Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Moped + Politi = Stikke av?


Anbefalte innlegg

ja seffølgelig kommer det ann på mopeden. men tilfeller er r sykkler og cross, men kjører man en puslete mt5 i 80 blir det annerledes. kompis ble stoppa for ett par måneder siden og da var det forsatt 4200 i bot avskilting og måtte vise mopeden, tror ikke noe er endret siden den gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hauglie: Det kommer vel helt ann på hvordan moped man har.. Har man en Aprilia RS, eller en TZR kan det hende det går. Men som oftest, hører de nok at det er en moped ;)

 

Noen som forresten kan bekrefte/avkrefte at den eneste straffa man får med og kjøre etter fartsgrensa (trimma moped) er 4200,- og ikke avskilting, utsettelse evt miste lappen?

Så lenge du ikke har gjort noe andre alvorlige forseelser så mister du ikke lappen for å ha trim.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
er man i utganspunktet dum nok til å trimme en moped og kjøre 80 på offentlig vei, så vil nok de fleste som gjør det, også være dumme nok til å stikke av fra politiet. kan da på ingen måte være verdt det.

Så, da er vel de fleste dumme da, fordi de ikke går av sykkelen når de skal gå over fotgjengerfelt?

 

Vel, det er vel ikke lenger påbudt så vidt meg bekjent, men det er uansett rimelig idiotisk å kaste seg ut i fotgjengerfeltet på sykkel uten å sette ned farten tilstrekkelig slik at det ikke er tvil om at man skal uti. man har jo ikke sjanse til å stoppe med bil når en syklist helt uten forvarsel slenger seg uti. men dette var Offtopic, beklager.

Lenke til kommentar
Hauglie: Det kommer vel helt ann på hvordan moped man har.. Har man en Aprilia RS, eller en TZR kan det hende det går. Men som oftest, hører de nok at det er en moped ;)

 

Noen som forresten kan bekrefte/avkrefte at den eneste straffa man får med og kjøre etter fartsgrensa (trimma moped) er 4200,- og ikke avskilting, utsettelse evt miste lappen?

Så lenge du ikke har gjort noe andre alvorlige forseelser så mister du ikke lappen for å ha trim.

.. og man får ikke utsettelse på bil-sertifikatet?

Lenke til kommentar
Hvis man er misfornøyd med 45 km/t så KAN man ta A1-lappen og kjøpe lettsykkel heller :whistle:

 

Ja for alle har råd til det ja. 10k for lappen og 20/25k for en grei brukt sykkel

Heller ikek vits å komme med "det koster jo like mye å trimme en moped som en lettsykkel koster", for det er feil.

Å få mopeder til å gå i ca 80 kan være gratis, eller koste rundt 1000 lappen.

 

"Man er dum hvis man trimmer mopeden sin"

Javell? Noe sier at meg at du har bil-lappen, er ferdig med moped-tida for lenge siden eller har aldri kjørt flere mil til dagen. Eller andre kjedelige grunner :)

 

Selv mener jeg, som sagt, at man bør stoppe.

Men hvis man har bra trimma moped, bor i by og kjenner til snarveier eller lignende kan det være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Litt OT, men der jeg vokste opp så var normen at om det kom snut så la du ene beinet bak på skiltet og kjørte. Var nesten umulig å bli tatt og de prøvde alltid å få et eller annet på deg uansett hvor lovlydig du var. Det som er så greit med moped er at om du kjenner området så kommer du deg unna. Du kan kjøre steder der snuten ikke har sjans.

Lenke til kommentar

Nettopp L4R5.

Det var på en måte det jeg mente.

Klarer du å dekke skiltet har de så godt som ingenting på deg.

Er også mulig å brette opp skiltet om nødvendig.

 

Nå er det vel sånn at poletiet ikke har lov å "spionere" på deg?

Så hvis det skulle komme til at man stikker av, så kan de ikke følge etter deg og vente på at du gjør noe ulovlig?

Lenke til kommentar

Har selv kjørt ifra politiet med trimmet moped, opptil flere ganger. Hvis sjansen er der kjører jeg heller ifra dem en å betale 4200kr i bot.

 

Edit: Det er jo slik at hvis en tar av seg hjelmen har ikke politiet lov å følge etter deg, men om de faktisk gjør det er en annen ting.

Endret av ekwathne
Lenke til kommentar
hehe, javel? det tror jeg at jeg greier fint gitt. skal ikke påstå at jeg aldri har brutt en eller annen lov, men når det gjelder vegtrafikkloven har jeg ingen respekt for dem som med vilje og viten (eventuellt det vanligste; klandreverdig uvitenhet) bryter den. Det er respektløst overfor alle andre som befinner seg på veiene, og kan ikke unnskyldes. Nå snakker jeg generelt om å bryte trafikkbestemmelsene, ikke spesifikt om å fise rundt på en moped. Derfor; har du allerede vært tett nok til å dra ut på offentlig vei med ulovlig trimma moped, og blir oppdaga av politiet, så stopp og ta bota som en mann.

Hvis du hadde stoppet opp og tatt boten på 4200,- i steden for å slippe unna hvis du hadde hatt sjangsen så er det din sak, jeg stikker ihvertfall av dersom jeg har sjangsen for det og sparer meg en masse penger og stress.

 

Jeg syns ihvertfall at det er mer respektløst ovenfor resten av trafikken å fise rundt i 45 km/t i trafikken og skape farlige forbikjøringer enn å holde følge med resten av trafikken.

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Jeg er for øking av fartsbegrensningen på moped,

men sånn opplæringen var når jeg tok mopedlappen

(sommer 03) burde ikke folk være ute på veien som

16-åringer i det hele tatt..

 

Vet den har blitt bedre, men ser fortsatt mye blåbærkjøring

(folk på bærtur altså) av folk på 2 hjul..

 

Ja, jeg hadde trimmet moped, men hadde jeg blitt tatt,

så måtte jeg nok bare tatt bota for jeg ville ikke satsa

på stressa kjøring med purken på hjul i fare for å miste hodet

og kanskje kjøre ned noen av den grunn..

 

Ellers så gir jeg min fulle støtte til å øke grensa til 70-80km/t

med bedre opplæring og større krav til det å faktisk få lov til å kjøre moped..

Lenke til kommentar

Forbikjøringen skjer uansett. Kjører jeg 50 i 40 sonen er det fortsatt folk som kjører forbi meg. Det er ikke at jeg kjører under fartsgrensa som får billistene til og ta forbikjøringer. Det er at jeg sitter på en liten knallert som ikke får noen respekt i trafikken som får bilistene til og kjøre forbi.

 

Desuten. En tohjuling i 80? Kræsjer du rett i autovernet flyr du garantert noen meter før du slår deg enten i svime eller brekker noe. Fornøyd med at min akselererer til 40 i ganske bratte motbakker jeg.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
er man i utganspunktet dum nok til å trimme en moped og kjøre 80 på offentlig vei, så vil nok de fleste som gjør det, også være dumme nok til å stikke av fra politiet. kan da på ingen måte være verdt det.

Kan du begrunne hva som er så dumt med å ha en moped som gjør 80?

 

Ikke kom med det tullet at de ikke er bygd for det, for scooteren min gjør fint 80 på flata ORGINALT og har gode skivebremser foran og bak. Med en tørrvekt på 110KG + min vekt så trives jeg med å kjøre i 80 på hovedveien. :) Føler meg langt tryggere enn å kjøre i 45 km/t.. dessuten er det ikke alltid den klarer 40 engang.

 

Angrer ikke et sekund på at jeg tok sperra av min scooter :)

 

Da er den pr. definisjoin ikke original lengre og du har trimmet scooteren. Så nei, den klarer ikke 80 originalt!

 

Men jo, jeg er enig at mopeder og scootere kan få lovt å kjøre i 70-80, men risikoen er større da og opplæringen bør være grundigere. Hva skjer med en liten fjert av en moped når den kommer i dragsuget til en lastebil i 70-80 ? Sjansen er betydelig større da for at noe går galt enn i 50 f.eks..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...