anette2 Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Jeg har ikke så mye peiling på digitale kameraer egentlig, så jeg tenkte jeg skulle se om noen kunne hjelpe meg litt her:) Jeg er på jakt etter et godt kamera med god makro funksjon og bildekvalitet. Bør også være brukervennelig. Noen som kan anbefale noe? Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Hehe, det spørs jo veldig hva du egentlig er ute etter da... Hva slags type kamera (bittelite kompaktkamera, eller større kamera med flere funksjoner og megapixler, eller speilrefleks eventuelt), og hvilken prisklasse du er ute etter. Du finner jo kameraer som er bra til sitt bruk for 3000 kroner, men dersom du legger listen for "bra" høyere, så kan det hende at du har bruk for et kamera i 8-10000 kroners klassen, for eksempel? Eller mer? Med andre ord, litt vanskelig å svare på en så generelt spørsmål, men hvis du kan definere behovene dine litt bedre så finnes det sikkert et kamera som passer perfekt for deg! Lenke til kommentar
anette2 Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 Ja det har du rett i, jeg ga ikke så mye info nei:) Jeg kan tenke meg et kamera i 5000 - 8000 klassen, helst ikke et lite kompakt ett.. 4 megapixlermå jeg vel ha, tror jeg? hehe.. Lenke til kommentar
anette2 Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 Kan jo også legge til at til at etter å ha trålt gjennom en haug med kamera anbefalinger er favorittene så langt Canon PowerShot G3 og Olympus Camedia C-4000. Men, jeg har egentlig ikke nok peiling på digitale kameraer til å vite hva jeg skal velge:) Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Hmm... Jeg ser vel for meg Olympus C-5050, eller 4000 som du nevner, og Canon G3 jeg også. Kanskje noen som har et slikt kamera kan komme med noen synspunkter? Personlig har jeg et Fuji S602-kamera, som kommer inn under den prisklassen du nevner, og som jeg er strålende fornøyd med, men det har bare 3,2 megapixler. Det har imidlertid en uovertruffen macro-funksjon, med nærgrense på 1 cm, og meget god billedkvalitet. Men dersom 4 megapixler er et abolutt minimumskrav så tror jeg du er inne på noe med de kameraene du har kommet fram til. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Canon G3 er et meget bra valg hvis du ikke er helt sikker på hva du er ute etter. Det har god automatikk og manuelle instillinger for avansert bruk. Jeg valgte Olympus C-5050 foran Canon G2/G3 fordi jeg synes det gir en veldig god kamerafølelse som få andre digital kamera gir og fordi makroen er bedre enn på Canon. Lenke til kommentar
anette2 Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 Takk for svar og anbefalinger! Jeg skal sjekke Fuji S602 og Olympus C-5050 nå. Har ikke lest tester på noen av de fra før. Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Hvis du ikke har bråhast med å kjøpe digitalkamera, og samtidig finner Fuji S602 interessant, så kan det være verdt å merke seg at dette antakeligvis kommer i en ny og forbedret utgave, med høyere oppløsning og bedre billedkvalitet, en eller annen gang i løpet av høsten. Jeg sier antakeligvis, for det er bare ubekreftede rykter. Fuji har nemlig lansert et par nye kameraer allerede, med ny og kraftig forbedret billedbrikke (CCD). Det er bare etterfølgeren til S602 som mangler nå... :-) Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Det er klart det kjem eit betre kamera om eit halvt år. Det gjer det alltid ;-) Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Jo, selvsagt kommer det alltid nye og forbedrede modeller, men poenget mitt er at siden Fuji akkurat har lansert en ny og forbedret Super-CCD brikke, og også har lansert et par kameraer som bruker denne, så er det nok en arvtaker etter S602 rett rundt hjørnet også :-) Denne var for eksempel ikke like lett å forutse i november i fjor som den er i dag. Lenke til kommentar
lambda Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Jeg er som du ute og ser etter kamera, og har hatt Canon G3 som favoritt lenge. Men skal du ha bra makrofunksjon, ser det ikke ut til at G3 er det riktige valget. Da er vel heller Olympus kameraene å foretrekke. Men jeg må også få nevne at det om kort tid kommer et nytt kamera fra Sony, Sony CyberShot DSC-V1. Dette er jeg veldig spent på, og har valgt å drøye kjøpet av kamera til det kommer! Og håper virkelig Akamera.no får testet dette kameraet så snart det er ute på markedet!!! Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Canon G3 har også tilfredsstillende makrofunksjon. Selv om man ikke kan fokusere fullt så nærme som C-5050, har man fordelen ved at makrofunksjonen ikke er delt opp i to separate innstillinger. Dessverre har vår test av C-5050 stadig blitt utsatt, og jeg kan ikke lenger love at vi i det hele tatt kommer med en test av kameraet. Det ser i såfall ut at vi må låne kameraet på nytt fra Olympus. Dpreview (verdens beste digitalkameratester) har testet begge, og gitt de omtrent like gode karakter på hvert enkelt punkt, men likevel ga han G3 "Highly recommended" og C-5050 bare "Recommended". Jeg er enig i at begge kameraene er gode, men etter mitt syn er det bare på byggekvalitet at C-5050 er noe særlig bedre enn G3. På det meste annet er G3 best. http://www.dpreview.com/reviews/olympusc5050z/ http://www.dpreview.com/reviews/canong3/ V1 har jeg kjempelyst til å teste, og hvis noe kamera i denne klassen skulle være bedre enn G3 må det være dette. Jeg har prøvd det selv, og det er såpass lite og lett at man kan ta det med overalt. Dessverre har det en liten og ikke-vridbar LCD-skjerm, og batteriet er så lite at det neppe kan matche G3 på bildekvalitet. Memorystick er også dyrt. MLW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå