RunarL Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Hei. Fikk endelig lønnslippen idag etter mye masing på arbeidsgiveren, der viser det jeg har mistenkt lenge; de har trekt skatt av kjøregodtgjørelsen min. Er ikke dette skattefritt? Har ikke så veldig lyst til å bruke privatbil hvis jeg må betale skatt fra kjøringen. Lenke til kommentar
RunarL Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Ser for øvrig nå at det er skattefritt Hvis: 0-9.000 km - kr. 3,00 pr km over 9.000 km - kr. 2,40 pr km Jeg har 2,2 og har kjørt ca 3000km på 2 måneder. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Statens satser er skattefritt. - dvs. 3.50/km opp til 9000 km, og 2.90/km for alt over. Hvis du har betalt skatt av mer enn du skal så får du jo tilbake dette ved skatteoppgjøret, selv om det selvsagt er kjedelig å ikke få pengene med en gang ... Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Skjønte ikke helt hva du mente om det har blitt trukket skatt eller ikke, men du får i hvertfall godtgjørelse etter feil satser. Kilometersatsene ble regulert fra 1 mai i år. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Man kan selvsagt ha (en dårlig) avtale om kjøregodtgjørelse som er mindre (evt større, men da må man skatte av alt overskytende) enn statens satser, det er ikke ulovlig. - Men som sagt så får du igjen evt. penger som blir trukket for mye i skatteoppgjøret. (forutsetter da at arbeidsgiver betaler inn skatten de trekker til staten selvsagt) Lenke til kommentar
RunarL Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Skjønte ikke helt hva du mente om det har blitt trukket skatt eller ikke, men du får i hvertfall godtgjørelse etter feil satser. Kilometersatsene ble regulert fra 1 mai i år. Er 2,2 for lite ifølge loven? Jeg irriterer meg grenseløst for denne satsen, hater å bruke bilen så mye for så lite. Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Med virkning fra 1. mai 2008 har Fornyings- og administrasjonsdepartementet (FAD) og hovedsammenslutningene i forhandlingmøte 16. april 2008 inngått en revidert avtale for tjenestereiser innenlands for statens regning. Avtalen gjelder fra og med 1. mai 2008 til og med 28. februar 2010. Avtalen er omfattende revidert og følger i sin helhet med departementets kommentarer nedenfor. De viktigste endringene er: Kilometergodtgjørelse for bruk av egen bil er endret fra kr 3,00 til kr 3,50. Ny sats for bruk av El- bil kr 4,00 pr km. Sats for å gå og sykle er hevet fra kr 1,00 til kr 1,50 pr km. Satsen for kostgodtgjørelse pr. døgn er endret fra kr 460,- til kr 530,-. Ulegitimert sats for overnatting på hotell kr 700,- er bortfalt. Legitimert sats for overnatting på hotell er hevet fra kr 1050,- til kr 1300,-. For øvrige satser og endringer i bestemmelsene se avtaleteksten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Hei. Fikk endelig lønnslippen idag etter mye masing på arbeidsgiveren, der viser det jeg har mistenkt lenge; de har trekt skatt av kjøregodtgjørelsen min. Er ikke dette skattefritt? Har ikke så veldig lyst til å bruke privatbil hvis jeg må betale skatt fra kjøringen. Kjører du på kr/km eller har du et fastbeløp også? Jeg har hatt flere forskjellige ordninger opp gjennom årene, og fastbeløpet som du ikke kjører for er skattepliktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå