Gå til innhold

Problemer med PCM på PS3.

nordemoniac

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nylig skaffet meg en PS3, og har koblet den opp mot min Eltax AVR-800 via optical.

Jeg kjører bare 2 høyttalere, men har valgt surround (får bedre bass). Dette funker greit. Har valget mellom å bruke Dolby Digital, Pro Logic og DTS. Og jeg tenker DTS blir det beste å bruke her, med innstillingen "Music" så stereo funker. Jeg har brukt Pro Logic tidligere nå, og det har fungert bra.

PS3-en fungerte fin med lyd via HDMI, men nå som jeg bruker optisk, funker ikke lyden på menyen. Den fine klikkelyden når man scroller rundt kommer ikke. Men i spill etc. funker alt helt 100% perfekt.

Jeg ser på AVR-800 at når den klikkelyden egentlig skal komme, står det "PCM." Også hører man et lite 'knitre-klikk' i høyttalerne, slik som det noen ganger er når en digital kilde kobles til e.l. Det står bare PCM akkurat i det øyeblikket når jeg beveger joysticken, også forsvinner det igjen.

Hva forsårsaker dette? Ettersom det fungerer fint med f.eks. oppstartslyden til PS3.

Akkurat nå er det KUN klikkelyden som ikke virker, og det er den eneste gangen det står PCM.

Min teori (som mest sannsynlig ikke stemmer) er at meny-lyden bare går via PCM, og ikke virker med DTS etc. Når da lyden spiller, med en lengde på sikkert 0,1 sekund, så må AVR-800 starte PCM-dekoderen, som kanskje tar mer enn 0,1 sekund, og dermed så starter den, og avslutter uten at lyden blir spilt.

Kanskje fiksen ville vært å alltid ha PCM aktiv, men det tviler jeg på at funker.

Uansett, er det noen måte å få det til å fungere via DTS? Som det da gjør i spill etc.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hjelper nok lite, men til informasjon så har Harman Kardons nye x55 serie problemer med PCM lock og PS3. Dette gir blant annet utslag i at klikke-lyden ikke kommer på.

Selv har jeg gått til anskaffelse av en Denon 1909 som har ingen kjente feil med PS3, og passerer til og med BTB som få andre receivere gjør.

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Fikk testet ut litt nå, det funker faktisk!

Jeg satt på DTS, utelukket alle andre, men 2 stk PCM er automatisk valgt.

Har brukt Pro Logic før, men nå bruker jeg DTS:06 Music, som er kjappere til å skru på PCM. Så det tar kanskje et sekund før lyden kommer. Så om jeg blar flere menyer bortover, så kommer plutselig lyden. Men om jeg ikke blar mer, så skrur PCM seg av igjen, og jeg må vente et nytt sekund før den skrur seg på når jeg blar videre.

Så er nok bare en treghet.

(Btw. fikk satt på FULL under RGB (HDMI) til bilde. Det var en utrolig forandring)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...