Tommy- Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Hvilken antivirus anbefalles til ubuntu 8.10? og hvordan installere man det? Endret 12. november 2008 av Tommy- Lenke til kommentar
nekronos Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) jeg tror ikke jeg ville vært redd for å få virus. men du kan jo innstalere hvis du føler du absolut må http://www.avast.com/eng/download-avast-fo...ux-edition.html Endret 9. november 2008 av nekronos Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 PGA driver modelen og de tusen øyne har ikke Ubuntu noen direkte svakhet. Dessuten støtter ikke Linux Windows virus som oversvømmer PC verdenen. Med mindre du bruker sudo på Wine eller noe og emulerer viruset Får å si det sånn, du trenger "kanskje" en brannmur. Men du trenger ikke antivirus fordi de 20 virusene som er skrevet til Linux er for det meste godt forsikret seg mot. Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Iflg. Wikipedia er det i underkant av 35 virus og ormer til Linux. Go figure Endret 9. november 2008 av awkward Lenke til kommentar
B0P Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Kan jo tillegge at om du er bekymret så kan du kjøre søk fra tid til annen med Kaspersky Online Scanner som funker helt fint i Linux (såvel som i Windows selvsagt); http://www.kaspersky.com/virusscanner - da installerer du ikke noe fast antivirusscanner på maskinen heller. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 GNU/Linux og andre *nix OS er også i liten grad binærkompatible, noe som også reduserer antall effektive virus og ormer både direkte og indirekte (mindre interessant å skrive virus av den grunn). Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 har aldri opplevd problemer med virus i linux. Og som skrevet ovenfor er det så godt som ingen linux der ute. Bruker man hue får man (trolig) aldri problemer. Hvertfal ikke slik situasjonen er idag. Så antivirus program er ikke nødvendig Lenke til kommentar
Tommy- Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 ok, da gidder jeg ikke å innstalere noe antivir. Takk for alle svarene! Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 PGA driver modelen og de tusen øyne har ikke Ubuntu noen direkte svakhet.Dessuten støtter ikke Linux Windows virus som oversvømmer PC verdenen. Med mindre du bruker sudo på Wine eller noe og emulerer viruset Får å si det sånn, du trenger "kanskje" en brannmur. Men du trenger ikke antivirus fordi de 20 virusene som er skrevet til Linux er for det meste godt forsikret seg mot. Hva mener du med oversvømmmer? Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Er det ikke slik at selv om ikke Linux tar imot viruset, kan det fortsatt lagres i filen som evt. deles med en Windows maskin? Mao. kan være greit med en AV-skanner om du deler filer med Windows-brukere. Birger Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Er det ikke slik at selv om ikke Linux tar imot viruset, kan det fortsatt lagres i filen som evt. deles med en Windows maskin? Mao. kan være greit med en AV-skanner om du deler filer med Windows-brukere. Bare vis du bruker Wine til å kjøre .exe filene. Ikke vis du bruker Amarok til å kjøre musikken. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg snakker ikke om å "kjøre" filene. Men at virusene som allerede ligger i fila, vil alltid være der til den dagen en Windows bruker starter programmet. Om da Linux brukeren hadde at et AV, så ville han merket at det var et virus i fila, og hindret kompisen fra å starte exefila. Tar jeg feil? Birger Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Linux maskiner kan definitivt være med på å spre Windows virus. Det blir på samme måte som med vanlig sykdom, en person kan i mange tilfeller være smittebærer selv om h*n er immun mot sykdommen selv. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Jeg snakker ikke om å "kjøre" filene. Men at virusene som allerede ligger i fila, vil alltid være der til den dagen en Windows bruker starter programmet. Om da Linux brukeren hadde at et AV, så ville han merket at det var et virus i fila, og hindret kompisen fra å starte exefila.Tar jeg feil? Birger Nei, det stemmer et. i et miljø med både linux og windows er det lurt å installere f.eks. ClamAV som hindrer windows-virus å bli delt via linux Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Hmm, var akkurat det jeg mente. Har lagt inn ClamAV i Arch, men må jeg legge til et sepereat GUI og oppdatere det på en rar måte? Birger Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Hmm, var akkurat det jeg mente.Har lagt inn ClamAV i Arch, men må jeg legge til et sepereat GUI og oppdatere det på en rar måte? Birger Det oppdaterer segselv (se /var/log/clamupdate.log)(?). Eneste er at 0.94-versjonen ikke er lagt inn i repos enda, men kun 0.92. Om den blir det vet jeg ikke. jeg orker ihvertfall ikke å oppdatere den med tarballs Endret 13. november 2008 av Demantios Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Denne tråden handler altså _ikke_ om hvor mange virus man har hatt på ens egen maskin. Poster er blitt fjernet. (Og som vanlig, ikke kommenter dette innlegget. Send evt. en PM) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå