Gå til innhold

Julegave: Kamera til 3000 - 3500,- ?

Anbefalte innlegg

Nå nærmer julen seg med stormskritt her. Har tenkt å kjøpe et kamera i julegave, men er helt blank på dette området. Prøvde å finne noen tilsvarende poster uten hell.

Er det mulig å finne et speilrefleks-kamera til denne prisen? Eller er dette helt urealistisk?

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nikon D40 ligger vel litt rundt der..

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?ca...ering=min_price

Takk for raskt svar Chris!

Er det mulig å få et atskillig bedre kamera om jeg går opp noen hundrelapper? Til rundt 4000,- f.eks.

Dette blir jo en hobbyvirksomhet for den som skal få gaven. Men er alltid kjekt at ting

fungerer bra og ikke blir altfor avansert heller.

:)

Lenke til kommentar
Nikon D40 ligger vel litt rundt der..

Er det mulig å få et atskillig bedre kamera om jeg går opp noen hundrelapper? Til rundt 4000,-

Legg til ekstern blits, Nikon SB400, -det gjør kameraet atskillig bedre.

Det er naturligvis mange andre kameraer til i underkant av 4000,- Om de er atskillig bedre avhenger veldig av hver enkelts definisjon av "bedre", som avhenger av bl.a. bruksområde.

Lenke til kommentar

Takker så mye for tilbakemeldingene!

Men er det noen av disse som stikker seg ut?

- Pentax K200D ?

- Olympus 520 ?

- Canon 1000D ?

- Sony A200 + et 18-200 objektiv ?

Er jo en evig jungel dette her, så føler meg litt hjelpesløs her jeg sitter.

Har lest igjennom mange poster på forumet nå. Mesteparten som omhandler D40 diskusjonen.

Virker som veldig mange er fornøyde med dette kameraet, mens det er en håndfull som har en del negative innvendinger mot det. Så er vanskelig å bestemme seg for hva en skal tro.

Er det veldig stor kvalitetsforskjell fra D40 til en av de nevnte kameraene over her?

Lenke til kommentar

Høres bra ut Kristian. Er det sånn at dere som ikke er tilhenger av D40 er såpass kresne at kun det beste er godt nok? Om det er mulig å få et noen lunne objektivt svar på dette.

For om dette er tilfelle, at D40 ikke har de helt vanvittig avanserte innstillingene som kun en proff fotograf mestrer/trenger, så må det jo være mer en greit nok til vanlig bruk. For om det kun er de som er veldig veldig kresne på ting som ser forskjell på et bilde tatt av D40 eller D80/90 så er det jo like greit for meg å kjøpe D40?

Lenke til kommentar

Når man er helt fersk er D40 meeeer enn bra nok å lære på..

Alle må begynne en plass, og hvorfor ikke gjør det billig inntil du finner ut om dette er noe for deg. Om denne hobbyen er midt i blinken for deg skal du se at det ikke tar altfor lange tiden til du begynner å sikle etter de feteste drømme objektivene og de fete husene du bare kunne drømme om å eie. Og du vil kunne fort få en bedre oppfatning av hviket utstyr som vil passe deg best så du kan vokse å lære enda mere på...

Det viktigste er at du finner et kamera du liker og som gir deg lyst til å ta bilder.. :)

Lenke til kommentar

Kjenner kun til Olympus E-520. Den har i tillegg til det du trenger av manuelle innstillinger diverse automatiske innstillinger, bl.a. scen valg etc. Dvs det er tilnærmet mulig å benytte kameraet som et "vanlig" kompaktkamera. Regner med at det er tilsvarende for de andre "entry level" kameraene også.

Lenke til kommentar

Skjønner skjønner.

Nå er det som sagt en julegave dette her ( skulle vel egentlig ønske at det var mitt navn som stod på pakkelappen) For synes fotografering virker veldig spennende.

Nå har jeg som sagt null peilig på hva alle disse begrepene betyr for noe.

Men er det mulig å få tatt slike bilder som sverrelerre har tatt med sitt D40 :

post-50883-1223492726_thumb.jpg

Eller er dette fordi han har en bedre linse enn det som følger med? Evnt flere bilder i sekundet, som har en stilig effekt. Nå høres jeg sikkert veldig blond ut her.

Lenke til kommentar

Bildet over ser ut som om det er tatt med lang lukkertid, med et bord(?) som stativ.

Hvem er kameraet til? Kjønn, ca. alder, fotoerfaring og interesse.

-Hva regner du med at kameraet blir brukt til? ... Eeh - fotografering selvsagt, men hva slags bilder?

Altså: kort beskrivelse av fotografen og bruken.

Grunnen for spørsmålene er for å skreddersy ut fra behov.

-Lite vits i å anbefale et stort vanntett, avansert kamera til en pike på 14 som tar snapshots innendørs.

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar
D40 er D40 enten den er sverrelerre sitt eller ditt...

Hehe. Takk for det. Fremstod jeg sikkert som kjempesmart her.

Men måtte bare høre.

Men nå ser det ut til at jeg heller for D40. Det kan jo ikke slå feil -bank i bordet-

Da har jo jeg litt igjen budsjettmessig, så litt tilbehør.

Hva med blits?

Stativ?

Eller noe annet dere vil anbefale meg? Setter umåtelig stor pris på hjelpen fra dere :)

Hvem er kameraet til? Kjønn, ca. alder, fotoerfaring og interesse.

-Hva regner du med at kameraet blir brukt til? ... Eeh - fotografering selvsagt, men hva slags bilder?

Altså: kort beskrivelse av fotografen og bruken.

Nei det er en voksen person,kjønn er vel sånn sett uvesentlig.

Uten at det er noen hemmelighet i seg selv.

Kan vel kategoriseres som hobbyvirksomhet. Reise,dagsturer og andre spesielle anledninger.

Så er ikke en 14 år gammel jente som skal ta bilder i flatfylla.

Så var det klarlagt :)

Endret av Casiraghi
Lenke til kommentar

Nei, kjønn er ikke helt uvesentlig. Fordi hendene til en mann og en dame er av ulik størrelse.

Til en kvinne: Canon 400/450/1000, eller Olympus, ...

Til en mann: Nikons eller Pentax 100/200, ...

Dersom vedkommende ikke er veldig interessert i å utvide fotointeressen og kamerautstyret, men "kun" ønsker et godt alt-i-kamera som tar gode bilder, er en annen løsning enn systemkamera mer nærliggende:

Panasonic Lumix FZ28, kr. 3000,-:

http://www.akam.no/artikler/panasonic_lumix_fz28/57291/6

Ut fra bruken du beskriver, "...hobbyvirksomhet. Reise,dagsturer og andre spesielle anledninger", virker dette å være perfekt.

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...