Azzi Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Hei har gått en del på andejakt i det siste men lurer på hvilke størrelse på skudd folk her bruker ? jeg har varriert mellom "2er og "4er (saga steel) men har inntrykk av att gode gamle bly er bedre men desverre ikke lovlig.. "2er bruker jeg kun på lengre hold dvs 30 meter +-.. fungerer ok men føler det blir mer skadeskyting en før. Takk på forhond for andres erfaringer og kunskaper =) Endret 10. november 2008 av Azzi Lenke til kommentar
Tjasdiv Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Hei! I jegerprøveboka jeg har står følgende anbefalt for ender: Stål ....................... US 3-6 Vismut ..................... US 5-6 Tungsten-Matrix ............ US 5-6 Hevi-shot .................. US 4-6 Av egen erfaring vil jeg tro at haglstørrelse US 2 vil bli litt for grovt til at det kan være noe effektivt. Selv ville jeg prøvd med alt mellom US 4-6, litt avhengig av værforhold (kanskje ikke alt for lurt å stole på erfaringen min, den er ikke så lang). Endret 11. november 2008 av Tjasdiv Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 (endret) bruker selv 3" magnum patroner nr.3 vismut hagl, ved siden av har jeg en 22lr børse med kikkert. dette er en vinner kombinasjon;) Endret 12. november 2008 av SLIguy Lenke til kommentar
Grantelljsmelljn Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Har vel skutt rundt 80-100 ender i år og min erfaring er at bly er best , men i stål bør du ha litt grovt hagl, siden stål er lett, alt handler om anslags energi og det finnes det ikke mye av i stål, den deformerer seg ikke ved treff,slik som bly eller tungstein gjør. men er 3-5 er en kurrant hagl størrelse som alt innen 20 m vil falle på ved godt treff. det er en god del flaks som skal til med å drepe på 30m med stål pga det er noe lett dri**ammunisjon Lenke til kommentar
Marrochi Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Har vel skutt rundt 80-100 ender i år og min erfaring er at bly er best , men i stål bør du ha litt grovt hagl, siden stål er lett, alt handler om anslags energi og det finnes det ikke mye av i stål, den deformerer seg ikke ved treff,slik som bly eller tungstein gjør. men er 3-5 er en kurrant hagl størrelse som alt innen 20 m vil falle på ved godt treff. det er en god del flaks som skal til med å drepe på 30m med stål pga det er noe lett dri**ammunisjon Spiser vell and 24-7 du då Lenke til kommentar
Painapple Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Kvifor ikkje berre bruke .22 med kikkertsikte Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Kvifor ikkje berre bruke .22 med kikkertsikte det er gull forlkens,snakker av erfaring. bruker ikke rifla primært til andejakta,men bare som en back-up tilfelle skadeskyting. har alltid med salongen med en 50 pakk ved siden av hagla og en 20 pakk med 3" magnum. vinnerkombinasjon til all sjøfugljakt;) Lenke til kommentar
Arne Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Er .22LR tillatt ved andejakt? Gåsejakt og? Hva med orrfugl? LItt vanskelig å sammenligne med en hare hele tiden. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 (endret) du bruker den ikke til å felle la si skarven for det er ulovlig,men 22lr er lovlig til all avliving av skadet vilt. hagla er til felling av viltet, ved eventuell skadeskyting så bruker du 22lr da distansen er lengere enn med hagla. til avliving av skadet vilt er til og med håndvåpen lovlig. Endret 21. november 2008 av SLIguy Lenke til kommentar
NorwegianSF Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Jeg bruker 4 eller 5 på ender og 2er på ærfugl. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Om man skyter med stål eller wannabe-bly så fungerer størrelse 3-5 bra. Om man skyter som svømmer er som regel fuglen hardskutt, og man bør bruke grovere hagl. Om fuglen flyr mot deg(f.eks ved bruk av lokkefugler) kan du like gjerne skyte med leirdueammunisjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå