bruktCDplate Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Jeg skal søke VGS til høsten og vet ikke helt hva. Vil bli mer enn en vanlig håndtverker, så tenker litt på allmenn fag. Er dette studiet vanskelig? Jeg ligger på 4 og 5 i alle fag, vil jeg da klare meg bra på allmenn fag? Vil jeg klare meg i matten, når jeg forhåpentligvis klarer en 4er i matte ut av 10. klasse? Takker for svar! Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Med de karakterene bør det gå knall på Studiespesialisering; men vær forberedt på mer jobbing enn på ungdomsskolen. Lykke til! Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Du burde også tenke på litt hva du interesserer deg for og hva du har lyst å arbeide med i framtiden. Studiespesialiserende fungerer nok flott for deg. Lykke til! Lenke til kommentar
Endre Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Med en knapp firer i matte må du nok jobbe endel for å få gode karakterer i de vanskeligste mattefagene (R1 og R2 heter de vel nå), men jeg vil likevel anbefale deg å velge disse om du er motivert for det. Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Går media sjølv men har hørt at Studiespesialisering er ungdomskulen oppatt igjen. andre har sagt at vist jobber like hardt som på ungdomskulen ligger du på 4 på VGS når du hadde 5 på ubgdomskule... Lenke til kommentar
bruktCDplate Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Nå har jeg ikke jobbet så særlig hardt for de femmerne jeg har da. Sitter f.eks veldig sjelden over 1 time med lekser. Så med litt lekse jobbing så skal jeg vel klare det? Lenke til kommentar
Coa Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Det kommer nok til å gå bra med de karakterene du har. Mange som kommer inn med et snitt på 3 og nedover. Det kan bli litt tøfft i starten. Mange som går ned en karakter fra ungdomskolen Lenke til kommentar
Eplekaka88 Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Men dei fleste på VGS her på min skule går allmenfag for dei veit ikkje kva dei skal utdanne seg som eller få jobb i eller grunnkurs... Dei går allmen for dei går allmen... Ingen veit nokke framtidsplana bortsett frå å studere videre Lenke til kommentar
pululf Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Jeg hadde rundt 4 i matte på ungdomsskolen, og nå har jeg matte R1 i andreåret på VGS. Klarer meg fint med 4-ere Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Men dei fleste på VGS her på min skule går allmenfag for dei veit ikkje kva dei skal utdanne seg som eller få jobb i eller grunnkurs... Dei går allmen for dei går allmen... Ingen veit nokke framtidsplana bortsett frå å studere videre Det å studere videre er framtidsplanene. Lenke til kommentar
bruktCDplate Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 Men er det ikke litt umotiverende når du tenker på at du bare har teori på skolen, og sitter uten yrke når du er ferdig med VG3? Jeg synes jeg mangler litt motivasjon til å gå 3 år på studiespesialiserende.. Hva tenkte dere før dere begynte? Var det like tungt/lett som forventet? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Umotiverende å ikke sitte igjen med et yrke når du er ferdig med videregående? hvorfor skal det være et mål i seg selv å ha et yrke så tidlig som mulig? Jeg ville finne det grusomt umotiverende å ta en utdanning hvor jeg "spesialiserte" meg og låste meg til ett (eller svært få) yrke® i en alder av 20 år, uten å ha en særlig bred bakgrunn. For min del er det et mål i seg selv å lære mest mulig, og det gjør du på ingen måte ved å gå yrkesfaglig Lenke til kommentar
bruktCDplate Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 Det jeg mente var at når du søker til allmenn, så vet du at du har 3 år allmenn skole foran deg, med bare teori. Og etter allmenn, så skal du videre på skole, noe som vil si 3år++ til med skole. Synes dette virker litt umotiverende Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Da får du gå noe annet, det er jo bare du som vet hva du vil gjøre. hvis du vil fort ut i yrkeslivet, så er det jo bare å gå yrkesfag. For min del finnes det viktigere ting enn å ha en jobb, så lenge jeg vet at jeg får en jobb etter hvert, og kan gjøre noe meningsfylt i mellomtiden. hvis du føler at det er grusomt lenge å studere i 6-8 år til(++), så er det jo bare å bli snekker Lenke til kommentar
bruktCDplate Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 Er jo ikke så gode tider innenfor byggebransjen nå da. Men snekker er noe jeg alltid har sett på som et spennende yrke. Jeg kan jo ta yrkes utdanning og et påbygnings år etterpå? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Hvis du vet at du skal studere (iallfall om du ikke skal ta en høyere utdanning du kan bli bedre forberedt til via yrkesfag, f.eks. byggfag hvis du vil bli byggingeniør), tar du studiespesialiserende, enkelt og greit. Hvis du heller vil en eller annen vei innen yrkesfag, så gjør du det. Systemet er såpass greit nå at du bare trenger et påbygningsår eller et forkurs, så har du alle muligheter åpne. Gjør det du har mest lyst til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå