Gå til innhold

Tandberg Display nå i butikkene!

Anbefalte innlegg

Nå er jeg klar over at det er skaleringsproblemer som gjør at store LCD tver 26 + virker uklar i forhold til en en god bilderørstv. Biledrørstv er ubrukelig når det gjelder data.

Selv testvinneren Sony 32 lcd virker for meg uklar og kornete i fohold til min biledrørstv 32", nesten slik at jeg blir irritert av å se på den.

Plasma har jeg ikke sedd så my på, bortsett fra 42" til Samsung som også har vært en testvinner ifg. brodern, viket noe bedre den, men har ikke sedd den på databruk enda.

Hiver nok ikke ut biledrørstv før jeg får en god kombinasjon av godt bilde på TV, film og data.

Så jeg håper 37 el 42 tommeren til tannberg løser dette, prisen synes jeg ikke var avskrekkende i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Glem LCD. Det er rett og slett ikke bra nok.

Det var mitt ståsted for et år tilbake, men LCD-TV'er har kommet seg og jeg ble ganske imponert over Sony 40W4500 jeg så hos en bekjent. Veldig lyssterk og skarp samtidig med et godt sortnivå jeg tidligere kun har sett på plasma. Så idag mener jeg det handler mer om smak og behag.

Lenke til kommentar
Glem LCD. Det er rett og slett ikke bra nok.

Det var mitt ståsted for et år tilbake, men LCD-TV'er har kommet seg og jeg ble ganske imponert over Sony 40W4500 jeg så hos en bekjent. Veldig lyssterk og skarp samtidig med et godt sortnivå jeg tidligere kun har sett på plasma. Så idag mener jeg det handler mer om smak og behag.

Det er veldig bra sortnivå på min Samsung 40" LE40R81B også, men så har den vunnet Eisa awards 2007/2008 også da.

Lenke til kommentar
Både plasma og CRT er per dags dato bedre teknologier enn LCD.

LCD er tolererbart, verken mer eller mindre.

Tror du bør oppdatere deg litt på teknologifronten. Er en stund siden nå at LCD har vært dårligere enn plasma og CRT. Selvfølgelig finnes det enkeltunntak, men det er jo helt avhengig av prisklasse.

Lenke til kommentar

10 tusen for en 32" nå i dag, er litt vel drøyt. Da må TV'en utmerke seg spesiellt på flere måter for å kunne forsvare noe sånt. Tandberg navnet får meg ikke til å løpe og kjøpe en slik TV. Da studerer jeg først forbrukertester, og dersom Tandberg TV slår an både på god pris og funksjoner og kvalitet, så skal jeg vurdere det.

Synes 32"-apparatet jeg kjøpte for snart 1,5 år siden sliter med noe etterslep i fotballkamper og slikt. Er ikke spesiellt imponert over forskjellen mellom analog og HDMI overføring fra DVD-spillere. Må en over på Blu-Ray for å se forskjeller? Apparatet mitt er kun HD-ready, hvor mye kan det ha skylden på at jeg ikke ser forskjell på DVD i HDMI-signaler, eller er må en på Blu-Ray?

Endret av G
Lenke til kommentar
10 tusen for en 32" nå i dag, er litt vel drøyt. Da må TV'en utmerke seg spesiellt på flere måter for å kunne forsvare noe sånt. Tandberg navnet får meg ikke til å løpe og kjøpe en slik TV. Da studerer jeg først forbrukertester, og dersom Tandberg TV slår an både på god pris og funksjoner og kvalitet, så skal jeg vurdere det.

Synes 32"-apparatet jeg kjøpte for snart 1,5 år siden sliter med noe etterslep i fotballkamper og slikt. Er ikke spesiellt imponert over forskjellen mellom analog og HDMI overføring fra DVD-spillere. Må en over på Blu-Ray for å se forskjeller? Apparatet mitt er kun HD-ready, hvor mye kan det ha skylden på at jeg ikke ser forskjell på DVD i HDMI-signaler, eller er må en på Blu-Ray?

Blir ikke noe særlig bedre fordi om du har Hdmi fra Dvd, sålenge det ikke er HD materiale, så ja du hadde nok merket forskjell på HD-Dvd, Blueray, eller HD fra en av tv leverandørene (og ja jeg vet at HD-Dvd er ett utdøende format)

Lenke til kommentar
Både plasma og CRT er per dags dato bedre teknologier enn LCD.

LCD er tolererbart, verken mer eller mindre.

Tror du bør oppdatere deg litt på teknologifronten. Er en stund siden nå at LCD har vært dårligere enn plasma og CRT. Selvfølgelig finnes det enkeltunntak, men det er jo helt avhengig av prisklasse.

Jeg tror du bør jekke deg ned et par hakk, spesielt med bastante påstander jeg kan være garantist for at ikke stemmer. Jeg jobber faktisk med AV.

Samsung er inne på noe med LED-baklys. Jeg kan strekke meg så langt.

Det er en grunn til at vi fortsatt blander LCD med CRT/Plasma på redigeringsstasjoner, for å si det slik. For all del, et godt IPS-basert (eller i det siste - VA) panel fungerer helt greit, men i forhold til en godt kalibrert plasma (gjerne med ekstern scaler/videoprosessor), så er det nesten ikke sammenlignbart.

Tror du forresten det er tilfeldig at alle entusiaster nærmest utelukkende har kjøpt Kuro de siste par åra?

For all del, det er ikke slik at jeg mener LCD er noe drit, men det er fortsatt dårligere. Og jeg er temmelig sikker på at LCD aldri kommer til å komme over det beste plasma kommer til å tilby (og OLED/SED som sikkert kommer til å ta over på high-end om ikke så lenge).

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
At LCD ikke er på høyden rent bildekvalitets-messig er årsaken til at jeg har 2 stk. 42" Samsung plasma-TV'er idag. Der er det ikke mye å utsette på bildet nei, ihvertfall ikke når du benytter digital dekoder.

Jeg hadde en Samsung 50Q97 i noen uker... kvittet meg med den og gikk over til en 46A656, og det er en annen verden når det gjelder farger og bildekvalitet.

Plasmaen fikk en skittengrå hudfarge som enten fikk rødstikk eller så ble skyggene grønnlige. Jeg har sett det samme på andre Samsung plasmaer...

En annen ting er noe som ligner på regnbueeffekt som jeg faktisk får fra plasma. Ihvertfall den jeg hadde. Utrolig ubehagelig for øynene...

Nå skal det sies at Pioneer Kuro er en god TV :) Langt foran Samsung på plasma...

Lenke til kommentar
10 tusen for en 32" nå i dag, er litt vel drøyt. .. <snip> .... <snip> .. eller er må en på Blu-Ray?

Blir ikke noe særlig bedre fordi om du har Hdmi fra Dvd, sålenge det ikke er HD materiale, så ja du hadde nok merket forskjell på HD-Dvd, Blueray, eller HD fra en av tv leverandørene (og ja jeg vet at HD-Dvd er ett utdøende format)

Jeg har også lagt merke til at en nyere Philips HDMI DVD-avspiller jeg har ikke er god på å tegne for eksempel fargeoverganger, fra en mørkere fargetone til en lysere. Der var en gammel Philips som var fullt ut analog mykkje betre (må vite). Ett tilsvarende eksempel kan også være en filmsekvens som viser en tåkelagt horisont. Du ser tydelig at det ligger lag etter lag med fra mørkere til lysere gråtoner. Omtrent som om du kun hadde eksempelvis 16 gråtoner å velge i totalt mot 256 gråtoner. Jeg tror denne beskrivelsen forklarer fenomenet ganske godt.

Kan det ha noe med det der ekle HD-ready stempelet jeg har på TV'en, eller har det mer med hvilke prosessorer og teknologi som ligger i den digitalt baserte DVD-avspilleren min (Philips DVP5990)?

Det virker ikke som om overgangen fra analogt til digitalt er helt modent ennå. Men kanskje det er bedre på full-HD apparater og Blu-ray avspillere.

Vil en måtte leve med slike dårlige fargeoverganger dersom en stapper en DVD i en Blu-Ray avspiller? Kanskje jeg bør være forsiktig med å skrote SCART-avspilleren min ennå?

(PS: hadde ikke slaktet deg dersom du ikke hadde fått med deg at HD-DVD er nesten død)

Endret av G
Lenke til kommentar
10 tusen for en 32" nå i dag, er litt vel drøyt. .. <snip> .... <snip> .. eller er må en på Blu-Ray?

Jeg har også lagt merke til at en nyere Philips HDMI DVD-avspiller jeg har ikke er god på å tegne for eksempel fargeoverganger, fra en mørkere fargetone til en lysere. Der var en gammel Philips som var fullt ut analog mykkje betre (må vite). Ett tilsvarende eksempel kan også være en filmsekvens som viser en tåkelagt horisont. Du ser tydelig at det ligger lag etter lag med fra mørkere til lysere gråtoner. Omtrent som om du kun hadde eksempelvis 16 gråtoner å velge i totalt mot 256 gråtoner. Jeg tror denne beskrivelsen forklarer fenomenet ganske godt.

Kan det ha noe med det der ekle HD-ready stempelet jeg har på TV'en, eller har det mer med hvilke prosessorer og teknologi som ligger i den digitalt baserte DVD-avspilleren min (Philips DVP5990)?

Det virker ikke som om overgangen fra analogt til digitalt er helt modent ennå. Men kanskje det er bedre på full-HD apparater og Blu-ray avspillere.

Vil en måtte leve med slike dårlige fargeoverganger dersom en stapper en DVD i en Blu-Ray avspiller? Kanskje jeg bør være forsiktig med å skrote SCART-avspilleren min ennå?

(PS: hadde ikke slaktet deg dersom du ikke hadde fått med deg at HD-DVD er nesten død)

Vel analogt materiale vil aldri bli helt 100% optimalt på en HD tv, men så lenge du har digitale signalkilder så blir det bra, jeg har Digitalt tv fra Finnås kraftlag (Altibox) og de sender frem til nyttår gratis HD og jeg må si det ble bra det, kan også nevne at med scart fra boksen så blir bildet dårligere enn via HDMI dette gjelder ikke HD materiale.

Lenke til kommentar
Jeg hadde en Samsung 50Q97 i noen uker... kvittet meg med den og gikk over til en 46A656, og det er en annen verden når det gjelder farger og bildekvalitet.

Plasmaen fikk en skittengrå hudfarge som enten fikk rødstikk eller så ble skyggene grønnlige. Jeg har sett det samme på andre Samsung plasmaer...

En annen ting er noe som ligner på regnbueeffekt som jeg faktisk får fra plasma. Ihvertfall den jeg hadde. Utrolig ubehagelig for øynene...

Da må det jo nærmest ha vært noe dramatisk feil på TVn din. Ingen av mine har noe av det du nevner her. De gir krystallklare bilder med helt korrekt fargemetning.

Lenke til kommentar
Jeg tror du bør jekke deg ned et par hakk, spesielt med bastante påstander jeg kan være garantist for at ikke stemmer. Jeg jobber faktisk med AV.

Samsung er inne på noe med LED-baklys. Jeg kan strekke meg så langt.

Det er en grunn til at vi fortsatt blander LCD med CRT/Plasma på redigeringsstasjoner, for å si det slik. For all del, et godt IPS-basert (eller i det siste - VA) panel fungerer helt greit, men i forhold til en godt kalibrert plasma (gjerne med ekstern scaler/videoprosessor), så er det nesten ikke sammenlignbart.

Tror du forresten det er tilfeldig at alle entusiaster nærmest utelukkende har kjøpt Kuro de siste par åra?

For all del, det er ikke slik at jeg mener LCD er noe drit, men det er fortsatt dårligere. Og jeg er temmelig sikker på at LCD aldri kommer til å komme over det beste plasma kommer til å tilby (og OLED/SED som sikkert kommer til å ta over på high-end om ikke så lenge).

Nåvel, at man jobber med noe er ikke noe som helst garanti for noe som helst ;) Kuro er utvilsomt en bra serie, men det er nok ikke tilfeldig at Pioneer nå også har begynt med LCD skjermer i Kuro serien. Pioneer har som kjent holdt seg beinhardt til plasma i alle år, men har nå innsett at det ikke er noen grunn til det lenger og har derfor såvidt fått "sneket inn" LCD i produksjonslinjen sin.

Lenke til kommentar

Da må det jo nærmest ha vært noe dramatisk feil på TVn din. Ingen av mine har noe av det du nevner her. De gir krystallklare bilder med helt korrekt fargemetning.

Ja, det kan nesten høres slik ut. Den TV'en hadde også legendarisk dårlige muligheter for fininnstilling av farger. På den jeg har nå kan alle fargene justeres individuelt med gain, og med litt fikling her blir det fantastisk fine hudtoner.

En annen ting som Samsung sine plasmaskjermer sliter med er grønn noise. Dette var noe som plaget meg fra første stund og er utrolig irriterende hvis du er på en mørk scene, og så koker det i det svarte av grønne pixler. Jeg prøvde alt av innstillinger for å fikse dette, men det ble aldri helt borte, og jeg måtte sette kontrasten OG lys på bestemte nivåer for å NESTEN få det bort. Noe som resulterte i at jeg måtte velge mellom grønne prikker og kjipt bilde.

Har sett det samme på andre Samsung plasmaskjermer... LG har noe lignende på et par jeg har sett, men ikke like ille. Svartnivået på samsungen var forøvrig fantastisk :)

Den eneste plasmaen jeg kunne levd med er Pioneer Kuro, av de jeg har sett hittil...

Lenke til kommentar
Er panelet produsert av Tandeberg? Det høresjo utrolig ut.

Veldig spent på å se en test av denne. Utrolig morsomt med norske produkter. Vi får håpe det er futt i denne.

tviler på at de er produsert av tandberg. de nok har bare satt krav til egenskaper og bestilt panelene fra østen som alle andre. det nærmeste vi kommer lcd-tv produksjon i norge er hatteland display, men de lager heller ikke sine egne paneler.

Les artikkelen.

jeg har gjort det...og jeg er fremdeles ganske sikker på at han strekker ordet produsere selv litt vel langt. såvidt jeg vet så eier de ingen lcd fabrikker og da blir løsningen å kjøpe paneler fra andre produsenter, men da etter egen spec.

Lenke til kommentar
vet noen hvem som produserer disse? jeg holder en knapp på vestel.

Vestel er vel tyrkisk, i denne artikkelen står det at de skal produseres i Kina, mens alle andre artikler jeg har lest om Tandberg-TV-ene har det stått at de skal produseres i Taiwan. Av taiwanske TV-produsenter kjenner jeg til Tatung og Teco, det kan selvsagt finnes fler. Jeg holder en knapp på Tatung. Men samtidig taler produksjonslandet Taiwan mot at det er Tatung, da jo Tatung har fabrikk i Tsjekkia som produserer for det europeiske markedet, som man skulle tro at de ville ha brukt til Tandberg-produksjonen drsom det er Tatung som monterer dem.

Ellers ser jeg ingenting noen steder om hvorvidt tandberg-TV-ene har digital tuner. Er det noen som vet om de har det? Å lansere et nytt TV-merke primært for Norge uten innebygget støtte for digitale sendinger vil være meningsløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...