Gå til innhold

Lei av å holde på å bli påkjørt.

michael691

Anbefalte innlegg

ikke gå over mens du har rødt, så skal du slippe å bli kjørt ned ... og slipp heller forbi biler enn å stå maks på din rett, det er enklere for deg å stoppe, enn en bil!

I et kryss der bil og fotgjenger får grønt samtidig (som jeg har skjønt her)

er det lettere å stoppe for en bil enn for en fotgjenger som står midt i gangfeltet..

tenker på en den regelen som gjør at det ikke er ulovlig å gå på rød mann i norge, eller så har det iallefall blitt sagt i media.

Joda, det stemmer. Men det betyr ikke at man skal vike for fotgjengere som har rød mann.

Hæ?

Er du en av de med påkjørsrett du da?

Skal mye til for at du som bilist ikke får skylda for

å kjøre ned en myk fotgjenger i gangfelt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tenker på en den regelen som gjør at det ikke er ulovlig å gå på rød mann i norge, eller så har det iallefall blitt sagt i media.

Joda, det stemmer. Men det betyr ikke at man skal vike for fotgjengere som har rød mann.

Hæ?

Skal mye til for at du som bilist ikke får skylda for

å kjøre ned en myk fotgjenger i gangfelt..

Man har ikke vikeplikt for fotgjengere som har rødt lys, dermed skal man ikke vike.

Altså, man skal ikke stoppe og slippe de over.

Derimot stoppe om de valser uti uansett, skal man. Selv om de da egentlig fortjener et puff.

Er en forskjell på å vike og å stoppe ;)

Tilbake til saken, så syntes jeg forslaget om å lene seg over panseret og peke på den grønne mannen hørtes bra ut.

Vet selv at jeg hadde blitt fly forbanna om noen hold på å kjøre på meg på den måten, og i tillegg tuta på meg.

Vise finger har jeg ikke noe særlig for i trafikken. Det er tross alt en grunn til at det er ulovelig (riktignok ikke for fotgjengere). Dessuten vet man ikke hva slags person man viser fingeren til heller.

Worst case; si at figuren bak rattet var høy på et eller annet, dritstressa og forbanna på noe, og det var grunnen til at han hold på å kjøre på deg. Hadde du tørt å vise han fingeren? Lett å ordne seg en blåveis og værre på den måten. :p

Litt off topic:

Sett at man kom ovenifra på gangfeltet på sykkel (sittende oppå sykkelen); da har vel sykklisten vikeplikt for bilen?

Ville tro det er vanlig høyreregel som gjelder da.

Ikke at sykklistene bryr seg. Og jeg vil heller ikke kjøre på de. Så er vel bare å la de sykkle først.

Lenke til kommentar

Som sagt, de 3 gangene jeg hadde en nær døden opplevelse var på grønn mann :)

Lenke til kommentar
Hæ?

Som lockdog så greit forklarte, er det forskjell på å stoppe og å vike. Jeg vet ikke med deg, men jeg gidder i hvert fall ikke å stoppe opp for en fotgjenger som står og venter på grønn mann når jeg har grønt lys og ikke fotgjengeren.

Som sagt, de 3 gangene jeg hadde en nær døden opplevelse var på grønn mann :)

Ja?

Lenke til kommentar

Jeg har selv opplevd å være den som tutet, fullstendig uforberedt på at det var grønt i gangfeltet. Hadde gangfeltet vært på en sidevei, ville jeg sett meg for, men dette krysset er annerledes. Det er et Y-kryss, der jeg kom fra sideveien og skulle svinge til høyre ut på hovedveien. Krysset er ved Fisketorget i Bergen, der hovedveien svinger mot Bryggen; jeg kom fra Vetrlidsalmenningen og skulle til høyre.

Jeg kjørte ut idet en ungpike med hodetelefoner strenet over gaten. Jeg kjører ikke så aggressivt at det ble farlig, men bremset og gav et kort fløyt. Vel ute på Bryggen kom jeg til å tenke på at det kunne ha vært grønn mann eller forbud mot høyresving, så jeg kjørte tilbake og tok samme vei gjennom krysset en gang til. Joda, ganske riktig, de siste 20-30 sekunder med grønn mann overlapper med grønt lys for biler fra sideveien.

Det ble en tankevekker, men jeg mener krysset er uheldig konstruert. Vi har dog endel rare kryss i Bergen …

(På vei tilbake kjørte jeg gjennom krysset Bradbenken/Sandbrogaten, som er et helt kurant kryss der jeg som svinger til høyre inn på en sidevei krysser et gangfelt med grønn mann. Der var situasjonen helt forventet – kanskje fordi gangfeltet ligger i sideveien, og kanskje fordi vi begge får grønt lys samtidig.)

Lenke til kommentar

Nei. Du kan kun hevde nødverge om ditt motangrep sto i forhold til angrepet (det er for så vidt tilfelle her), og ditt motangrep kun har til formål å avverge et lovstridig angrep. Det betyr at ditt motangrep må opphøre med en gang angrepet mot deg opphører. Du kan dermed ikke hevde nødverge om du går rundt bilen, åpner døren, drar fyren ut og klapper til ham.

Lenke til kommentar
Litt off topic:

Sett at man kom ovenifra på gangfeltet på sykkel (sittende oppå sykkelen); da har vel sykklisten vikeplikt for bilen?

Ikke at sykklistene bryr seg. Og jeg vil heller ikke kjøre på de. Så er vel bare å la de sykkle først.

Sykklisten er i gangfeltet, og har da retten.

Du som bilist skal vike.

Dog så syns eg selv dette er litt irriterende, men det hjelper så lite..

Det er skikkelig stress å se ein syklist komme full fart over gangfeltet, uten lys ein tidleg morgen, i høst mørket, når det regner..

Sverger på at noen faktisk har lyst å dø.

Når eg sjøl sykkler så er det med både refelks og lys.

Så løsningen kan være å ha noe tilgjengelig og kaste på bilen? En stein f.eks?

Vold er neppe løsningen på noe..

Lenke til kommentar

vis en syklist sykler på rødmann i gangfeltet så har syklisten vikeplikt.

og hvis man skal sykle over skal man vel også overettholde §18 punkt 3 i trafikkreglene:

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.
Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Litt off topic:

Sykklisten er i gangfeltet, og har da retten.

Du som bilist skal vike.

Dog så syns eg selv dette er litt irriterende, men det hjelper så lite..

Det er skikkelig stress å se ein syklist komme full fart over gangfeltet, uten lys ein tidleg morgen, i høst mørket, når det regner..

Sverger på at noen faktisk har lyst å dø.

Når eg sjøl sykkler så er det med både refelks og lys.

Sykklister er traffikanter, ikke fotgjengere. Dermed har de vikeplikt.

Skal en sykklist krysse en fotgjengerovergang må han vike for biler. Går han av sykkelen derimot er han en fotgjenger, og bilene har vikeplikt.

I det tilfellet begge har grønt lys, vil jeg tro høyreregelen gjelder, altså at bilen har forkjørsrett.

Lenke til kommentar
ikke gå over mens du har rødt, så skal du slippe å bli kjørt ned ... og slipp heller forbi biler enn å stå maks på din rett, det er enklere for deg å stoppe, enn en bil!

I et kryss der bil og fotgjenger får grønt samtidig (som jeg har skjønt her)

er det lettere å stoppe for en bil enn for en fotgjenger som står midt i gangfeltet

Selv om fotgjengerne har grønt lys, mener jeg en ensom fotgjenger burde bidra til bedre trafikkflyt ved å slippe fram bilen som står og venter på å få svinget til høyre, om den sperrer for trafikk som kommer bakfra. Dette hindrer unødig venting for alle. jeg pleier å gjøre dette om jeg er ute og går, og er alene i fotgjengerfeltet. Skal jeg over veien i et fotgjengerfelt uten lys, pleier jeg å vinke forbi ensomme kjøretøy som kommer i høy fart (spesielt lastebiler, busser osv.). Da jeg uansett måte vente like lenge på at han skulle stanse, som tiden det tar før han har kjørt forbi i høy fart.... Jeg mener vi alle burde bidra til god trafikkflyt, og er man alene i fotgjengerfeltet kan man gjerne gjøre en god gjerning. Jeg ville hvertfall blitt glad som bilist om flere tenkte slik.

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

og jeg mener at man bør slippe over fotgjengerene som skal over gangfeltet siden det er fotgjengeren som har for"kjørs"retten her og man dermed følger loven.

å si at men ved å bremse/stoppe for en fotgjenger mister flyten og dermed ikke vil gjøre det er for meg en ekstremt dårlig unnskyldning for å ikke stoppe når man kjører bil. men selvfølgelig vis fotgjengeren gir tydelig signal om å la biler passere så er det jo fotgjengerens valg.

det er uansett en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Jeg har selv opplevd å være den som tutet, fullstendig uforberedt på at det var grønt i gangfeltet. Hadde gangfeltet vært på en sidevei, ville jeg sett meg for, men dette krysset er annerledes. Det er et Y-kryss, der jeg kom fra sideveien og skulle svinge til høyre ut på hovedveien. Krysset er ved Fisketorget i Bergen, der hovedveien svinger mot Bryggen; jeg kom fra Vetrlidsalmenningen og skulle til høyre.

Jeg kjørte ut idet en ungpike med hodetelefoner strenet over gaten. Jeg kjører ikke så aggressivt at det ble farlig, men bremset og gav et kort fløyt. Vel ute på Bryggen kom jeg til å tenke på at det kunne ha vært grønn mann eller forbud mot høyresving, så jeg kjørte tilbake og tok samme vei gjennom krysset en gang til. Joda, ganske riktig, de siste 20-30 sekunder med grønn mann overlapper med grønt lys for biler fra sideveien.

Det ble en tankevekker, men jeg mener krysset er uheldig konstruert. Vi har dog endel rare kryss i Bergen …

Har selv blitt påkjørt i dette krysset for noen år siden, men siden eg går der ganske ofte så har det blitt endel nesten ulykker hvor eg har kjeftet på bilene, ofte pekt på lyset som sagt tidligere, også sparket til front lyktene.

Vet også om 3 andre kryss hvor det blir grønt for begge parter samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...