HaterDiskus Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Hvor strenge (og klare) er egentlig "reglene" på dette? Er det lov for en muslim å nyte alkohol? Har fått inntrykk av at det er akseptert i visse kretser, mens det andre steder (de Arabiske emiratene f. eks.) kan se ut som om det er tabu. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Muslimer har ikke lov til å nyte alkohol i følge koranen, men det er ikke like nøye for mange av de som utvandrer som det er at f.eks. gris er tabu. Det er veldig selektivt av dem, for å si det mildt. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Så de velger ut de delene av religionen som passer dem? Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Som de fleste andre religiøse, ja. Edit: I de fleste muslimske land er alkohol forbudt ved lov, i noen har turister lov til å drikke det, og i andre har de bare ignorert den delen av koranen. Jeg tipper det har noe med Shia- og Sunni-islam å gjøre, uten at jeg skal uttale meg alt for brutalt. Endret 10. november 2008 av Eplefe Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Varierer akkurat som i andre relgioner. Noen sekter er mer ekstreme enn andre. Har kun vært i Tunisia av muslimske land, der var de ganske liberale. Der drakk folk som ellers, og en lokal forklarte meg at oasen som byen lå ved hadde levd på øl produksjon i lang tid, de brygget øllen på naturlige dadler som vokste i oasen. Endret 10. november 2008 av Ceburger Lenke til kommentar
G.L. Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Hvor strenge (og klare) er egentlig "reglene" på dette? Er det lov for en muslim å nyte alkohol? Har fått inntrykk av at det er akseptert i visse kretser, mens det andre steder (de Arabiske emiratene f. eks.) kan se ut som om det er tabu. De er nok ganske så omskiftelig i denne saken. Det er jo forskjell på de som er "bostavtro" og de som kun er muslimer i navnet, og de som er midt imellom. At man går rundt i turban eller burka trenger ikke å bety noe som helst. Akkurat like lite som det beyr noe hva slags farge jeg har på jumperen jeg tok på meg i morges. Det var bare den jumperen som lå fremst i skapet... Så det betyr ikke en dritt. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Koranen sier at DU skal ikke drikke alkohol, men hva NOEN mennesker gjør, er noe annet. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 Det står også i norsk lov at du ikke skal drepe... Lenke til kommentar
Student of Life Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Så de velger ut de delene av religionen som passer dem? Ja, de er på lik linje med kristene. Plukker ut det de liker og passer dem best!!! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Jeg mener, hvor stor oppslutning har den norske statskirke? Og hvor mange av dem har vært i en kirke med mindre det var snakk om Skoletur, begravelse, konfirmasjon, dåp eller bryllup? det er ingen ting som tyder på at det ikke er slik i enkelte muslimske land også, på samme måte som at enkelte "kristne" land er mer troende enn andre. Forøvrig er det vel ikke ett spesifikt forbud mot alkohol, men stoffer som på virker deg? (dop, røyk, alkohol e.t.c.?) Endret 3. desember 2008 av MrLee Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Hør her! Alkoholisme er blant verdens største samfunnsproblemer. Det fører til stor lidelse og skade for personen det gjelder, pårørende rundt personen og samfunnsøkonomiske forhold. Dersom en person som lider av alkoholisme ikke får tilført alkohol vil det oppstå en tilstand med fysisk og psykisk abstinens. Alvorlig absitinenstilstand, som delirium tremens, kan være livstruende og vises ved dramatiske symptomer som skjelving, hallusinasjoner, redsel og forvirring. Ved langvarig alkoholisme kan det oppstå alvorlige somatiske komplikasjoner som for eksempel skrumplever eller Korsakoffs syndrom. Selv om alkoholisme for noen ikke vil oppleves som problematisk, er det nasjonaløkonomisk et problem da det skaper mange kostnader for samfunnet gjennom de ulykker og dødsfall som skyldes alkoholpåvirkning. Alkoholisme forsøkes håndtert (redusert) på mange måter, blant annet gjennom lovverk og informasjon. Dere som tror, alkohol, hasard, offersteiner og spådomspiler er en gru og et Satans verk. Unngå det, så det må gå dere godt!Koranen 5:90 Så NEI koranen er ikke tilatt i islam. Men som sagt hva mennesker gjør, er opp til dem, men det er dette hva koranen og samfunnet sier om alkohol. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 "Koranen er ikke tillatt i Islam". Er ikke det å gjøre det vanskelig for dere selv? Forøvrig er det en markant forskjell mellom et glass vin til middag og en bytur i blant og alkoholisme. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 "Koranen er ikke tillatt i Islam". Er ikke det å gjøre det vanskelig for dere selv? Forøvrig er det en markant forskjell mellom et glass vin til middag og en bytur i blant og alkoholisme. Hva?? Koranen er ikke tillatt i Islam?? Selvom det er forskjell på et glass rødvin og en bytur, still, det er ikke tillatt.. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Det var dine ord, han lurer bare på hva du mener.. antar det var en skrivefeil? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Alkohol er ikke et samfunnsproblem, misbruk av alkohol er et samfunnsproblem. De aller fleste oppegående voksne personer klarer å drikke et glass vin til middagen, uten å snu hele huset på hodet og få politiet på døra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå