Gå til innhold

Befal uten millitærbakgrunn

Richard_A

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 21 år. Jeg har ikke vært i førstegangstjeneste og har heller ikke generell studiekompetanse (mangler 1 år.) men går teknisk fagskole.

Kan jeg verve meg å få en generell befalutdannelse? Jeg har kikka mye på nettsidene men finner ikke helt svar på det jeg lurer på.

Mvh. Richard_A

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HBS er ingen generell befalsutdannelse da... Tror ikke det finnes noe sånn.

Men de aller, aller fleste som søker befalsskole er jo sivile, så det er ikke noe problem. Du får militæropplæringen din i løpet av skoleåret ;)

Så lenge jeg får graden befal å blir intigrert så er jeg fornøyd:-) Hadde store forventninger til førstegangstjenesten, men fikk melding at jeg ikke blir innkalt. Jeg hadde nevnt at jeg ville tjenestegjøre og at jeg var motivert. Hadde bestått testene osv. Lurer på om de bare spinner en svær bingokule å trekker ut tilfeldige... Kan ikke være langt ifra

Lenke til kommentar
Befal er ikke en grad.

Det er for øvrig bare å ringe og si at du VIL inn, da får du en begrunnelse på hvorfor ikke. Evt. så kommer du inn.

Hvordan er den fysiske formen? Befalsskoleopptak krever litt forberedelse fysisk

Nei det er vel ikke en grad i seg selv, men er det ikke flere grader innenfor befal? Er det ikke no som heter søknadsbefal? men det er vel kapteingrad. Ja jeg veit det er strenge krav til fysiske formen. Har trent flere år.

Lenke til kommentar

Alle som har en grad utenom menig/korporal er befal. Befal er (offisielt) fellesbetegnelsen på alle som har grad over korporal, altså alle med sersants grad/tilsvarende og oppover.

Det finnes STILLINGER som for eksempel "søknadsbefal" (aldri hørt om forøvrig, men det finnes nok), "utdanningsbefal", "etterretningsbefal", "stabsbefal" og en hel drøss med andre ting, men graden din er sersjant/kvartermester, fenrik, løytnant, kaptein/kapteinløytnant, major/orlogskaptein, oberstløytnant/kommandørkaptein, oberst/kommandør, brigader/flaggkommandør, generalmajor/kontreadmiral, generalløytnant/viseadmiral og general/admiral. Alt annet er stillinger, eller kallenavn.

Lenke til kommentar
Befal er ikke en grad.

Det er for øvrig bare å ringe og si at du VIL inn, da får du en begrunnelse på hvorfor ikke. Evt. så kommer du inn.

Hvordan er den fysiske formen? Befalsskoleopptak krever litt forberedelse fysisk

Nei det er vel ikke en grad i seg selv, men er det ikke flere grader innenfor befal? Er det ikke no som heter søknadsbefal? men det er vel kapteingrad. Ja jeg veit det er strenge krav til fysiske formen. Har trent flere år.

"Befal er fellesbetegnelse på offiserer og underoffiserer" Da fant jeg ut det nå nettopp. Er ganske fersk når det gjelder forsvaret. Har aldri vært en del av det. Men man lærer litt hele tiden. Heldigvis noen år til jeg skal søke meg inn så kan lese litt da

Lenke til kommentar

Men de aller, aller fleste som søker befalsskole er jo sivile, så det er ikke noe problem. Du får militæropplæringen din i løpet av skoleåret ;)

Det kalles GBU for å skille fra UB. All befalskole som går over mer enn ett år, med unntak av KS og gjennomgående KS (og muligens LB for det jeg vet), kan betegnes som GBU (grunnleggende befalsutdanning). Om dette blir synonymt med "generell befalsutdanning" kan noen andre enn meg få lov å svare på :)

Alle som har en grad utenom menig/korporal er befal.

Grenader/matros (vervede), lærling I&II, UB-elev og befalsskoleelev er alle distinksjoner (grader) som ikke er befalsgrad. Mange vil kanskje sidestille disse med menig. Jeg vet ikke - vervede og lærlinger har tross alt en ganske annen lønn ;)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Så lenge jeg får graden befal å blir intigrert så er jeg fornøyd:-) Hadde store forventninger til førstegangstjenesten, men fikk melding at jeg ikke blir innkalt. Jeg hadde nevnt at jeg ville tjenestegjøre og at jeg var motivert. Hadde bestått testene osv. Lurer på om de bare spinner en svær bingokule å trekker ut tilfeldige... Kan ikke være langt ifra

Hmm...ring VPV og hør hva det er som gjør at du ikke får lov til å inn i førstegangstjeneste

Er du ikke enig i begrunnelsen kan du gå til legen, få attest på at feks. ryggen (i mitt tilfelle) er god nok til at du kan tjenestegjøre, send den inn med en kort søknadd hvor du ber om å bli revurdert

Funka fett for meg :)

Lenke til kommentar
Og grunnleggende er ikke det samme som generell.

Den "generelle" befalsutdannelsen er en del av den grunnleggende befalsutdanningen (GBU) og utdannes gjennom 7 moduler hvorav 5 foregår på HBS på Rena.

Første år

Modul 1/2 - militære fellesfag, fysisk fostring, lederutvikling, innføring i instruktørrollen

Modul 3 - laget i strid - befalselevene utdannes i det å være fotlagfører gjennom øvelser med MILES-systemet.

Foregår i den enkelte avdeling

Modul 4 - Eksamen i militære fellesfag, fysisk fostring, lederutvikling og den enkelte avdelings fagområde

Modul 5 - Mestringsøvelse

Andre år

Modul 6 - Lederutvikling/selvbevissthet

Modul 7 - Generelle holdningsskapende leksjoner og div. lederutvikling.

For å svare på spørsmålet om en "generell befalsutdannelse" kan i utgangspunktet alle med fullført GBU fungere overalt i hæren og til og med på tvers av våpengrenene, men dette krever som oftest etterutdanning på minst noen uker.

Lenke til kommentar
Med andre ord er alle befalsutdanningene generell...

Dette er ordningen i Hæren. Jeg vet ikke hvordan dette er i sjø og luft. I tillegg har du UB-utdanningen som ikke inneholder disse modulene. Jeg er også usikker om befalsskolen med språkutdanning kjører samme opplegget, men jeg tviler. Så nei, ikke alle befalsutdanningene er generelle.

Lenke til kommentar

Alle forsvarets befalsskoler er lederutdanninger, og har dermed de fagene du nevnte på ett eller annet vis. UB er unntak, og det gjør forsvaret veldig tydelig, de omtaler konsekvent krigs- og befalsskole som lederutdanning, mens UB er "befalskurs".

Så for all del, det finnes en "generell befalsutdanning", men den får du uansett hvilken befalsskole du velger. Om du vil gjøre karriere i forsvaret, finnes det heller ingen grunn til å velge UB foran BS, så da står du igjen med utelukkende "generelle befalsutdanninger".

Lenke til kommentar
Alle forsvarets befalsskoler er lederutdanninger, og har dermed de fagene du nevnte på ett eller annet vis. UB er unntak, og det gjør forsvaret veldig tydelig, de omtaler konsekvent krigs- og befalsskole som lederutdanning, mens UB er "befalskurs".

Så for all del, det finnes en "generell befalsutdanning", men den får du uansett hvilken befalsskole du velger. Om du vil gjøre karriere i forsvaret, finnes det heller ingen grunn til å velge UB foran BS, så da står du igjen med utelukkende "generelle befalsutdanninger".

Vel, som jeg prøvde å forklare er grunnleggende befalsutdanning (GBU) den "generelle" befalsutdanningen som gjør deg i stand til å fungere innenfor de fleste avdelingene i hæren, HV, samt enkelte avdelinger i sjø og luft, med grunnleggende kursing i avdelingsfaget.

Samtidig har du noen befalsskoler som gir deg spesialkompetanse innenfor ett felt. For eksempel språk, og da BS for sjø og luft. Jeg er tviler på at disse gjennomgår det samme innholdet som HBS, som er rettet mot f.eks. laget i strid og rollen som fotlagfører.

UB gjør deg forøvrig til befal i like stor grad som de øvrige befalsskolene. Men ettersom du ikke har et pliktår har du ikke krav på stilling etter endt førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Men når ble "laget i strid" og rollen som fotlagfører "generell befalskunnskap"? Det der er jo kun relevant til hæren, samt baseforsvar i luft og sjø, og det er ubrukelig for en hel drøss med stillinger rundt omkring if orsvaret. Hva skal en navigatør på båt med det? han er jo fortsatt befal, og har hatt mange ledelsesfag på befalsskolen.

Altså, ledelsesdelen av "laget i strid" (det å lede små grupper, og få mennene dine til å yte bedre) er gjennomgått på alle befalsskolene. "laget i strid"/lagførerrollen er en spesifikk oppgave, nemlig den som infanterilagsføreren har.

Lenke til kommentar
Men når ble "laget i strid" og rollen som fotlagfører "generell befalskunnskap"? Det der er jo kun relevant til hæren, samt baseforsvar i luft og sjø, og det er ubrukelig for en hel drøss med stillinger rundt omkring if orsvaret. Hva skal en navigatør på båt med det? han er jo fortsatt befal, og har hatt mange ledelsesfag på befalsskolen.

Altså, ledelsesdelen av "laget i strid" (det å lede små grupper, og få mennene dine til å yte bedre) er gjennomgått på alle befalsskolene. "laget i strid"/lagførerrollen er en spesifikk oppgave, nemlig den som infanterilagsføreren har.

Nettopp derfor jeg sier de neppe har dette opplegget på BS for spesialkompetanse, sjø eller luft.

Poengløst å diskutere definisjoner, så la meg ytterligere presisere hva jeg prøver å formidle: Generell befalsutdannelse er med mine ord den utdannelsen som er felles for de fleste HBS-avdelingene i form av moduler. Dette er ikke et anerkjent begrep, men ble brukt tidligere i tråden. Denne "generelle" utdanningen fås trolig bare gjennom GBU, altså grunnleggende befalsutdanning. Denne utdanningen kan brukes stort sett overalt i hæren/HV og i enkelte avdelinger i sjø og luft, med etterutdanning.

La meg igjen presisere:

Nei, det er ingen felles utdanning for alle forsvarets befalsskoler.

Ja, det finnes en såkalt generell utdannelse for Hæren, innlemmet i GBU. Uvisst ved sjø, luft og spesialkompetanse.

IKKE at dette har noe som helst å si i praksis, ettersom du har nok av valgmuligheter uansett hvilken befalsskole du velger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...