Martin HaTh Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Hører veldig ofte at MSI hovedkort ikke er noe bra, og siden jeg kjøpte en data med et MSI HK for noen mnd siden lurer jeg på hva som er så dårlig med disse? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Hele oppbyggingen av kortet og deres kvalitetskontroll, eller snarere mangel på dette. Finnes en del poster om det, men de 2 siste her av meg og Malvado burde gi deg ett bra hint til hvor problemene deres ligger: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1023457 Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 jeg sitter på langt fler dorlige erfaringer fra asus en fra msi. men det er for at jeg har hatt langt fler asus kort en msi. har hatt dorlige erfaringer fra begge. gigabyte og foxconn er de eneste jeg ikke har hatt problemer med, som jeg ikke kan leve med. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Hører veldig ofte at MSI hovedkort ikke er noe bra, og siden jeg kjøpte en data med et MSI HK for noen mnd siden lurer jeg på hva som er så dårlig med disse? MSI er verdens 3dje største hk-produsent (bak Asus og Gigabyte), og har vært med siden 1986. Det blir ganske "på trynet" da, å si at de produserer skrot i denne tøffe bransjen, så hadde de evt. vært ute forlengst. I følge OO7CD er MSI ren gambling hele tiden - Pappa'n fikk feil på et gammelt KT4-kort forleden, og lå en hel dag på kirkegården uten at han skjønte hvorfor - så da så... da forstår man jo hvor dramatisk livet med MSI kan fortone seg Det var visst noe med at et helt hus brant ned pga. MSI også. Tviler ikke på det, men altså typisk MSI :!: En og annen serie har de vært for raske til å levere, dvs. uferdig bios og kompatibelitetsproblemer. Som oftest rettes slike ting med ny BIOS i ettertid, og det samme gjelder sos. samtlige hk hos alle hk-produsenter. MSI presser hardt på pris, og har visstnok endret endel i produksjonen - da skjer det nok glipp i kvalitetskontrollen også, ikke bra. Et dårlig rykte er fort gjort å få, men utrolig vanskelig å snu. Personlig har jeg god erfaring med MSI, bortsett fra enkelte chipset-vifter (samme feil hadde Epox og Abit). Siste jeg bygget på var MSI G33M. På skoler og i hjem her i bygda går det et 20-tall MSI-maskiner jeg har bygget. Siste MSI jeg hadde service på var nå i høst, en sokcet 478 (MSI 875P Neo) som står i et bilverksted. Chipsetvifta var gåen. Men da jeg fikk se all møkka, blandet med metallspon og "grus", da ble jeg ganske imponert over hva et hk tåler. Det har jo ingenting med MSI eller produsenten som sådan, men antyder at deres produkter ikke er dårligere enn andres. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Er jo litt forskjellige meninger som er ute og går, personlig så har jeg ikke opplevd noen problemer med MSI hovedkort (har dog bare hatt ett, det var K9A Platinum(1) ). Nå har jeg gått over til ASUS og kan si at jeg opplever litt flere problemer her. Det har vært litt trøbbel med lyd + mikrofon, noe som delvis skyldes drivere virker det som, dog har flere jeg kjenner nevnt at lyden på P5K har vært "sämst" (etter å ha snakket med en svenske ), mens andre har sagt at den er helt fin. Mange driver updates har hjulpet samt en litt "rar" løsning med tilkoblinger, men det slapp jeg jo med MSI hovedkortet jeg hadde innen. Alt i alt, så mener jeg at man kan være uheldig med HK nesten uansett hva du velger. Personlig så syntes jeg at man bør bare google opp kortet før kjøpet med ordet "problem" / "issue" / "trouble" bak for å avsløre noen typiske feil ved en bestemt modell. Man kan jo ganske greit kjøpe MSI, man får jo returnert det om det er en betydelig mangel på kortet. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 1 dag på kirkegården? Tja, ikke ett år er helt nøyaktig, det er ikke det eneste MSI kortet heller. Når de fleste spør deg om støtte etter at de har kjøpt maskiner og mesteparten viser seg å være MSI kort så blir du ganske, hva kan jeg si... Lei. Huset brant ikke ned, men det kunne ha hendt, heldigvis holdt den brannen seg inne i kabinettet så den fortonet seg ikke videre. Så har det hendt at MSI hovedkort har ankommet i byggesett, alt som minner om kondensatorer ligger i esken? Hva har du å si til slikt? Personlig har jeg ALDRI hørt lignende fra andre produsenter, ikke engang "Nykommerne" slik som Foxconn har hatt slike problemer. Nei, kvalitetskontroll er vell ett fremmedord hos MSI og mr Zink. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 1 dag på kirkegården? Tja, ikke ett år er helt nøyaktig, det er ikke det eneste MSI kortet heller.Når de fleste spør deg om støtte etter at de har kjøpt maskiner og mesteparten viser seg å være MSI kort så blir du ganske, hva kan jeg si... Lei. "Mesteparten" virker som svært mange... og erfaringsgrunnlaget er et par MSI-kort i familien? Ser ut til at du roter med fakta: Mitt siste treff med MSI var her i helga, faren min sin PC oppførte seg merkelig, og i den står det ett Socket AM2 MSI hovedkort, etter litt feilsøking ble synderen funnet... MSI hovedkortet og det ble byttet ut med kvalitet fra Gigabyte.Tidligere har faren min hatt ett MSI hovedkort i Socket A, billig basert på KT400 brikkesettet, hva skjedde med det kortet idag? Det er dødt, ligger fortsatt på "kirkegården" min av en eller annen merkelig grunn har jeg ikke kastet det enda. Det som er merkelig er hvordan feilen kan ha skjedd både idag og for nærmere ett år siden med samme kortet. Huset brant ikke ned, men det kunne ha hendt, heldigvis holdt den brannen seg inne i kabinettet så den fortonet seg ikke videre. Stygg sak der ja. Har du hørt om han med hjertefeil som mekka på et Gigabyte-kort oppe på loftet? Han koblet til og kortslutta pacemakeren pga. for lange utstikk på baksiden av hk. Han ramla halvveis ned trappa og enka fant mannen hengt i slipset. Så har det hendt at MSI hovedkort har ankommet i byggesett, alt som minner om kondensatorer ligger i esken? Hva har du å si til slikt? Personlig har jeg ALDRI hørt lignende fra andre produsenter, ikke engang "Nykommerne" slik som Foxconn har hatt slike problemer. Ja, massiv feil der. Men mtp. de millioner av hk som omsettes på kort tid, så trengs ikke mye fantasi for å forstå at det meste av slikt får vi aldri høre om uansett produsent. Grei retursak mao. og regner med at tilbakemelding om slikt tas meget alvorlig, også av MSI. I motsatt fall ville det bety konkurs iløpet av kort tid. Lenke til kommentar
zarchon Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Har opp gjennom tiden bygget en del pc'er, og flere av dem har brukt ett MSI hovedkort. Kan ikke si jeg har hatt noen negative opplevelser med MSI noen gang...... Har vært borti hovedkort fra både Asus og Abit der det rett og slett var løse kondensatorer, noe som gjorde hovedkortet dønn ustabilt Kan vel ikke si annet enn att jeg har hatt bare gode erfaringer med MSI jeg, det være seg hovedkort eller skjermkort, og det har blitt noen opp gjennom årene... Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Zink, du er trettende til tider, tror du må lese tråden om igjen for du har bommet på en god del fakta. Det var ikke bare ETT kort som har fusket hos faren min, prøv 2 så er du korrekt, så var det ikke ett gammelt hovedkort heller, AM2 faktisk som ikke er toppen av hva du får idag men fortsatt ikke en dårlig sokkel. Og det spiller generelt INGEN rolle HVOR mange hovedkort en produsent leverer, har de ordentlig kvalitetssjekk så SKAL ALLE kort igjennom denne, her skal overflødig loddetinn fjernes blant annet og kortet skal sjekkes at det funker (Se HW.no som besøkte ABIT, der får du se litt hvordan skikkelige rutiner var, nå idag har de blitt litt strengere) MSI derimot, bruker enten stikkprøver altså at de tester bare enkelte kort eller så dropper de den delen helt og holdent, for slike løse kondensatorer som Malvado fikk skal ALDRI gå videre til retail... Nå er jeg heller ikke ASUS mann når det kommer til kvalitet, har ett ASUS kort og det er veldig mye glitter til du går det opp i sømmene, overpriset er ett bedre ord på disse. ABIT står i mine øyne som ett merke med kvalitet, i allefall