olaeirik Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Lurer på å gi Linux en skikkelig sjanse.. for første gang. Har prøvd litt Knoppix (den enkle boot-bare cd-rom-en) samt Mandrak og Red Hat. Har nå lastet ned Debian og skal prøve den og lurte på: Installasjon: - Er det da greit at man legger Debian på to forskjellige partisjoner på to fysisk forskjellige disker (swap og sånn)? Man må ikke ha flere? - Og for at boot med eks LILO skal funke, så snakkes det om at den må ligge på første del av disken og sånn. Hvordan kan man fikse det evt? Bruk av linux: - Det jeg imidlertid lurer på også er om det er noen som har prøvd WINE og har gode erfaringer med dette og spill? Evt hvilke spill da? Videre eventuelt med andre windows-programmer? - Videre... Finnes det noen remote - desktop programmer som funker med Linux mot en Windows XP pc? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 VNC funker begge veier. Det stemmer at du trenger (minst) to partisjoner, men har du dårlig plass på starten av disken, kan du lage en liten /boot partisjon på begynnelsen av disken, på 5-10 megabyte. Lenke til kommentar
ism Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Swap bør være på egen partisjon. Denne trenger ikke være voldsom stor. Problemet med lilo/grub og store harddisker er mest med harddisker som er veldig store. Jeg husker ikke helt grensen i hodet, men jeg tror det muligens er en plass i løpet av de 8 første GB. Det de fleste gjør er å lage en liten partisjon på ca 100 MB først på disken (eller der du vil < 6-8 GB) og mounte denne som /boot med ext2 format. Fordelen med dette er at du da uten problemer kan et journaling filsystem på resten av partisjonene dine uten at du trenger å trikse for å boote linux. For det å boote linux fra for eksempel et ReiserFS filsystem kan være kronglete. eksempel på oppsett /dev/hda1 (100MB) /boot /dev/hda2 (stor) / /dev/hda3 (stor) /home /dev/hda4 (256 MB) swap osv. Har du flere disker kan du partisjonere disse som du vil og mounte de som f.eks /usr/local Personlig kjører jeg alt (utenom /boot og swap) på en partisjon, men det er fordi jeg ikke bruker flere disker til linux (enda) Lenke til kommentar
xeon Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Vil absolutt anbefale deg grub, så slipper du å knote så mye.. Om /boot partisjonen er ext2 eller ext3 spiller forsåvidt ingen rolle.. Skal du ha dual-boot eller bare linux? Lenke til kommentar
olaeirik Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 Takk for svar så langt.. Xeon : Dual boot med Windows XP Pro er tanken. Blir det da noen problemer? Tanken var å opprette partisjoner med Partition Magic i XP på to forskjellige disker. Med Ext2-filformat kanskje? Plass er ikke noe problem. Hvor mange partisjoner er det da anbefalt? Og hvilke partisjoner på hvilke disker? Grub ? Hva er det? AMDfan - VNC - har jeg litt dårlige erfaringer med. Har hatt en tendens til å låse seg som server hos meg. Bruker nå pcanywhere 10.0. Finnes kanskje det til Linux? Hva med WINE? Noen som vil dele erfaringer rundt dette programmet? Fått til å bruke det i forbindelse med noen spill i det hele tatt? Kanskje PC anywhere også? En siste ting jeg tenker på er driver-problematikk NF7-S m/Nforce 2 SPP MCP2-T chipsett. Videre Radeon 9500 Non Pro kort som jeg skulle fått til å fungere sånn noenlunde. Det går fint det? Hittil har jeg kjørt en softmod med drivere på dette kortet noe som økte 3Dmark over 2000. Jeg har også overklokket det. Vil det kunne gå bra? Noen med peiling? Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Dual boot med Windows XP Pro er tanken. Blir det da noen problemer? Tanken var å opprette partisjoner med Partition Magic i XP på to forskjellige disker. Med Ext2-filformat kanskje? Plass er ikke noe problem. Hvor mange partisjoner er det da anbefalt? Og hvilke partisjoner på hvilke disker? Mitt oppsett 93,1323 GB (Det de kaller 100 GB): Master (74,51 GB): - Windows 2000 System: 4 GB NTFS - Linux / 4 GB Ext3 - Windows 2000 Programfiler 10 GB (Skal krympes) NTFS - Windows 2000 Musikkproduksjon 10 GB NTFS - Share mellom Windows og Linux 2 GB FAT32 - Linux /usr 4 GB Ext3 - Linux swap 512 MB - Linux /home Resten Ext3 (sånn ca. 42 GB) Slave (18,62 GB) - Windows 2000 Mine personlige Filer (Ligger bare og råtner ) 10 GB NTFS - Windows 2000 Mammas personlige filer 2 GB NTFS - Linux /mnt/rotedisk resten (Ca. 6,5 GB) Ext3 Grub ? Hva er det? Bootloaderen til linux (En av de iallefall, begynner å bli ganske standard nå), her kan du velge hvilket OS du skal loade ved oppstart, f.eks. Linux eller Windows.. Hva med WINE? Noen som vil dele erfaringer rundt dette programmet? Fått til å bruke det i forbindelse med noen spill i det hele tatt? Se her :wink: MarcelSB Lenke til kommentar
Jeff Cane Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 - Videre... Finnes det noen remote - desktop programmer som funker med Linux mot en Windows XP pc? Rdesktop fungerer veldig bra hos meg. Lenke til kommentar
olaeirik Skrevet 3. april 2003 Forfatter Del Skrevet 3. april 2003 Da skal jeg prøve den! Så interessant ut! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå