Gå til innhold

Adobe Photoshop/jeg trenger litt hjelp:)

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop fått meg Photoshop, og har et problem jeg ikke klarer og løse - så jeg tenkte kanskje at noen her kunne hjelpe meg litt.

Når jeg skal åpne en ny fil klarer jeg ikke og få bakgrunnsfargen til å bli hvit. (når jeg åpner bilder er alle hvite deler av bildene også farget med den fargen som står som "background color" i verktøyboksen. Jeg har selvsagt prøvd og forandre fargen i verktøyboksen, men hvit er ikke et alternativ? Har også prøvd og forandre innstillingene når jeg oppretter ny fil.. men ingenting forandrer seg. ganske frustrerende, for det er jo umulig og arbeide med et bilde uten og ha de riktige fargene intakt.

Noen som har en ide til hva jeg kan gjøre?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Kan du ta en skjermdump for oss å legge ut så vi kan ta en titt??? Av fargepaletten og et bilde åpnet som viser at bakgrundsfargen som skulle være hvit

2. Er det konsekvent en anne farge som ligger i fargepaletten der du forventer at hvit skal være. Det virker nemmelig litt rart, og da begynner jeg å tenke åp gama oppsette til Photoshop, som kan vri fargene over i en annen nyanse, så i realitet har du valgt hvit, men gamaen har vridd den over i en anne farge tone.

AKIRA

Lenke til kommentar

Skjermdump? beklager men jeg vet ikke engang hva det betyr? :oops:

Som sagt så er jeg ny med photoshop og har ikke så mye peiling:)

Jeg tror at de nye filene viste seg som hvit da jeg først innstallerte Photoshop. Så jeg lurer på om jeg kan ha klusset til noe når jeg har prøvd forskjellige ting på måfå:(

Når jeg klikker på "colorpicker" kommer det opp en liten skjerm med farger hvor du kan velge en farge fra en fargebar på høyre side, og så kan du velge nyanser av den fargen i en stor boks på venstre side. Går fra Fks. svart/blå til veldig lys blå. Men alså ikke hvit?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har Photoshop 7.0

Jeg prøvde det du skrev, men det går ikke.. satte alle CMYK verdiene til null.. men det blir alikevel lysegult.

Jeg skjønner ikke hva som er feil :-?

Takk for råd og for linken du la med.. jeg skal sjekke den ut nå:)

Lenke til kommentar

ikke helt sikker på om jeg skjønner hva som skjer. Hvilke bilder får svart bakgrunn? Alle? eller kun psd? eller jpg eller gif?

Du kan jo sjekke ting som:

Edit - Color Settings. Denne kan godt stå på "web graphics default"

Hvis det er et layer som blir svart så sjekk at det står på background none:

høyreklikk på layer'et og velg layer options.

Hvis det er gif bilder kan transparencycolor være forhåndsvalgt som sort. Dette kan du sjekke i "save for web" vinduet....

Det var det jeg kom på i farta...

Knut

Lenke til kommentar

Nei, ingenting blir svart.. alt blir gulaktig.. har et gult skjær over seg på en måte. Fks. når jeg ser etter et bilde for å åpne det, så har det de riktige fargene. Men når jeg åpner det har det et gulaktig skjær over seg, som om det er lagt et gul/oransje filter over det. Det er veldig rart.

Jeg har prøvd både : bakgrunn, transparent og hvit samt RGB-farger når jeg åpner en ny fil, men det forandrer ingenting.

Lenke til kommentar

hmmm, hvor fikk jeg svart fra!?!?#&!

:)

Vil tro at den lyse gule fargen du får er forårsaket av at "hvitfargen din er satt for lavt"

Du kan for morroskyld åpne et "gult bilde" og trykke:

"shift" og "ctrl" pluss "L" - som er autolevel

Men det hjelper nok ikke.

Prøv help funksjonen "F1" , og søk etter "calibrate" så får du litt tips til å stille inn skjermen din.

Her er et utdrag fra "help fila". Prøv dette:

----------------------------------------------

To create a custom RGB profile:

Do one of the following:

In Windows and Mac OS 9.x, choose Edit > Color Settings, and select Advanced Mode.

In Mac OS X, choose Photoshop > Color Settings, and select Advanced Mode.

Under Working Spaces, choose Custom RGB from the RGB menu.

For Name, enter the name for the custom profile.

For Gamma, enter the gamma value you want to use.

For White Point, choose a setting.

For more information on gamma and white point settings, see About monitor calibration settings.

For Primaries, choose a set of red, green, and blue phosphor or primary types. This option is based on the different red, green, and blue phosphors or primaries used by monitors to display color. If the correct type is not listed, enter custom red, green, and blue chromaticity coordinates.

Note: Because you are defining the color space in which to edit images, the primaries do not have to match your monitor.

Click OK.

Save the custom profile

----------------------------------------------

Mvh

Knut

Lenke til kommentar

Tenker meg at gammaverdien din er for lav (den justerer du vha. utdraget fra help fila over)

Har du en gulfarge må du nok opp 1500-2000 grader.

Sjekk samtidig at kontrasten din ligger på rundt 75 og brightness er over 50. Dette er ikke de eneste korrekte verdiene, men med disse innstillingene bør hvertfall ikke brightness/contrast være skyld i gulfargen. Dette justerer du på skjermen, du har sikkert noen knapper rett under skjermbildet.... men det visste du sikkert...

K

(Edit: trykkfeil!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...