hva jeg har sett ifra de så langt, dog har jeg ikke hatt de seneste Socket A kortene, tidlig Socket A, ja og deretter har jeg hatt to kort for LGA 775, hvor IX38'n fortsatt er min favoritt. Men jeg er ikke kun ABIT, har ett Biostar I45 som jeg er meget fornøyd med så langt, så merkefiendtlig er jeg ikke, jeg er kun fiendtlig mot merker som tydeligvis klipper svinger for å spare penger og kunne konkurrere, produktene skal i min mening ha lang levetid. Kanskje er jeg for kravstor til MSI? Er det vanlig med løse kondensatorer på MSI kort? Er de bygd for at du skal ha det morro med feilsøking? Slik som du støtter de så må jo du elske denne feilsøkingsjobben i allefall. Endret 10. november 2008 av 007CD Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Har selv hatt flere MSI kort, og har bygd mange pcer på MSI til andre. Har enda tilgode å rma et eneste kort. De rusler å går stabilt i årevis. Satte sammen en pc til mor for et par år siden på et MSI K8N Neo2 Platinum (nforce3). Dette har vært brukt knallhardt siden 04. Kortet leverer smertfritt den dag i dag. Skal en overklokke, er ikke alltid MSI det beste. Men mange i Neo serien med svart pcb klokker svært bra. Hører stadig vekk folk som kjøper MSI value kort med rød pcb. klager over dårlige oc egenskaper. Da er det rett og slett forundersøkelse som mangler. Sitter akkurat nå på to Abit IP35 Pro, ett Biostar TPower I45 og ett Asus P5K Premium. De to førstnevnte produsentene er fjellstabile uansett hva jeg utsetter de for. Asus derimot har dessverre flere sykdommer som er verre å hanskes med. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Zink, du er trettende til tider, tror du må lese tråden om igjen for du har bommet på en god del fakta.Det var ikke bare ETT kort som har fusket hos faren min, prøv 2 så er du korrekt Er ikke rart at du blir trett og lei, det blir vi alle sammen går jeg ut ifra siden du ikke leser det som skrives (btw. er den mest utbredte feilen i forum): 1 dag på kirkegården? Tja, ikke ett år er helt nøyaktig, det er ikke det eneste MSI kortet heller.Når de fleste spør deg om støtte etter at de har kjøpt maskiner og mesteparten viser seg å være MSI kort så blir du ganske, hva kan jeg si... Lei. "Mesteparten" virker som svært mange... og erfaringsgrunnlaget er et par MSI-kort i familien? Har inntrykk av at du hjelper en og annen her i forumet med å løse problemer, og godt er det men visse oppheng basert på spinkelt grunnlag burde du korrigere imo. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Egentlig ikke bare i familien jeg har sett MSI kort svikte, har noen kompiser også (Som naturligvis ville foretrukket å være anonyme) Joda, jeg forsøker å hjelpe til der jeg kan, om det er noen som helst trøst for deg Zink så er Eclipsen fristende for Core i7 grunnet sin fullstendige SLi støtte men er skeptisk til byggekvaliteten på kortet. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 MSI er vel ikke dårlig, men jeg har hatt et par kort fra dem med feil, noe jeg aldri har opplevd fra ASUS. Men jeg synes tillegg og løsninger og layout noen ganger er dårlige på MSI. Dessuten har jeg sett MSI kort med litt jalla komponenter av kondensatorer osv. Det trekker ned og frister ikke til gjenkjøp. Men, jeg har fortsatt en 5 år gammel socket A maskin med et MSI kort (forholdsvis enkelt), men det er like stabilt og fint den dag i dag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Etter mange år med Asus kort, gav jeg til slutt MSI sjansen med P35 Neo2-FR / FIR. Dette kortet virket i 14 måneder og så begynte det å rapportere feil temperatur på CPU. Har nå skiftet tilbake til Asus igjen og vil vel ikke for fremtiden bruke noe annet. Det er ikke dermed sagt at MSI lager dårlige kort, men har brukt Asus sine billige kort tidligere som har holdt i allefall 5 år før de gikk dukken. Jada vet at det MSI er blandt de billigere kortene, men ærlig talt, det er ikke noen unnskyldning for at kortet ikke varte mer enn 14 måneder. Det vil ikke bli byttet på garantien heller da jeg ikke vil ha noe mer med MSI å gjøre. Samme sjansen fikk Abit for endel år siden, men da jeg måtte på nettet for å finne manualen, ble kortet sendt tilbake uten å ha fått noen sjanse hos meg... Kanskje er jeg insnervet i mitt syn på produsent, men jeg vet hva jeg får med Asus. Koster litt mer, men hvis jeg må skifte HK hvert år fra MSI, så er faktiskt Asus billigere.... Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) He he synd du ikke lot Abit få sjansen da. Du kan med 100% sikkerhet si at det var temp måleren på MSI kortet som var feil? Hvilket instrument brukte du for å dokumentere den påstanden? Du brukte den samme cpu og kjøleren hele tiden? Endret 18. november 2008 av lucky666 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 He he synd du ikke lot Abit få sjansen da. Du kan med 100% sikkerhet si at det var temp måleren på MSI kortet som var feil? Hvilket instrument brukte du for å dokumentere den påstanden? Du brukte den samme cpu og kjøleren hele tiden? Vel. Tidligere så hadde jeg satt viften til å på 45 grader. Tidligere gikk viften hele tiden under encoding av videofiler. Mot slutten så ble Temperaturen rapportert til 17-20 grader. Med tidsaspekt her så mener jeg levetiden på HK og ikke selve jobben. Skiftet kort til Asus og alt er ok nå. Klar det var feil rapportering når maskinen jobbet for fullt og viften ikke økte. Samme prosessor (Q6600) og samme vifte. Begynte også å få uforklarlige blåskjermer også på slutten og det er noe som jeg skjeldent får uten å vite hvorfor... Lenke til kommentar
eXclusive1337 Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 ja tror MSI er litt labert... broren min kjøpte et MSI P7N diamond, og med 4 brikker corsair DDR2 800MHz, men etter 2-4 ukers bruk, ville ikke PCn vise bilde.. Vi tok ut 2 minnebrikker, og vips så funka det, tok de inn igjen, funka i 1 uke, og tok ut 2 brikker, og det funker.. Det er en mulighet for at minnet er dårlig, og jeg tørr rett å slett ikke låne han 2 andre brikker, for så å ødlegge dem . hvis det er så problemet er.. jeg tør heller ikke prøve de 2 minnebrikkene i min PC.. men skulle ikke være noe problem egentlig å prøve dem i min, men .. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Det er et velkjent problem du beskriver der, dessverre. Samme tema vil du finne i alle fora som dette, dvs. problemet er nok mindre relatert til hk-produsentene enn brikkesettet og ram-produsenten. Hvis det ikke er minnefeil, da hjelper det ofte å heve ram-volt med 0,1v i BIOS. I dette tilfellet virker det som om dere er meget nærme til at ram går stabilt. For å sjekke for feil, prøv memtest v2.10 (download-linken er midtveis ned på siden) http://www.memtest.org/ Det er forståelig at du er skeptisk på om hk ødelegger rambrikkene, men man skal svært høyt med volt for å steke dem, og jeg har aldri hørt om at rambrikker under normale omstendigheter kan ødelegge hovedkort. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Det er et velkjent problem du beskriver der, dessverre. Samme tema vil du finne i alle fora som dette, dvs. problemet er nok mindre relatert til hk-produsentene enn brikkesettet og ram-produsenten. Hvis det ikke er minnefeil, da hjelper det ofte å heve ram-volt med 0,1v i BIOS. I dette tilfellet virker det som om dere er meget nærme til at ram går stabilt. For å sjekke for feil, prøv memtest v2.10 (download-linken er midtveis ned på siden) http://www.memtest.org/ Det er forståelig at du er skeptisk på om hk ødelegger rambrikkene, men man skal svært høyt med volt for å steke dem, og jeg har aldri hørt om at rambrikker under normale omstendigheter kan ødelegge hovedkort. I dette tilfellet er det vell ikke MSI som har største delen av skylden nei, her er det Nvidia og deres søppelbrikkesett, det at MSI lager det billig hjelper ikke å dekke over feilene ved brikkesettet slik som ASUS har gjort med sin Striker serie. Det like stor sjanse for at UANSETT hvilket 6xxi du har skal steke minnebrikker, er en fundamental feil ved alle nForce brikkesett til Intel plattformen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå