Orjanp Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Jeg har laget et lite program som kobler seg til en database for å hente ut noe informasjon. For at programmet skal virke må jeg ha med filene : classes12.jar nls_charset12.jar ocrs12.jar Disse filene ligger i : D:oraclejdbclib Når jeg kompilerer får jeg feilmeldinger som tilsier at overnevnte filer ikke finnes. Har prøvd å gå inn i 'control panel -> system -> advanced -> enviroment variables' og sette 'CLASSPATH=D:oraclejdbclibclasses12.jar; D:oraclejdbclibnls_charset12.jar; D:oraclejdbclibocrs12.jar' (uten mellomrom mellom) i 'user variable' uten at det fungerer. Har også prøvd 'CLASSPATH=D:oraclejdbclib' uten resultat. Prøvde også å skrive 'set classpath=' med d:oracle..... i kommandolinje og da fungerte det. Men det må visst gjøres for hver gang jeg starter opp maskinen/kommandolinje(correct me if I'm wrong), så å få satt den en gang for alle hadde vært greidt. Er vel mulig å lage en .bat fil som gjør det for meg. Hvordan skal classpath settes opp korrekt? Er det mulig å sette den opp i 'enviroment variable'? Skal den da settes den opp i 'user variable' eller i 'system variable'? Må maskinen startes opp på nytt eller holder de å starte kommandolinje på nytt? Lenke til kommentar
murray Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Du kan sette CLASSPATH som user-variable eller system-variable, men du må være obs på at dersom du spesifiserar -classpath på kommandolinja til javac/java, ser den vekk frå miljøvariabelen CLASSPATH så lenge du ikkje eksplisitt tar den med. f.eks. javac -classpath %CLASSPATH%;my.jar ... meir om classpath her Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 10. april 2003 Forfatter Del Skrevet 10. april 2003 Takk for linken. Fikk definert classpath under user variable og det virker som det funker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå