Gå til innhold

Befal uten millitærbakgrunn

Richard_A

Anbefalte innlegg

Befal er vel egentlig et ord som brukes med tanke på å kunne "befale" andre å gjøre ting. Når jeg fikk grad som ULM i sjøforsvaret, altså vaktkommandør, var jeg vaktsoldatene sitt befal. Det er forskjellig praksis på dette i de forskjellige basene rundt om i landet. ULM/Korporal = vaktkommandør, lagfører, underbefal, osv. Men kan også være en motivasjon som ikke betyr en dritt. F.eks pga grei innsats.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uvisst ved sjø, luft og spesialkompetanse.

Jeg kan jo si noe om sjø. Som du sier så er ikke sjø så opptatt av laget i strid og hva dere nå driver med i det grønne :)

Helt klart skal også sjø lære militære ferdigheter i felt, men de fokuserer mye mer på det å seile et fartøy og ellers kunnskaper som er viktige i kommende karriere som befal i Sjøforsvaret. Stor del av Befalsskolen for Marinen og Befalskurset for Marinen foregår ombord på seilskute. Der lærer man lederskap og ferdigheter innen sjømannskap.

I Sjøforsvaret har man en nokså sær løsning som jeg ikke har sett i de andre våpengrenene. Nemlig befalsgrader for vernepliktige. Dette er riktignok på vei vekk med den nye befalsordningen, men fortsatt har vi dem gående :)

I Sjøforsvaret er det også svært mange fag-befal som har gått veien via matros, befalskurs og spesialistutdanning. Realistisk sett har de en karriere som ender rundt Orlogskapteins-nivået om de ikke utvider med Sjøkrigsskolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...