Kjell94 Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Hei! S.O.S. Jeg har en potteplante på kjøkkenet. Den er en slik med lange grønne blader og ingen blomstrer. Men nå har den begynt å visne. Jeg har løftet den ut av krukka og sett en lang rot har vokst gjennom et dreneringshull i bunnen og er umulig å få tilbake gjennom hullet. Rora har så lagt deg i en svær kveil under plastpotta nede i krukka. Jeg tør ikke å klippe av rota, for da er jeg redd jeg tar livet av planten. Har vurdert å klippe istykker plastkrukka og sette den ned i en ny. Jorda i potta er fuktig, antakelig fordi så mye av rota er på utsiden. Vet ikke hva som er lurest å gjøre. Blir glad for gode råd . Legger ved et bilde av planten og rota. Endret 10. november 2008 av klenn Lenke til kommentar
Rullestein Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Det vil nok være til beste for planten å bli plantet om til en større potte, plassmangel er sannsynligvis grunnen til at den mistrives. Dersom det ikke hjelper, kan du prøve å gi den litt gjødning, evt å regulere vannmegden. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Planten dør neppe om man klipper rota. Potta er sannsynligvis full av røtter som vil gjøre jobben dersom man setter den i en større potte med ny frisk jord. Du kan med fordel også klippe/skjære vekk deler av planten som er i ferd med å visne. Jeg anbefaler selvvanningspotte. Da slipper man å vanne så ofte, og man unngår lett å vanne for mye. For mye vann er gjerne vel så skadelig for potteplanter som for lite vann. Mange planter tåler godt at jorda tørker ut litt i blant, men om de konstant står i jord så våt som ei myr vil de mistrives. Dersom dette er en schefflera, paraplyplante, som det muligens kan se ut som fra bildet, er det en god i de å la jorda tørke litt av og til. Jeg har en sånn som jeg har holdt liv i siden april 1989, med diverse ompottinger. Et par ganger når den har skrantet har jeg delt den, fordelt den på to potter, og den friskeste delen har overlevd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå