fototim Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Vær klar over at smc-m 40mm ikke på noe som helst måte kan sammenlignes med DA 40.Begge har fem elementer i fire grupper. Frontelementet er og mistenkelig likt, etter bilder på Bojidar Dimitrov's Pentax K-Mount Page og dømme. Mange forståsegpåere likestiller dem, og hevder at den optiske formelen er lik. På de andre side så har DA kortere nærgrense, så helt identiske er de tydeligvis ikke. Endret 24. august 2009 av fototim Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Viktig å huske på at "M40" egentlig ikke var så veldig eksotisk. Bojidar Dimitrov nevner at den kostet $75 da den var ny (hvilket i følge gamle valutalister var omtrent 500 i 1981-penger). Dog har gammel optikk en tendens til å være ganske så brukbar uansett. Ikke verdt å betale veldig mange hundrelapper for (mest sannsynlig er det like greit med en M50 f/2*, både billigere og raskere), selv om saken blir en litt annen om du har et filmkamera. * Innbiller meg at jeg savner denne mer enn sunt er. Tross alt et herlig objektiv. Endret 24. august 2009 av Aiki Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Jeg har mye pent å si om gode gamle SMC-M 40mm. Den er fult brukbar helt fra f/2,8 og har glimrende skarphet fra f/4 etter min mening. Både CA og fortegning er meget bra kompensert. Det er noe vignettering, men ikke voldsomt. I mangel av noe bedre får jeg linke disse testresultatene: http://www.phred.org/pentax/lensgal/m40_28/m40_28.html Mer info om denne. Lenke til kommentar
Recercare Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Viktig å huske på at "M40" egentlig ikke var så veldig eksotisk. Bojidar Dimitrov nevner at den kostet $75 da den var ny. Dog har gammel optikk en tendens til å være ganske så brukbar. Ikke verdt å betale veldig mange hundrelapper for (mest sannsynlig er det like greit med en M50 f/2*, både billigere og raskere), selv om saken blir en litt annen om du har et filmkamera. * Innbiller meg at jeg savner denne mer enn sunt er. Tross alt et herlig objektiv. Det man egentlig bør kjøpe er FA 31mm, men så var det prisen da. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Har henta kameraet idag, å det virka!!! Det var bytta main PCB??? Å oppjustert!? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 Gratulere, Kjell. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Har henta kameraet idag, å det virka!!! Det var bytta main PCB??? Å oppjustert!? Grattis. Bra vær er det i dag og gitt. Bytta hovedkort? Jaja. Da er det ikke bare rot og sommel fra tyskland som har gjort at det har tatt tid. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Å oppjustert!? Som i ...? Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Takker takker! Njei, sånt tar vel si tid!? Godt va det nu!!!! Tim,har du tid så har jeg kaffi!! Å oppjustert!? Som i ...? Hakke peiling!! Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 (endret) Takker, jeg driver å snuser litt på en 40mm manuell sak! Den 40 mm'en fristar meg òg, nettopp fordi den nesten ikkje tar plass. Med den på går jo kameraet lett ned i ei litt stor jakkelomme, og då kan det jo henda at eg tar med LX'en litt oftare på tur enn kva eg gjer no. Det som talar imot er at det kanskje er litt vanskeleg å fokusera, og å stilla blendar. Hadde eg hatt DSLR, så ville eg definitivt ha gått for ein DA i stadenfor M'en nettopp på grunn av det. Ein annan ting er at eg er usikker på om eg treng ein 40 mm. Eg har ein 28/2.8 og ein 50/1.4 frå før, og er usikker på om gapet derimellom er så stort at ein 40 mm utgjer nokon forskjel, eller om den i praksis vil "erstatta" ein av dei andre, dvs. at den vil verta så mykje brukt at ein av dei andre (eller begge) vil verta liggande ubrukt. Endret 25. august 2009 av Asbjeurn Lenke til kommentar
fototim Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Takker takker!Njei, sånt tar vel si tid!? Godt va det nu!!!! Tim,har du tid så har jeg kaffi!! Å oppjustert!? Som i ...? Hakke peiling!! Akkurat nå skal jeg i gang med maling, så den kaffien får bli en anne gang, eller seinere. Når hovedkortet byttes, tipper jeg det trengs litt innjustertinger av ymse slag. Mulig alt må i deler. Da må nok alle justeringer gjøres på nytt, plassering av AF-sensorer, plassering av selve sensoren osv. Nå bare gjetter jeg, men det dehøver ikke å være mer mystisk enn som så. Egentlig er det ikke så viktig heller. Bare kameraet nå virker som det skal. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Takker takker!Njei, sånt tar vel si tid!? Godt va det nu!!!! Tim,har du tid så har jeg kaffi!! Å oppjustert!? Som i ...? Hakke peiling!! Akkurat nå skal jeg i gang med maling, så den kaffien får bli en anne gang, eller seinere. Når hovedkortet byttes, tipper jeg det trengs litt innjustertinger av ymse slag. Mulig alt må i deler. Da må nok alle justeringer gjøres på nytt, plassering av AF-sensorer, plassering av selve sensoren osv. Nå bare gjetter jeg, men det dehøver ikke å være mer mystisk enn som så. Egentlig er det ikke så viktig heller. Bare kameraet nå virker som det skal. Jepp det viktigste er at det virker!! Ja er hjemme hele dagen, å har kaffi i hele dag! Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 Det hadde vært godt med kaffe, jeg hiver meg i bilen og kommer oppover. Er der ca. klokken 21.30 Lenke til kommentar
fototim Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 ...Ein annan ting er at eg er usikker på om eg treng ein 40 mm. Eg har ein 28/2.8 og ein 50/1.4 frå før, og er usikker på om gapet derimellom er så stort at ein 40 mm utgjer nokon forskjel, eller om den i praksis vil "erstatta" ein av dei andre, dvs. at den vil verta så mykje brukt at ein av dei andre (eller begge) vil verta liggande ubrukt. Mine tanker: 28-40 er ikke så galt sprang, men 40-50 blir lett veldig tett. Så tett at du neppe kommer til å bruke begge samtidig. En av dem vil trolig bli liggende å samle støv, hvis ikke behovene dine går både i retning av lysstyrke og i retning av kompakthet. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 (endret) Ja det ska du bare gjøre he he Hmmm maler du nå Tim!! "Nytt" kamera og nykokt kaffi på ny kværna bønner, mmmmkan det bli bedre! Endret 25. august 2009 av Kjell75 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Nå har SLRgear testet Pentax 18-55mm f/3.5-5.6 AL II SMC DA. Kjekt å ha som basis for sammenligninger. Da den kom fortale Pentax at den hovedsaklig var forbedret på skarphet for å tilfredsstille sensoren på K20D bedre. Testen viser at det hovedsaklig er skarphet som er forbedret. Det er verd å merke seg at dette er en av de bedre kit-objektivene på markedet, for ikke å si det aller beste. Kit-objektivet til K-m er praktisk talt det samme objektivet med nedjustert fatning fra metall til plast. At det er svært bra til å være kit-objektiv viste vel mange av oss fra før? Lenke til kommentar
Lureren Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 heisann, har nylig kjøpt meg K-7 Veldig fornøyd hittil, og pentax har gjort fotograferingen til en lek for meg som amatør. Lurte bare på om det er stor forskjell mellom Sigma/Tamrom objektivene vs Pentax sine. Tenker da på 12-24, 17-70 og 100mm macro. Og har dere tips om hvor jeg kan finne billig pentax utstyr osv? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 Jeg kan anbefale Prodigital2000 hvis du skal ha Pentax blits og DA 12-24mm. Jeg ser at de ikke har 12-24mm inne akkurat nå. DA 17-70mm og alle SDM objektiver ville jeg ha kjøpt i Norge p.g.a. garanti og reklamsjonsrett. DA 17-70mm får du billigst hos japanphoto. Ikke kjøp Pentax 100mm makro. Både Tamron 90mm og Sigma 105mm er bedre. De er billigere også. Tamron 90mm er best, men er litt kort. Lenke til kommentar
onkelRoar Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Hei, fant dette på eBay. Kan noen fortelle litt om det? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. august 2009 Forfatter Del Skrevet 25. august 2009 Den er til Pentax kikkert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå