int20h Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Deduplisering i Netapps Virtual Tape Library kan redusere diskbehovet med 95 prosent. Les mer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Med det samme vi er inne på deduplisering, er det noen som vet om et bra gratis program til å de-duplisere filene på harddisken? Jeg vet jeg har mye liggende dobbelt opp og skulle gjerne ryddet opp, men det er jo en formidabel oppgave å sjekke manuelt hva som er duplisert og ikke. For å spore litt tilbake til emnet så kan jo slike program brukes før man kjører det inn på backup-serveren. Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Det er ikke deduplisering du tenker på her Simen1, men ang. spm'et ditt så finnes det såkalte "duplicate finders". NetApp søker på block-nivå av like blocks. Som det finnes mange av i backup, seismikk og i vmware-lagring. Lenke til kommentar
TForrest Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Jeg er usikker hvordan det fungerer de siste årene, men jeg brukte SpaceMan nokså aktivt tidligere. http://www.extrabit.com/spaceman99/ Her fant jeg det til salgs. Livstidslisenser kan man jo like. Lenke til kommentar
berland Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 rzip er et relatert verktøy, men løser ikke problemet til Simen1 med mindre han har absurde mengder minne. Lenke til kommentar
Tiresias Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Dette er neppe en revolusjonerende nyhet, selv om det kanskje er revolusjonerende for akkurat Netapp. BackupPC har brukt "deduplisering" i mange år, under navnet "file pooling". Med det samme vi er inne på deduplisering, er det noen som vet om et bra gratis program til å de-duplisere filene på harddisken? Dette finnes det mange verktøy som kan gjøre. Søk etter "duplicate remover" på Google, og du får opp mange treff. Det finnes også verktøy som hardlenker filer sammen, men være obs på at endringer i én av to eller flere filer som er hardlenket sammen endres i alle. Les mer om "hard links" i NTFS: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc781134.aspx Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Dette er neppe en revolusjonerende nyhet, selv om det kanskje er revolusjonerende for akkurat Netapp. BackupPC har brukt "deduplisering" i mange år, under navnet "file pooling".Det er ikke en nyhet fra NetApp heller, men file pooling høres ikke akkurat ut som den gjør det på block-nivå... Du oppnår neppe store prosenter deduplisering om du gjør det på fil til fil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå