Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Moped + Politi = Stikke av?


Anbefalte innlegg

er man i utganspunktet dum nok til å trimme en moped og kjøre 80 på offentlig vei, så vil nok de fleste som gjør det, også være dumme nok til å stikke av fra politiet. kan da på ingen måte være verdt det.

Kan du begrunne hva som er så dumt med å ha en moped som gjør 80?

 

Ikke kom med det tullet at de ikke er bygd for det, for scooteren min gjør fint 80 på flata ORGINALT og har gode skivebremser foran og bak. Med en tørrvekt på 110KG + min vekt så trives jeg med å kjøre i 80 på hovedveien. :) Føler meg langt tryggere enn å kjøre i 45 km/t.. dessuten er det ikke alltid den klarer 40 engang.

 

Angrer ikke et sekund på at jeg tok sperra av min scooter :)

 

Da er den pr. definisjoin ikke original lengre og du har trimmet scooteren. Så nei, den klarer ikke 80 originalt!

 

Men jo, jeg er enig at mopeder og scootere kan få lovt å kjøre i 70-80, men risikoen er større da og opplæringen bør være grundigere. Hva skjer med en liten fjert av en moped når den kommer i dragsuget til en lastebil i 70-80 ? Sjansen er betydelig større da for at noe går galt enn i 50 f.eks..

 

 

MEn så lenge en moped går i 80 har ikke lastebiler lenger noe trang for å kjøre forbi! Og dessuten er norge på tryne, syns dem kunne tatt inn mopedene/scooterne orginale isteden for å plombe dem ned! og heller tatt litt grundigere opplæring, for den opplæringen man får idag er ikke mye bra!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forbikjøringen skjer uansett. Kjører jeg 50 i 40 sonen er det fortsatt folk som kjører forbi meg. Det er ikke at jeg kjører under fartsgrensa som får billistene til og ta forbikjøringer. Det er at jeg sitter på en liten knallert som ikke får noen respekt i trafikken som får bilistene til og kjøre forbi.

 

Desuten. En tohjuling i 80? Kræsjer du rett i autovernet flyr du garantert noen meter før du slår deg enten i svime eller brekker noe. Fornøyd med at min akselererer til 40 i ganske bratte motbakker jeg.

Jepp, derfor vi vil kjøre i 70-0km/t.. For og unngå mange farlige forbikjøringer ;)

 

Og det du sier om å kjøre i autovernet; Sånn kan man da ikke tenke! Da kan man ikke kjøre lett-mc, eller vanlig MC, for de kjører i 80 og vel så det! :)

Lenke til kommentar

mopedene er jo bygd for å kjøre i fortere enn 45! det er jo bare norge som facker dem opp! og syns det er farligere og kjøre i 45 enn i 80! da trenger ingen å kjøre forbi for du ligger i fartgrensa!

 

Har kjørt orginal moped flere ganger! og når en lastebil skla kjøre forbi deg er det alltid 2cm fra att de knuser mopeden med bakenden sin! det skaper farlige sitvasjoner!

Lenke til kommentar

Det hele går på opplæringa ja..

Når jeg tok lappen så var det kjøreskolene

som ga den ut..

 

"Oppkjøringa" mi gikk som følger:

Vi kjørte ca. 30 min. rundt i byen, satte kursen

mot Siljan (ei bygd i nærheten) der jeg datt

av pga. en ufattelig sliten Fox..

 

Kjørte rundt en liten stund som Den stygge

andungen (eller var det den ensomme?),

for så å kjøre tilbake til kjøreskolen..

 

Når de andre kom tilbake så lurte han

på om jeg hadde kjørt rett tilbake

eller kjørt litt rundt på egenhånd..

Når jeg da sa jeg hadde kjørt litt rundt

spurte han om jeg kjørte på rødt lys

eller laga noen "situasjoner",

svarte pent nei og fikk den fine laminerte

lappen med en gang :)

Lenke til kommentar
er man i utganspunktet dum nok til å trimme en moped og kjøre 80 på offentlig vei, så vil nok de fleste som gjør det, også være dumme nok til å stikke av fra politiet. kan da på ingen måte være verdt det.

Kan du begrunne hva som er så dumt med å ha en moped som gjør 80?

 

Ikke kom med det tullet at de ikke er bygd for det, for scooteren min gjør fint 80 på flata ORGINALT og har gode skivebremser foran og bak. Med en tørrvekt på 110KG + min vekt så trives jeg med å kjøre i 80 på hovedveien. :) Føler meg langt tryggere enn å kjøre i 45 km/t.. dessuten er det ikke alltid den klarer 40 engang.

 

Angrer ikke et sekund på at jeg tok sperra av min scooter :)

 

Da er den pr. definisjoin ikke original lengre og du har trimmet scooteren. Så nei, den klarer ikke 80 originalt!

 

Men jo, jeg er enig at mopeder og scootere kan få lovt å kjøre i 70-80, men risikoen er større da og opplæringen bør være grundigere. Hva skjer med en liten fjert av en moped når den kommer i dragsuget til en lastebil i 70-80 ? Sjansen er betydelig større da for at noe går galt enn i 50 f.eks..

 

 

MEn så lenge en moped går i 80 har ikke lastebiler lenger noe trang for å kjøre forbi! Og dessuten er norge på tryne, syns dem kunne tatt inn mopedene/scooterne orginale isteden for å plombe dem ned! og heller tatt litt grundigere opplæring, for den opplæringen man får idag er ikke mye bra!

 

Om du lever i en drømmeverden ja.. så holder alle seg bak hverandre så lenge man holder seg til fartsgrensa.. men sånn er det ikke..

Lenke til kommentar
er man i utganspunktet dum nok til å trimme en moped og kjøre 80 på offentlig vei, så vil nok de fleste som gjør det, også være dumme nok til å stikke av fra politiet. kan da på ingen måte være verdt det.

Kan du begrunne hva som er så dumt med å ha en moped som gjør 80?

 

Ikke kom med det tullet at de ikke er bygd for det, for scooteren min gjør fint 80 på flata ORGINALT og har gode skivebremser foran og bak. Med en tørrvekt på 110KG + min vekt så trives jeg med å kjøre i 80 på hovedveien. :) Føler meg langt tryggere enn å kjøre i 45 km/t.. dessuten er det ikke alltid den klarer 40 engang.

 

Angrer ikke et sekund på at jeg tok sperra av min scooter :)

 

Da er den pr. definisjoin ikke original lengre og du har trimmet scooteren. Så nei, den klarer ikke 80 originalt!

 

Men jo, jeg er enig at mopeder og scootere kan få lovt å kjøre i 70-80, men risikoen er større da og opplæringen bør være grundigere. Hva skjer med en liten fjert av en moped når den kommer i dragsuget til en lastebil i 70-80 ? Sjansen er betydelig større da for at noe går galt enn i 50 f.eks..

 

 

MEn så lenge en moped går i 80 har ikke lastebiler lenger noe trang for å kjøre forbi! Og dessuten er norge på tryne, syns dem kunne tatt inn mopedene/scooterne orginale isteden for å plombe dem ned! og heller tatt litt grundigere opplæring, for den opplæringen man får idag er ikke mye bra!

 

Om du lever i en drømmeverden ja.. så holder alle seg bak hverandre så lenge man holder seg til fartsgrensa.. men sånn er det ikke..

 

 

for lastebiler kjører forbi alt som går i 80!! det er for sakte for dem ja? såklart kjører andre forbi!

Lenke til kommentar
Hvis man er misfornøyd med 45 km/t så KAN man ta A1-lappen og kjøpe lettsykkel heller :whistle:

 

Ja for alle har råd til det ja. 10k for lappen og 20/25k for en grei brukt sykkel

Heller ikek vits å komme med "det koster jo like mye å trimme en moped som en lettsykkel koster", for det er feil.

Å få mopeder til å gå i ca 80 kan være gratis, eller koste rundt 1000 lappen.

 

"Man er dum hvis man trimmer mopeden sin"

Javell? Noe sier at meg at du har bil-lappen, er ferdig med moped-tida for lenge siden eller har aldri kjørt flere mil til dagen. Eller andre kjedelige grunner :)

 

Selv mener jeg, som sagt, at man bør stoppe.

Men hvis man har bra trimma moped, bor i by og kjenner til snarveier eller lignende kan det være verdt et forsøk.

Koster jo fort en 5000+ for mopedlappen og 15000 for en skikkelig moped også, pluss evt omkostninger ved å trimme den (effektanlegg osv? - jeg aner ikke hvordan du får en moped opp i 80 gratis ihvertfall, men nå er ikke jeg noe geni på motor heller). Når du i tillegg blir tatt for å kjøre ulovlig trimmet, kommer jo boten (som ble nevnt å være på 4200,-) i tillegg. Presterer du å blir tatt to-tre ganger, snakker vi vel ca tilsvarende utgifter som å kjøre A1 125ccm - lovlig i utgangspunktet!

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hva snakker du om egentlig?

 

Moped + lappen koster rundt 20k.

Lett + lappen koster 40k.

 

Trimme moped kan koste 0kr.

At man får bot er skjeldent, enten kjører man svin eller så er det det sånn random skjekk som skjer en skjelden gang.

 

For mange er lett lapp og sykkel altfor dyrt.

Alle avgifter blir høyere.

Bruker mer drivstoff osv.

 

Man kjøper ikke en bil til 50k med 150 hester og tuner den til 200hk, kjøper heller en bil til 150k med 200hk?

Sånn du mener?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...