Gå til innhold

D700 og objektiver

Anbefalte innlegg

Planlegger å kjøpe D700 i nærmeste fremtid. Men etter kjøpet har jeg ikke særlig med penger til dyre objektiver med det første. Dog har jeg et 50mm f/1.8 som jeg liker veldig godt. Objektivet i seg selv er jo enkelt, og veldig godt så vidt jeg har forstått.

Virker det sammen med autofokusen på D700? Og blir det en flaskehals på kamerahuset?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det AF-D versjonen du har vil denne være prefekt på D700, samt at 50 mm brennvidden kommer til sin fulle rett igjen på et FX hus. Skal du ha et annent ok objektiv kan du lete etter en brukt AF-D 35-70mm av typen bygget i metall og som har skyvezoom. Disse er solide og gode optisk. Gikk ut av produsksjon rundt 2000 og burde ikke koste all verden samtidig som de gir gode resultater. 70-210 av samme konstruksjon og årsklasse bør du og kunne finne til en 1000 lapp.

Hva er den store forskjellen mellom D300 og D700?

Hovedsaklig forskjell er at bildebrikken i D700 er dobbelt så stor

og med samme oppløsning gir det vesentlig bedre egenskaper i dårlig

lys. Det medfører og at søkerbildet blir større og lysere.

Lenke til kommentar

Kan du anbefale en Vidvinkel zoom?

Hva betyr det egentlig? :blush: Betyr det vidvinkel ved zoom eller vidvinkel alle the way?

Vil disse vidvinkelene skape sånn Fisheye effekt? At bildet vrenge seg fra midten?

Således, kan de forklare de "16-50mm" greiene?

Takk! :wee:

Lenke til kommentar
Ja, det funker. Alle objektiver for Nikon F som er lagd for å autofokusere vil gjøre det på D700.

Egentlig skjønner jeg ikke helt hvordan man kan vurdere å kjøpe et så dyrt kamera uten å en gang vite det grunnleggende om hva som fokuserer med hva, men det skal ikke jeg legge meg opp i.

Sehr gut. Ble usikker på om D700 faktisk hadde innebygget fokusmotor.

Lenke til kommentar
Sehr gut. Ble usikker på om D700 faktisk hadde innebygget fokusmotor.

Den dagen Nikon ikke tilbyr dette i kameraer i 20.000-kroners klassen blir jeg oppriktig skuffet ;)

Jeg kan selv melde om at 50mm f1.8 AF fungerer ypperlig med D700. Veldig god bildekvalitet, lite og lett og mye mer anvendelig enn på DX-kameraer.

Lenke til kommentar

50mm'rn er ypperlig på d700. Bruker en 50mm fra ca. 1970 på d700 min nå for tida og må si at den brennvidda egner seg til veldig mye. Ikke minst så er det et veldig lyssterkt objektiv til en billig penge.

Forøvrig så anbefales 14-24 f2.8, 24-70 f2.8 og 70-200 f2.8 til d700. 14-24 har jeg ikke testa så mye(logisk nok siden jeg ikke eier det) men de andre to er fast inventar i fotobaggen! Går meget god for de objektivene!

Endret av Ejrik
Lenke til kommentar
50mm'rn er ypperlig på d700. Bruker en 50mm fra ca. 1970 på d700 min nå for tida og må si at den brennvidda egner seg til veldig mye. Ikke minst så er det et veldig lyssterkt objektiv til en billig penge.

Forøvrig så anbefales 14-24 f2.8, 24-70 f2.8 og 70-200 f2.8 til d700. 14-24 har jeg ikke testa så mye(logisk nok siden jeg ikke eier det) men de andre to er fast inventar i fotobaggen! Går meget god for de objektivene!

Ja FF og 50mm er som en hånd i en godtepose eller hånd i hanske :)

Lenke til kommentar

"Disse zoomvidvinkel" ?

Alle objektiver under....30mm (Just a number) gir fisheyeeffekt, noen meget lite, noen meget mye...

Vanlig "fisheye" oppnår man ved bruk av fisheye-objektiver, og et Tokina objektiv på 11-17mm-ish...

Må være litt mer spesifikk når du spør... Vanlige supervidvinkelobjektiv (10-16mm), vidvinkel (17-24mm) normal (24-30mm) ca... problemet er at man må tenke på om det er DX eller FX (Hos Nikon) 24mm ervidvinkel på FX, men det er normal på DX...

Men du spør hvilke objektiver vi annbefaler til D700, som er vidvinkel?

Nikon 14-24/2.8

Nikon 17-35/2.8

Sigma 12-24mm (?)

Jeg vet hva vidvinkel er.. jeg bare lure på disse zoomvidvinkel gi fisheye effekter..

"forvrengte bilder"

Har aldri brukt et... :wee:

Ikke hør på mr.olsen, han er bare snurt fordi han brukte pengene på kalibrator :p

Om en måned blir'e 70-200VR, så da bør dere holde dere unna alt av forum :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...