Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utvisning etter ulovlige dokumenter/programmer på skole PC?

Christoffer99

Anbefalte innlegg

I følge 1 på skolen, så hadde visst noen pc-er på skolen blitt tatt inn, og skal sikkert bli formatert snart, grunnen til dette er.

Først hadde visst noen fått tak i admin passordet på skolen, dette ble oppdaget, også startet de å sjekke pc-er, da var det visst noen som har noen hack programmer, og tatt noen dokumenter som lå på en åpen disk på skolenettet (om denne skulle vært låst vet jeg ikke, men den var åpen for alle med en vanlig bruker), så da er noen som har tatt forskjellige dokumenter, trur det var snakk om at noen har tatt et dokument med lisenser for program og sikkert mer.

Lurer da på, kan man bli utvist eller få annen straff for å ta det? Når det ligger på en helt åpen disk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du skriver svært rotete...

Skreiv det litt fort, så mulig det blei litt vanskelig å forstå, hva var det du tilfelle ikke forstod? det du nevnte nedenfor?

Så det du sier er at det fantes en åpen partisjon som alle elevene hadde tilgang til, og der lå det et dokument med lisenser++?

Ja, en partisjon ligger åpent for hele bruker/elev nettverket, og der lå det vel blant annet en mappe med noen lisenser i.

Hva har forresten dette med formatering, hacks og admin passord?

Det med at han hacka seg på admin brukeren var det som starta det hele, en på skolen hadde visst fått tak i admin passordet og da blitt oppdaget. Etter det begynte it-ansvarlig å se rundt på pc-er på skolen om det lå noe der.

Formatering, var at de skulle formatere pc-ene som hadde disse ulovlige programmene på pc-en.

Det er dette jeg fikk høre ihvertfall av noen på skolen, jeg har ikke vært der de siste dagene.

Lenke til kommentar

Samme tenker jeg, men han som jeg snakket med om dette, nevnte at de vurderte å utvise noen i opptil 5 dager, jeg vet ihvertfall om noen som har tatt noe av den informasjonen. Trur du ikke de kan gjøre noe da altså? Er jo litt kjedelig å bli utvist i 5 dager, når du søker deg lærling etter hvert så vil jo de som ansetter deg se på dette, eller hva trur du?

Vis de formaterer pc-ene, da har de ingen beviser for hva som har skjedd heller? Så da kan de vil ikke utvise noen heller?

At it-ansvarlig på skolen er elendig er nok ingen hemmelighet nei, det at disse partisjonen er tilgjengelig for alle er ikke første gang han driter seg ut.

Vil gjerne ha flere kommentarer på hva dere andre trur også, og hva dere tilfelle ville gjort vis de bestemmer seg for å utvise noen.

Endret av Christoffer99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...