Hauglie Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 er man i utganspunktet dum nok til å trimme en moped og kjøre 80 på offentlig vei, så vil nok de fleste som gjør det, også være dumme nok til å stikke av fra politiet. kan da på ingen måte være verdt det. Kan du begrunne hva som er så dumt med å ha en moped som gjør 80? Ikke kom med det tullet at de ikke er bygd for det, for scooteren min gjør fint 80 på flata ORGINALT og har gode skivebremser foran og bak. Med en tørrvekt på 110KG + min vekt så trives jeg med å kjøre i 80 på hovedveien. Føler meg langt tryggere enn å kjøre i 45 km/t.. dessuten er det ikke alltid den klarer 40 engang. Angrer ikke et sekund på at jeg tok sperra av min scooter Da er den pr. definisjoin ikke original lengre og du har trimmet scooteren. Så nei, den klarer ikke 80 originalt! Men jo, jeg er enig at mopeder og scootere kan få lovt å kjøre i 70-80, men risikoen er større da og opplæringen bør være grundigere. Hva skjer med en liten fjert av en moped når den kommer i dragsuget til en lastebil i 70-80 ? Sjansen er betydelig større da for at noe går galt enn i 50 f.eks.. MEn så lenge en moped går i 80 har ikke lastebiler lenger noe trang for å kjøre forbi! Og dessuten er norge på tryne, syns dem kunne tatt inn mopedene/scooterne orginale isteden for å plombe dem ned! og heller tatt litt grundigere opplæring, for den opplæringen man får idag er ikke mye bra! Lenke til kommentar
Thatssomebaadnews Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Forbikjøringen skjer uansett. Kjører jeg 50 i 40 sonen er det fortsatt folk som kjører forbi meg. Det er ikke at jeg kjører under fartsgrensa som får billistene til og ta forbikjøringer. Det er at jeg sitter på en liten knallert som ikke får noen respekt i trafikken som får bilistene til og kjøre forbi. Desuten. En tohjuling i 80? Kræsjer du rett i autovernet flyr du garantert noen meter før du slår deg enten i svime eller brekker noe. Fornøyd med at min akselererer til 40 i ganske bratte motbakker jeg. Jepp, derfor vi vil kjøre i 70-0km/t.. For og unngå mange farlige forbikjøringer Og det du sier om å kjøre i autovernet; Sånn kan man da ikke tenke! Da kan man ikke kjøre lett-mc, eller vanlig MC, for de kjører i 80 og vel så det! Lenke til kommentar
Hauglie Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 mopedene er jo bygd for å kjøre i fortere enn 45! det er jo bare norge som facker dem opp! og syns det er farligere og kjøre i 45 enn i 80! da trenger ingen å kjøre forbi for du ligger i fartgrensa! Har kjørt orginal moped flere ganger! og når en lastebil skla kjøre forbi deg er det alltid 2cm fra att de knuser mopeden med bakenden sin! det skaper farlige sitvasjoner! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Det hele går på opplæringa ja.. Når jeg tok lappen så var det kjøreskolene som ga den ut.. "Oppkjøringa" mi gikk som følger: Vi kjørte ca. 30 min. rundt i byen, satte kursen mot Siljan (ei bygd i nærheten) der jeg datt av pga. en ufattelig sliten Fox.. Kjørte rundt en liten stund som Den stygge andungen (eller var det den ensomme?), for så å kjøre tilbake til kjøreskolen.. Når de andre kom tilbake så lurte han på om jeg hadde kjørt rett tilbake eller kjørt litt rundt på egenhånd.. Når jeg da sa jeg hadde kjørt litt rundt spurte han om jeg kjørte på rødt lys eller laga noen "situasjoner", svarte pent nei og fikk den fine laminerte lappen med en gang Lenke til kommentar
Hauglie Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 men hva med teorien da? man må jo bestå teorien før man får moped lappen. Lenke til kommentar
Thatssomebaadnews Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Var sikkert ikke det på den tiden Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 er man i utganspunktet dum nok til å trimme en moped og kjøre 80 på offentlig vei, så vil nok de fleste som gjør det, også være dumme nok til å stikke av fra politiet. kan da på ingen måte være verdt det. Kan du begrunne hva som er så dumt med å ha en moped som gjør 80? Ikke kom med det tullet at de ikke er bygd for det, for scooteren min gjør fint 80 på flata ORGINALT og har gode skivebremser foran og bak. Med en tørrvekt på 110KG + min vekt så trives jeg med å kjøre i 80 på hovedveien. Føler meg langt tryggere enn å kjøre i 45 km/t.. dessuten er det ikke alltid den klarer 40 engang. Angrer ikke et sekund på at jeg tok sperra av min scooter Da er den pr. definisjoin ikke original lengre og du har trimmet scooteren. Så nei, den klarer ikke 80 originalt! Men jo, jeg er enig at mopeder og scootere kan få lovt å kjøre i 70-80, men risikoen er større da og opplæringen bør være grundigere. Hva skjer med en liten fjert av en moped når den kommer i dragsuget til en lastebil i 70-80 ? Sjansen er betydelig større da for at noe går galt enn i 50 f.eks.. MEn så lenge en moped går i 80 har ikke lastebiler lenger noe trang for å kjøre forbi! Og dessuten er norge på tryne, syns dem kunne tatt inn mopedene/scooterne orginale isteden for å plombe dem ned! og heller tatt litt grundigere opplæring, for den opplæringen man får idag er ikke mye bra! Om du lever i en drømmeverden ja.. så holder alle seg bak hverandre så lenge man holder seg til fartsgrensa.. men sånn er det ikke.. Lenke til kommentar
Hauglie Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 er man i utganspunktet dum nok til å trimme en moped og kjøre 80 på offentlig vei, så vil nok de fleste som gjør det, også være dumme nok til å stikke av fra politiet. kan da på ingen måte være verdt det. Kan du begrunne hva som er så dumt med å ha en moped som gjør 80? Ikke kom med det tullet at de ikke er bygd for det, for scooteren min gjør fint 80 på flata ORGINALT og har gode skivebremser foran og bak. Med en tørrvekt på 110KG + min vekt så trives jeg med å kjøre i 80 på hovedveien. Føler meg langt tryggere enn å kjøre i 45 km/t.. dessuten er det ikke alltid den klarer 40 engang. Angrer ikke et sekund på at jeg tok sperra av min scooter Da er den pr. definisjoin ikke original lengre og du har trimmet scooteren. Så nei, den klarer ikke 80 originalt! Men jo, jeg er enig at mopeder og scootere kan få lovt å kjøre i 70-80, men risikoen er større da og opplæringen bør være grundigere. Hva skjer med en liten fjert av en moped når den kommer i dragsuget til en lastebil i 70-80 ? Sjansen er betydelig større da for at noe går galt enn i 50 f.eks.. MEn så lenge en moped går i 80 har ikke lastebiler lenger noe trang for å kjøre forbi! Og dessuten er norge på tryne, syns dem kunne tatt inn mopedene/scooterne orginale isteden for å plombe dem ned! og heller tatt litt grundigere opplæring, for den opplæringen man får idag er ikke mye bra! Om du lever i en drømmeverden ja.. så holder alle seg bak hverandre så lenge man holder seg til fartsgrensa.. men sånn er det ikke.. for lastebiler kjører forbi alt som går i 80!! det er for sakte for dem ja? såklart kjører andre forbi! Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Stig-Arne - De aller fleste mopedene gjør rundt 80 orginalt. Nedplombert gjør de ikke mer en 35-50km/t. Jeg synes det er farlig å kjøre rundt nedplombert jeg også, nettop fordi bilister og andre gjør alt de kan for å kjøre forbi. Selv om det er biler som kjører i motsatt retning. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 men hva med teorien da? man må jo bestå teorien før man får moped lappen. Joda, var teoriprøve da også, dog var vel den på et heller dårlig kopiert A4-ark, som man fikk den tiden man ville på å krysse av på Lenke til kommentar
srbz Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Hvis man er misfornøyd med 45 km/t så KAN man ta A1-lappen og kjøpe lettsykkel heller Ja for alle har råd til det ja. 10k for lappen og 20/25k for en grei brukt sykkel Heller ikek vits å komme med "det koster jo like mye å trimme en moped som en lettsykkel koster", for det er feil. Å få mopeder til å gå i ca 80 kan være gratis, eller koste rundt 1000 lappen. "Man er dum hvis man trimmer mopeden sin" Javell? Noe sier at meg at du har bil-lappen, er ferdig med moped-tida for lenge siden eller har aldri kjørt flere mil til dagen. Eller andre kjedelige grunner Selv mener jeg, som sagt, at man bør stoppe. Men hvis man har bra trimma moped, bor i by og kjenner til snarveier eller lignende kan det være verdt et forsøk. Koster jo fort en 5000+ for mopedlappen og 15000 for en skikkelig moped også, pluss evt omkostninger ved å trimme den (effektanlegg osv? - jeg aner ikke hvordan du får en moped opp i 80 gratis ihvertfall, men nå er ikke jeg noe geni på motor heller). Når du i tillegg blir tatt for å kjøre ulovlig trimmet, kommer jo boten (som ble nevnt å være på 4200,-) i tillegg. Presterer du å blir tatt to-tre ganger, snakker vi vel ca tilsvarende utgifter som å kjøre A1 125ccm - lovlig i utgangspunktet! Endret 15. november 2008 av srbz Lenke til kommentar
Sofakriger Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 15000 for en moped, er du gal eller? Har aldri betalt mer en 5000 for de jeg har hatt (honda mt5) trudde det bare var splitter nye scootere som var så dyre jeg Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Får 15000kr fikk jeg både lappen og moped som går over 80km/t. Lenke til kommentar
safags Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Brekke skiltet opp er et must, og kjør inn i skauen, da gidder de ikke å følge etter. Lenke til kommentar
Bango Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 om dere absolutt skal kjøre fortere enn 40-50, hvorfor kjøpte dere ikke lettsykkel istedet? Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 om dere absolutt skal kjøre fortere enn 40-50, hvorfor kjøpte dere ikke lettsykkel istedet? Er ikke alle som har råd til det vet du. Lenke til kommentar
Bango Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 men da kan man ikke klage, tilbudet er der. Er som å si du vil ha formel 1 bil til samme pris som en Opel Astra for du ikke har råd til det. Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Hva snakker du om egentlig? Moped + lappen koster rundt 20k. Lett + lappen koster 40k. Trimme moped kan koste 0kr. At man får bot er skjeldent, enten kjører man svin eller så er det det sånn random skjekk som skjer en skjelden gang. For mange er lett lapp og sykkel altfor dyrt. Alle avgifter blir høyere. Bruker mer drivstoff osv. Man kjøper ikke en bil til 50k med 150 hester og tuner den til 200hk, kjøper heller en bil til 150k med 200hk? Sånn du mener? Lenke til kommentar
Hauglie Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 jeg kjøpte en derbi senda R for 5lapper og det var en 2003 modell, hadde ingen store problemer utenom slite deler, som kommer når man kjører endel! og ta ut plomba i potta går den jo mellom 70 - 80! og det koster ikke ett øre! Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 koster 30kr for dyser, kan like greit kjøpe lettsykkel da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå