Gå til innhold

Hva skal en amatør kjøpe?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har i den siste tiden prøvd å sette meg inn i det myldret som finnes av tilbud på speilreflekskameraer.

For å kort si noe om mitt behov:

Jeg vil med tid og stunder lære med evt manuelle funskjoner osv, men vil i utgangspunktet ha et kamera som også har en stabil og fin auto funksjon. Dette fordi min samboer også vil bruke dette kameraet og utvilsomt ikke vil sette seg så mye inn i funksjoner osv.

Når det kommer til valg av objektiv, er jeg også i tvil om hvor lang "range" jeg vil trenge til "normalt" familie/hobbyfotograf. om et 18-55 holder, eller om kanskje et type 28-200mm er tingen. Så det store spørsmålet er jo da om evt et kit kamera vil være bra, eller om å kombiere et løst hus sammen med et annet obj er tingen.

Har sett på noen alternativer:

Canon Eos 450 (enten med org obj, eller med et canon 28-135mm f3.5/5.6

Canon Eos 40 ( med 28-135mm f3.5/5.6)

Nikon D90 ( med et kit objektiv 18-105mm, gjerne tilbakemelding på dette obj.)

Sony A350 ( med kit obj, m/ AF 18-70mm & AF 75-300mm f.eks)

evt om det er noen andre merker eller typer jeg bør merke meg.

Evt bare kamerahus, med type 28-200mm eller lignende.

Som dere sikkert ser håper jeg og tror at en total pakke vil lande på mellom 6500-9000kr.

Håper på gode råd :D

Endret av olehenrikjohansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet.

Vanskelig dette,spørs litt om dama di er villig til å lære litt om justeringer.

Alle du nevner er gode,men husker jeg ikke helt feil så er det Nikon som leverer best resultat på bilder rett fra kameraet.

Ville nok først kjøpt et kamera med medfølgende kitobjektiv og vurdert senere hva du trenger av objektiver i andre brennvidder og lysstyrke.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen fotoekspert, men det at DU og samboeren liker kameraet og at det ligger godt i henda dine/hennes er vel også vesentlig skulle en tro. Tror nok at dagens kameraer er stort sett enkle å bruke, men at forskjellene ligger i hvor mange av de manuelle innstillingene du ønsker å ha kontrollen over. Enig med Nautica at det å kjøpe med medfølgende kit er tingen for så å se på andre objektiver senere er tingen. Også det å se på prisene på objektiver, med eller uten motor, tilgjengeligheten osv. spiller også inn.

Lykke til med valget ditt!!

Endret av Rikken1969
Lenke til kommentar

Alle fire alternativene er bra nybegynnerkameraer, så det kommer mest an på personlige preferanser. D90 og 40D er mer entusiast-/semipromodeller, mens 450D og A350 er mer nybegynnermodeller. De to førstnevnte har bedre søker og mer omfattende brukergrensesnitt (flere knapper og kontrollhjul som gjør at du kan gjøre flere innstillinger uten å gå inn i menyene). De er også noe større enn spesielt 450D, og mer robust bygget. Dere bør definitivt sjekke ut grepet og brukergrensesnittet på de aktuelle modellene før dere bestemmer dere.

Når det gjelder optikk, så er vel Sony sitt 18-70 det av kitobjektivene som har fått dårligst kritikk. En annen ting å tenke på er at 28 mm som minste brennvidde ofte blir litt trangt, man vil ofte ha noe litt videre som allroundzoom på cropsensorer. Personlig ville jeg i hvert fall foretrukket 18-ettellerannet fremfor 28-135. Det er ofte lettere å kompensere for litt for lite i teleenden med å gå nærmere enn å kompensere for litt for lite i vidvinkelenden med å gå lengre vekk.

Hvis dere vil ha alt i ett objektiv, så er jo et 18-200-ish superzoom-objektiv en mulighet. Både Nikon og Canon har bra alternativer der. Ulempen er at slike objektiver generelt ikke klarer å matche mer spesialiserte objektiver på optisk kvalitet.

Lenke til kommentar

Har vært en tur å sett litt på kameraer.. har vel kommet frem til å enten kjøpe et Canon Eos40d eller nikon d80.

Noen innvendinger eller argumenter på hvorfor kjøpe det ene eller andre?

Han vi snakket med i butikken mente det at Eos 40d kanskje ikke hadde den gode auto funskjonen som madammen nok vil bruke. Har han et poeng her?

Nikon d80 har vi da sett på og funnet en ok pakke på mpx.no med et 18-135mm objekt, veske og minnekort til under 7000kr. Dette er jo et litt eldre kamera, men er det så mye dårligere enn det evt d90 er ? Har nikon d80 modellen automatisk rensing? sånn i praksis for en som i utgangspunktet ikke ser den helt store forskjellen.?

Endret av olehenrikjohansen
Lenke til kommentar

Han vi snakket med i butikken mente det at Eos 40d kanskje ikke hadde den gode auto funskjonen som madammen nok vil bruke. Har han et poeng her?

Har du vært på Elkjøp og snakket med en selger som er redd for å brenne inne med en utgått modell? Nikon D80 er et flott kamera, men det selger seg selv - selgeren behøver ikke å ty til løgner (eller inkompetanse?) om en konkurrent. 40D har akkurat de samme idiotprogrammene (full auto, dame med hatt osv...) som D80.

Lenke til kommentar

hehe. pussig at du nevner elkjøp, uten at jeg vel trenger uttype det noe mer.

Uansett, jeg også ser vel på nikon80 som et bra kamera nå, og tror vel kanskje at et d90 ikke ville utgjøre den helt store forskjellen for meg, ihvertfall ikke i forhold til pris.

Men har jeg forstått det riktig når nikon d80 er noe bedre på rein auto funkjon og eos 40 kanskje er mer for den som liker og vil sette seg litt inn i manuelle innstillinger osv?

Lenke til kommentar
Men har jeg forstått det riktig når nikon d80 er noe bedre på rein auto funkjon og eos 40 kanskje er mer for den som liker og vil sette seg litt inn i manuelle innstillinger osv?

Hva mener du egentlig med "manuelle instillinger osv"? De fleste lar vel kameraets automatikk bestemme både eksponering (ut i fra valgt blenderåpning eller lukkerhastighet) og fokusering (man kan selvfølgelig komponere bildet som man vil etter at fokuspunkt er valgt). I de fleste tilfeller lar man også kameraet bestemme ISO-hastighet (lavest mulig ut i fra gitte parametre).

Begge de to kameraene du nevnter er utmerkede, men de er jo ikke flunkende nye lenger (hvis det betyr noe for deg).

gregor

Lenke til kommentar

Nei. Rett og slett.

40D er ikke noe mer avansert enn D80 - begge har full idiotmodus, og begge har (selvsagt) fulle manuelle kontroller og halvautomatiske programmer.

D80 har mer avanserte muligheter med blits (fjernstyring av flere eksterne med den innebygde), 40D er litt kjappere, og gir litt renere bilder i dårlig lys. Ellers er det en mengde små forskjeller på de to.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Begge de to kameraene du nevnter er utmerkede, men de er jo ikke flunkende nye lenger (hvis det betyr noe for deg).

gregor

For Canon sin del kan man jo skyte inn at selv om ikke 40d et år gammelt og blitt erstattet av 50d, har det vist seg å være et lite tilbakesteg hva bildekvalitet angår - selv om kameraet har diverse nips som kan være kjekt å ha. Skjermen er vel det mest åpenbare.

Så 40d er et fullstendig kapabelt kamera også i dag, bare så det er nevnt.

Lenke til kommentar
Har vært en tur å sett litt på kameraer.. har vel kommet frem til å enten kjøpe et Canon Eos40d eller nikon d80.

Nikon d80 har vi da sett på og funnet en ok pakke på mpx.no med et 18-135mm objekt, veske og minnekort til under 7000kr. Dette er jo et litt eldre kamera, men er det så mye dårligere enn det evt d90 er ? Har nikon d80 modellen automatisk rensing? sånn i praksis for en som i utgangspunktet ikke ser den helt store forskjellen.?

Nei D80 er ikke et dårlig kamera,men om det stod mellom den og 40D var jeg ikke i tvil,det ville blitt 40D uten å blunke, jeg har selv ridd valgets kvaler mellom D80 fra Nikon og 450D fra Canon og selv da falt valget på 450D, når en så vet at 40D er et enda bedre kamera enn 450D ja da skulle det i mine øyne ikke være tvil .

Lenke til kommentar

Skulle jeg hatt et speilrefleks med i utgangspunktet kun ett objektiv ville jeg styrt unna 3x normalzoomer som jeg synes gir litt for lite tele. Jeg ville også holdt meg unna Canons 28-135 IS fordi 28mm blir litt for dårlig vidvinkel med en 1.6 eller 1.5 crop sensor. Jeg vil også anbefale et objektiv med stabilisator.

Så skal du holde deg til Canon eller Nikon gir det ganske begrensede valg av optikk. Canon har en 17-85 IS zoom som ikke får fantastiske kritikker, men som er rimelig bra som et startobjektiv. Ellers må du opp på Canons 18-200 IS, eller kjøpe et Sigma med stabilisator.

Nikon har litt annet utvalg, og da tenker jeg først og fremst på 18-105 VR, ellers er det 18-200 som er alternativet der også.

Skulle jeg kjøpt Nikon i dag, ville D90 vært det opplagte valget. Jeg ville heller hatt D90 med 18-105 enn D80 med 18-200 hvis prisen begrenser. Foretrekker D90 først og fremst pga videofunksjon som er unikt i denne prisklassen, men også Live View er det en fordel å få. Ellers er ja alt oppgradert bortsett fra selve huset på D90 i forhold til D80.

Hos Canon er utvalget bedre i øyeblikket fordi Canon faktisk har fire rimelig oppgraderte modller i øyeblikket. 50D er opplagt best, men overkill synes jeg så lenge du ikke vet hva du egentlig vil ha. 40D er jo bra hvis du tenker på byggekvalitet, bilder pr sekund og fokushastighet, men faktisk er både 450D og 1000D nyere når det gjelder elektronikk. Så hvis du ikke tror at mange bilder per sekund blir viktig ville jeg nesten anbefalt 1000D og heller brukt litt mer penger på objektivet. Jeg ville nok kjøpt 18-200 IS, alternativt Tamrom 18-270 VC når den blir tilgjengelig (gitt at testresultatene blir OK).

Lenke til kommentar

På Sony slipper du hele problematikken med autofokusmoter og stabilsering i objektiver, siden alle Sony-modellene har stabilisering i huset og autofokusmotor.

Da kan du velge mellom alle Minolta og 3-partobjektiver helt fra 1984(og få autofokus og stabilsering på dem) samtidig som du har alle dslr objektivene fra Sony å velge i :)

Og det er masse objektiver å finne brukt og ikke minst billig :)

Og ett kjempegodt verktøy til å finne objektiver:

http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...