Monka Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Jeg har odelsrett på en liten gård, og min yngre bror ønsker å drive gården, jeg er nok mer likegyldig. Siden jeg har odelsretten, hva må gjøres? Må jeg fraskrive meg odelsretten min, eller må han kjøpe meg ut? Usikker på hvordan dette skal løses, og håper noen har svar til meg! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Du har flere alternativer: Enten kan du si fra deg odelsretten i det store og hele, eller så kan du si fra deg bare retten til å kreve odelsløsning etter din bror og hans eventuelle etterkommere. Forskjellen er at i det siste tilfellet, så har du fremdeles odelsretten overfor "utenforstående" i behold, og kan fremdeles kreve gården på odel om han senere skulle ønske å selge den ut av familien. (Odelsloven §25) Et annet alternativ er at du får et skriftlig tilbud fra foreldrene dine om å overta gården til samme pris som de har avtalt med broren din; om du takker nei eller ikke svarer innen fristen (minst 6mnd), så beholder du odelsretten, men havner bak broren din i rekkefølgen. (Odelsloven §20) Et tredje alternativ er å ikke avtale/gjøre noe som helst -om du da ikke benytter deg av odelsretten din innen ett år fra skjøtet blir tinglyst på din bror, så faller du også da bakover i odelsrekkefølgen, og får prioritet bak din bror og hans etterkommere. (Odelsloven §§40-43) Dette vil jo være en usikker situasjon for din bror, og det er derfor å anbefale at dere avtaler noe skriftlig. Han trenger ikke å kjøpe deg ut, men om han overtar (deler av) gården som forskudd på arv, så bør jo det komme til fradrag når arven etter foreldrene deres etter hvert skal deles.. Lenke til kommentar
Monka Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Kan han, hvis vi er enige om det, betale meg ut ved å betale meg halvparten av eiendommens verdi? Altså om eiendommen er verdt 4 millioner (for å ta et tall) betale meg 2 mill for å overta gården? Og kan dette gjøres selv om våre foreldre fortsatt er i live? Skjønner lite av dette lovverket som du sikkert skjønner, men det er dette vi tidligere har pratet om. At han faktisk betaler meg halvparten, og bor og driver videre når våre foreldre ikke vil drive mer. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Jepp. Han må betale deg ut. For hans del er det veldig bra om gården har et svært lån, for da slipper han å betale så mye :b Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Kan han, hvis vi er enige om det, betale meg ut ved å betale meg halvparten av eiendommens verdi? Altså om eiendommen er verdt 4 millioner (for å ta et tall) betale meg 2 mill for å overta gården? Og kan dette gjøres selv om våre foreldre fortsatt er i live? Skjønner lite av dette lovverket som du sikkert skjønner, men det er dette vi tidligere har pratet om. At han faktisk betaler meg halvparten, og bor og driver videre når våre foreldre ikke vil drive mer. Du kan ikke selge arv som ikke er falt. Dine foreldre kan eventuelt fordele arven nå, slik at dere arver halvparten hver. Din bror kan da kjøpe ut din del. Da vil din bror eie gården, mens dine foreldre altså ikke eier den lengre. (på generelt grunnlag, sikkert noe kluss med konsesjon og odel her også..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå