Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Moped + Politi = Stikke av?


Anbefalte innlegg

Heisann..

Vet at mange som kjører moped stikker av (prøver hvertfall) fra politiet. Hvor lurt er dette?

Sjangsen for at de tar deg, er jo stor? Og dessuten, har du skilt finner de deg igjen uansett.

La oss si du kjører i 80 i en 80-sone, og politiet legger seg etter deg.

Stopper du, får du bot og mopeden blir avskilta og du må få den tilbake i original stand og vise den på biltilsynet.

Prøver du og stikke av, og faktisk klarer det er jo det forsåvidt det beste (Bedre enn bot+avskilting). MÈN, tar ikke de skilt.nr og oppsøker deg?

Prøver du og stikke av, men blir tatt, får du en større bot og blir avskilta, og hva mer?

 

Er det verdt og stikke av?

Hva er lurest? Lureste er jo såklart og stoppe, men når man kan prøve og stikke av og slippe unna frister jo det litt. Men er det verdt risken?

 

Hva ville du gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ikke skilt så stikker du selvfølgelig av dersom det lar seg gjøre ;)

 

Personlig har jeg stukket av fra purken før, var litt dum og skamkjørte litt og så traff jeg på dem.

 

Hadde skilt på scooteren, strekte venstrehånda mi bak til skiltet og dekket til mens jeg kjørte med dem etter meg noen meter til jeg fant et smutthull :)

 

Gått flere måneder, og har ikke hørt noe på det ihvertfall.. men etter den hendelsen kjører jeg mye mer behersket.

 

Jeg ville ha kjørt lovlig i utgangspunktet for å slippe problemstillingen. Men nå er jeg ganske kjedelig av meg også :)

Samme innstillingen hadde jeg, men etter en 15.000KM klarte jeg bare ikke mer.

 

Så, nå har jeg en scooter som pent klarer 85 km/t orginalt (gps målt) :)

 

edit: dobbelpost

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

er man i utganspunktet dum nok til å trimme en moped og kjøre 80 på offentlig vei, så vil nok de fleste som gjør det, også være dumme nok til å stikke av fra politiet. kan da på ingen måte være verdt det.

Lenke til kommentar
er man i utganspunktet dum nok til å trimme en moped og kjøre 80 på offentlig vei, så vil nok de fleste som gjør det, også være dumme nok til å stikke av fra politiet. kan da på ingen måte være verdt det.

Kan du begrunne hva som er så dumt med å ha en moped som gjør 80?

 

Ikke kom med det tullet at de ikke er bygd for det, for scooteren min gjør fint 80 på flata ORGINALT og har gode skivebremser foran og bak. Med en tørrvekt på 110KG + min vekt så trives jeg med å kjøre i 80 på hovedveien. :) Føler meg langt tryggere enn å kjøre i 45 km/t.. dessuten er det ikke alltid den klarer 40 engang.

 

Dessuten så er 125cc modellen prikk lik. Eneste forskjellen er motor og utveksling.

 

Angrer ikke et sekund på at jeg tok sperra av min scooter :)

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
er man i utganspunktet dum nok til å trimme en moped og kjøre 80 på offentlig vei, så vil nok de fleste som gjør det, også være dumme nok til å stikke av fra politiet. kan da på ingen måte være verdt det.

Kan du begrunne hva som er så dumt med å ha en moped som gjør 80?

 

Ikke kom med det pisset at de ikke er bygd for det, for scooteren min gjør fint 80 på flata ORGINALT og har gode skivebremser foran og bak, med en tørrvekt på 110KG så trives jeg med å kjøre i 80 på hovedveien. Føler meg langt tryggere enn å kjøre i 45 km/t.. dessuten er det ikke alltid den klarer 40 engang.

 

Dessuten så er 125cc modellen prikk lik. Eneste forskjellen er motor og utveksling.

 

Angrer ikke et sekund på at jeg tok sperra av min scooter :)

 

correct me if i'm wrong, men det er vel fremdeles ulovlig å trimme en moped til å gjøre mer enn 50?

bryter man loven, er man i mine øyne dum. Da må man regne med å bli tatt, og betale for det. Var ikke verre enn det. Det er ikke vits å argumentere med hva som kunne gått an og hva som er mulig osv, så lenge det ikke er lov. god natt

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
Det er umulig å leve en dag uten å bryte en norsk lov med mindre du isolerer deg hjemme :p

 

 

 

Leif.

 

hehe, javel? det tror jeg at jeg greier fint gitt. skal ikke påstå at jeg aldri har brutt en eller annen lov, men når det gjelder vegtrafikkloven har jeg ingen respekt for dem som med vilje og viten (eventuellt det vanligste; klandreverdig uvitenhet) bryter den. Det er respektløst overfor alle andre som befinner seg på veiene, og kan ikke unnskyldes. Nå snakker jeg generelt om å bryte trafikkbestemmelsene, ikke spesifikt om å fise rundt på en moped. Derfor; har du allerede vært tett nok til å dra ut på offentlig vei med ulovlig trimma moped, og blir oppdaga av politiet, så stopp og ta bota som en mann.

Lenke til kommentar

Du vil få utsettelse på Sertifikatet til bil om du blir tatt, i tillegg vil du miste sertifikatet ditt til moped.

Det fekk iallefall ein kamerat av meg då han prøvde å stikke av.

 

Så med mindre du VEIT at du kjem deg vekk, og dei ikkje har skiltnummeret ditt så kan du go for it!

Lenke til kommentar

Det vil jeg ikke.

Om jeg stopper, hva er straffen da? Trodde det var bare bot og evt. time hos biltilsynet, men har i det siste hørt fra flere at det er blitt strengere, og du får;

- Større bot enn før

- Utsettelse på bil-lappen

- Avskilta mopeden

- Og mister mopedlappen.

 

Hva er fakta? Hva er egentlig straffa for og kjøre trimma moped? Kommer det ann på hvor fort man kjører? Er det f.eks strengere straff om jeg kjører i 80 i 80-son, enn 60?

Lenke til kommentar
er man i utganspunktet dum nok til å trimme en moped og kjøre 80 på offentlig vei, så vil nok de fleste som gjør det, også være dumme nok til å stikke av fra politiet. kan da på ingen måte være verdt det.

Så, da er vel de fleste dumme da, fordi de ikke går av sykkelen når de skal gå over fotgjengerfelt?

Lenke til kommentar

men ligger man i 80 i 80 sonen er ikke snuten sikker på det er moped eller 125! kjenner flere som har bare blitt kjørt forbi av snuten når dem har liggi i 80.

 

og en kompis av meg ble stoppa i 95 i 80 sona, hadde det ikke vært for ha lå over fartsgrensa hadde ikke snuten stoppa han, det sa snuten selv.

Lenke til kommentar

Hauglie: Det kommer vel helt ann på hvordan moped man har.. Har man en Aprilia RS, eller en TZR kan det hende det går. Men som oftest, hører de nok at det er en moped ;)

 

Noen som forresten kan bekrefte/avkrefte at den eneste straffa man får med og kjøre etter fartsgrensa (trimma moped) er 4200,- og ikke avskilting, utsettelse evt miste lappen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...