Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleiers mulighet for å kontrollere opptak i leilighet?

Oamundse

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg leier ut en leilighet til to jenter. Leiligheten har tre soverom og da vi skrev kontrakt var vi enige om at det er muligheter for å ha besøk, men at det ikke var noen flere som skulle bo der. Nå har noen måneder gått og de er veldig greie å ha med å gjøre og det er lett å snakke med dem. :)

Saken er at jeg har fått for øret at det nå bor "to jenter og et kjærestepar" i leiligheten, noe de ikke har nevnt for meg! Jeg lurer på hvordan jeg skal gripe saken fatt, og tenker at jeg vil konfrontere dem med ryktene og høre hva de sier.

Det jeg også lurer på er hvis en leietaker har en kjæreste på besøk, hvor går grensen på at han er mye på besøk og at han er tatt opp (bor) i boligen? Det er greit å vite litt om dette før en eventuell konfrontasjon slik at jeg kan være litt klar på grensene rundt dette.

Hvis det er slik at flere bor der enn avtalt, kan jeg da kreve høyere leie? Kan jeg si opp leiekontrakten? Hva ville du gjort?

Takker for alle innlegg, personlige meninger er også velkomne! ;)

Mvh,

Amundsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/r....html?id=159246

Innledningsvis vil departementet foreta noen presiseringer: Opptak i husstand foreligger når en eller flere personer flytter inn til leieren med det formål at partene skal samarbeide om dagliglivets gjøremål, og at de til en viss grad skal ha felles økonomi.

Generelt er det tillatt å "ta opp" samboer, ektefelle, barn osv. uten særskilt tillatelse.

Andre personer må det søkes godkjennelse om. Man kan dog ikke nekte godkjenning uten en god grunn...

Ekstra slitasje kan jo kanskje kvalifisere.

Det som kan være greit å få rede på, er om de faktisk tar seg betalt for å leie ut det siste soverommet. Dette er fremleie, og har strengere krav.

Det beste er nok å ta en prat med dem, og høre hvor landet ligger.

Hva jeg hadde gjort (dersom det nå faktisk bor 4 stk i huset)? Sannsynligvis ville jeg bedt om å komme og få møte de andre, og se om det er personer jeg selv kan akseptere at skal bo i boligen. Dernest ville jeg forlangt noe høyere husleie pga ekstra slitasje. Hvis de nektet dette, så er en oppsigelse alltids en mulighet..

Lenke til kommentar

Det kommer mye an på hvilken kontrakt du har med de som leier. Forslag til kontrakt for leie av bolig finnes her: http://www.dinside.no/filer_for_nedlasting...r/Boligleie.doc Forslaget omfatter alle mulige forhold slik at den må tilpasses de enkelte tilfeller. I tillegg kommer husleieloven gjelder avtaler om bruksrett til husrom mot vederlag mellom private som kan leses her: http://www.regjeringen.no/nb/dok/lover_reg....html?id=270390

Lenke til kommentar

Okay, du ba om personlige meninger:

Jeg kan ikke skjønne behovet for å kontrollere hvor mange som bor i leiligheten. Du har leid den ut, og da er det faktisk noen helt andre som bruker leiligheten. Hva som skjer i livet deres, om de får kjærester eller one-nights eller unger burde ha null betydning for deg!

Framleie av et soverom? Det er ikke akkurat et veldig sterkt marked for det. Javel, so what om en ny flamme betaler noe til kjæresten sin? Her ville jeg ikke hatt noen bekymringer.

Hvis du slo av på prisen for de leide ut en tre-roms til to stk, mens du kunne ha leid til tre stk så får du bare kreve mer i leie neste gang.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke skjønne behovet for å kontrollere hvor mange som bor i leiligheten. Du har leid den ut, og da er det faktisk noen helt andre som bruker leiligheten. Hva som skjer i livet deres, om de får kjærester eller one-nights eller unger burde ha null betydning for deg!

Medienes oppmerksomhet rundt den siste brannen i Drammen, samt flere branner i det siste hvor leieboere har blitt skadd og/eller omkommet burde jo gi et sterkt hint til hvorfor man bør ha litt kontroll.

Om en leietaker har noen venner på overnatting et par netter synes eg er helt greit, og bør være utenfor huseiers interesse. Men dersom leietaker har flere venner boende hos seg over lengre tid bør så absolutt huseier engasjere seg da huseier er ansvarlig for at utleieobjektet er i teknisk forsvarlig stand. Spesielt i forbindelse med brannsikring. Og om det da bor 3 stk mer enn hva utleier er klar over eller leieobjektet er forberedt på så kan huseier stilles til ansvar for dette.

Dersom leietaker får seg samboer så kan nok ikke huseier legge seg direkte opp i dette. Men det er fortsatt huseiers ansvar at utleieobjektet er i forsvarlig stand i forhold til antall personer som bor der. Når det gjelder som nevnt overnatting, one night stands osv så bør man holde seg unna. Litt privatliv skal man ha som leieboer også :)

Når det gjelder denne konkrete saken her så ville eg tatt dette opp med leieboerene og tatt for dere kontrakt, avtale, planer, slitasje og ikke minst økonomisk vederlag. Dersom to til har flyttet inn, som ikke er i direkte nedstigende(barn av), oppstigende(foreldre) eller i linjær familie(søsken) til de som bor der, så ville eg ansett det som et mulig brudd på kontrakten.

Lenke til kommentar

Da skjønner du ikke mye av problematikken omkring det å leie ut eiendom!

Det er noe som heter kommunale avgifter, brannberedskap, vedlikehold, og forholdet til nabolaget. Utleiers økonomi i utleieforholdet må tas hensyn til. Utleier gjør jo ikke dette av sosiale årsaker eller for moro skyld, men ønsker gjerne å tjene penger også. La oss se på kommunale avgifter som er betaling for renovasjon, vann og avløp, feieravgift (hvis boligen har ildsted) og eiendomsavgift. Si at en 4 roms leilighet ble leid av ett par som så lot 2 nye par flytte inn. Da er vi opp i seks voksne personer. Renovasjonsordningen som utleier faktisk betaler ville bli for liten og måtte sannsynligvis dobles. Det samme gjelder da for avgifter til vann og avløp som også fikk en fordobling. Dette betyr en merutgift for huseier på omkring 1500 i måneden. Det samme kan vi si om vanlig slitasjevedlikehold som også er huseiers ansvar. Ved normal bruk vil leiligheten ha behov for oppussing hvert 8 - 10 år. Ved så mange boende i leiligheten snakker vi om normalt vedlikehold hvert 3 - 4 år. En oppussing beløper seg fort til 100 - 200.000. Og ennå har jeg ikke nevnt brannberedskap og naboforhold nærmere. Du har slett ingen anelse om hva du diskuterer.

Lenke til kommentar
Framleie av et soverom? Det er ikke akkurat et veldig sterkt marked for det. Javel, so what om en ny flamme betaler noe til kjæresten sin? Her ville jeg ikke hatt noen bekymringer.

Hvis du slo av på prisen for de leide ut en tre-roms til to stk, mens du kunne ha leid til tre stk så får du bare kreve mer i leie neste gang.

Nå er det ikke snakk om at en av de som allerede bor der har fått inn en kjæreste. Men det har kommet inn et kjærestepar i tillegg til de to som bor der fra før.

Lenke til kommentar
Nå er det ikke snakk om at en av de som allerede bor der har fått inn en kjæreste. Men det har kommet inn et kjærestepar i tillegg til de to som bor der fra før.

Eller en av de to opprinnelige leietakerene har fått seg kjæreste, og det er kommet inn en annen singel jente i tillegg -det lar seg i mine øyne ikke utlede 100% sikkert av trådstarters innlegg hvordan "personene henger sammen".. Men for all del, jeg forstår at det er naturlig å tolke "to jenter og et kjærestepar" som "de to opprinnelige leietakerene og et kjærestepar"..

Forøvrig (ja, jeg vet at jeg omtrent spiller djevelens advokat her..) kan det jo også tenkes at den ene av de to opprinnelige jentene er lesbisk/bifil, slik at det faktisk er snakk om to kjærestepar (opprinnelig jente+gutt, opprinnelig jente+jente).. :p

Lenke til kommentar

Det følger av husleieloven § 7-1 at opptak av "andre personer" krever godkjenning av utleieren. I forlengelsen heter det at "godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det."

Den "saklige grunn" knytter seg til vedkommendes kvalifikasjoner som beboer, f.eks. at han/hun opptrer på en slik måte som er til sjenanse. Utover dette kan utleierens ønske om å begrense antallet beboere eller unngå barn i boligen m.v. representere en saklig grunn for å nekte samtykke til opptak i husstand.

Dersom du finner ut at du har saklig grunn til å nekte, så kan du stille spørsmål om hva du kan gjøre :)

Lenke til kommentar

så hvis de to som bor der har et felles vennepar som var på utkikk etter en leilighet og lar disse bo i det tomme soverommet? selv om jeg ikke har noen paragrafer å peke til kan jeg ikke tenke meg noe annet enn at dette er i strid med kontrakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...