michael691 Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Jepp. Dette har skjedd meg 3 ganger faktisk! Hendelsen er slik: Se for deg en rett vei med en sving til høyre. Det er rødt lys på denne rette veien OG rett i svingen på den høyre veien. Når begge blir grønne (for bilen og for de som går (hva nå det heter igjen..xD) kjører bilen til høyre, da går jeg over gata også siden det ble grønt. Og bilen holder på å kjre RETT på meg. Og de tuter og ser sinte på meg. Det var faen meg grønt lys for meg også. Håper dere forstår.. xD kan nok lage en tegning i paint.. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Så lenge bilen har et rundt grønt lys, betyr ikke det at de ikke har vikeplikt for andre. Har de en grønn pil derimot, skal det ikke være noe som kan komme i veien (så fremt at alle i krysset handler ut i fra lysbestemmelsene). Dessverre er nok ikke like klar over det. Det er i hvert fall ikke du som gjør noe galt. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Biler har uansett vikeplikt for fotgjengere. Det er common sense. Er aldri lov å kjøre ned fotgjengere, selv om de går på rødt lys. Drap er det okkesom. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Dessverre er nok ikke like klar over det. Det er faktisk urovekkende mange som tror de kan kjøre uten å se seg for når de får grønt lys og skal til høyre eller venstre. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Biler har uansett vikeplikt for fotgjengere. Det er common sense. Er aldri lov å kjøre ned fotgjengere, selv om de går på rødt lys. Drap er det okkesom. Akkurat det tror jeg folk skjønner, og folk blir som regel ikke overkjørt heller. Man at folk tuter og opptrer aggresivt, viser jo bare at folk ikke skjønner at de tar feil. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Jeg har opplevd det samme flere ganger, første gang i ung alder. Opplevelsen av å nesten bli nedkjørt og deretter tutet på av et stygt kvinnfolk i overgangsalderen satte en god støkk i meg da. Så de to siste gangene har jeg tatt meg den frihet å lene meg godt over panseret på bilen for å oppnå skikkelig øyekontakt med føreren, og så peker jeg på den grønne mannen til beskjeden har sunket inn. Du velger selv om du vil legge til fingeren som avslutning for å virkelig gni det inn, selv synes jeg det blir litt for uhøflig. Det må også nevnes at du ikke bør gjøre dette om flere biler skal inn til høyre, da du i så tilfelle ødelegger trafikkflyten. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Dette viser bare hvor mye de burde hatt lappen... Idioter sier jeg bare Stopp midt forran de å pek på lyktestolpen som viser ditt grønne lys, og om de kjører ned vinduet kan du spørre om de vet reglene rundt dette Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 ikke gå over mens du har rødt, så skal du slippe å bli kjørt ned ... og slipp heller forbi biler enn å stå maks på din rett, det er enklere for deg å stoppe, enn en bil! Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Han går jo på grønn mann. I enkelte kryss er det kun en mulighet iløpet av lyskryssets 'runde' der man har grønn man, og den grønnemannen kan da også være kombinert med et grønt lys bilen får. Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Mange bilister er aggresive... men noen er mer enn andre. Jeg og 2 venner av meg skulle over veien og bilen til venstre stoppa opp så vi begynte å gå over veien, så kommer det en gammel mann fra høyre som bare kjørte uten å bremse... Vi løp den siste biten og det var ikke langt ifra for å bli truffet. Fikk faktisk fingeren i samme slengen da. Dette skjedde rett utenfor Strømmen Storsenter. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 ser krysset ca slik ut: hvis det og bilen får rundt grønt lys uten pil så har de da fullt ut vikeplikt for deg spesielt da du får grønn mann. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Spesielt da? Det er bare da man har vikeplikt for fotgjengere (i den forstand at fotgjengere har rett til å gå over veien). Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) tenker på en den regelen som gjør at det ikke er ulovlig å gå på rød mann i norge, eller så har det iallefall blitt sagt i media. aftenposten konstanterer med at du kan gå på rød men ikke vis du er til hinder for annen trafikk: Vil forby å kjøre på rødt, og iallefall en taxisjofør står på krava: Fotgjenger påkjørt - sjåføren krever erstatning for bilskader Endret 13. november 2008 av stich_it Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Neste gang faker du skadet og tar skiltnummeret på bilen, leverer inn en anmeldelse og ferdig Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 (endret) ser krysset ca slik ut: hvis det og bilen får rundt grønt lys uten pil så har de da fullt ut vikeplikt for deg spesielt da du får grønn mann. Krysset så AKKURAT slikt ut ja. Da de kommer nedenfra og skal til høyre går jeg over gata mot toppen av bildet. Neste gang det skjer skal jeg vise blanke fingeren. De må seriøst se seg for. edit: For jeg går på grønt hele tia. Selvom begge har grønt så må han passe på. Kanke bare gasse på når han ser at noen går over gata.. Endret 13. november 2008 av Arild_Banankake Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Jeg ble påkjørt selv i et forgjengerfelt i fjor. Bilen hadde vikeplikt, men det er ikke en opplevelse som anbefales selv om man har retten på sin side. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 tenker på en den regelen som gjør at det ikke er ulovlig å gå på rød mann i norge, eller så har det iallefall blitt sagt i media. Joda, det stemmer. Men det betyr ikke at man skal vike for fotgjengere som har rød mann. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Spørsmål til trådstarter, bruker du refleks? Du kan ikke forvente at noen skal stoppe for noe som er usynlig for dem. Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 Spørsmål til trådstarter, bruker du refleks? Du kan ikke forvente at noen skal stoppe for noe som er usynlig for dem. Jeg går ikke ut midt på natta heller da.. De 3 gangene det har skjedd var fra kl 14-17 på sommeren. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Blir nesten påkjørt hele tiden, er dritt lei av at ingen biler gidder å stoppe ved fotgjengoverganger uten lys feks, har begynt å bare gå ut i veien jeg, så får de bli så sinte de vil, litt gøy da ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå