cs_ Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 En kamerat kjøpte for noen uker siden en Xbox Arcade som allerede har problemer, spesielt med å lese disker. Han leverte denne hos EB Games der han kjøpte den og skrev under noen papirer, senere fikk han en telefon som sa at han måtte sende Xboxen selv til Microsoft. Spørsmålet mitt er, er det ikke opp til butikken å sende den tilbake? Har lest litt på forbrukerportalen men klarer ikke finne noe gjennom den rotete siden. Hva har man egentlig krav på her? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Du skal egentlig ikke trenge å forholde deg til andre enn butikken nei. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 I følge forbrukerkjøpsloven har du krav på å kunne forholde deg til salgsleddet. Forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Kan noen spesifisere hvor det står (paragraf evt)? Jeg sliter med å finne det. Takker for hjelp så langt. Endret 10. november 2008 av Syvertsen Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse. Ordlyden her vil si at man KAN henvende seg til tidligere ledd, men man kan velge å forholde seg til selger. Mulig det er en paragraf som passer bedre, men det er så lenge siden jeg har lest kjøpsrett. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 (endret) takk for hjelpen! Endret 10. november 2008 av Syvertsen Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Tja. Gjennomføring av avhjelp reguleres av denne paragrafen: § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Hvis det faktisk er til ulempe for selgeren å låne deg en xbox, så kan det kanskje være vankselig for å argumentere for at du har et "behov" for xboxen din. Men det skader ikke å prøve. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 I utgangspunktet, ja, men med forbehold. Se § 30, 3. ledd. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. I akkurat dette tilfellet, en Xbox er tross alt en leke, stiller jeg meg tvilende til om rimelighetskravet er oppfylt (gitt fravær av øvrige omstendigheter). Da ville jeg heller satset på å kreve omlevering etter § 29. Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Tatt i betraktning at varen er såpass ny og den tiden MS vanligvis bruker på reparasjon virker det ikke helt urimelig å la butikken ta bryderiet med å få kreditert enheten framfor å la kunden styre med MS/vente på reparasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå