Gå til innhold

Hvordan sette opp korrekt classpath?

Anbefalte innlegg

Jeg har laget et lite program som kobler seg til en database for å hente ut noe informasjon.

For at programmet skal virke må jeg ha med filene :

classes12.jar

nls_charset12.jar

ocrs12.jar

Disse filene ligger i : D:oraclejdbclib

Når jeg kompilerer får jeg feilmeldinger som tilsier at overnevnte filer ikke finnes.

Har prøvd å gå inn i 'control panel -> system -> advanced -> enviroment variables' og sette 'CLASSPATH=D:oraclejdbclibclasses12.jar; D:oraclejdbclibnls_charset12.jar;

D:oraclejdbclibocrs12.jar' (uten mellomrom mellom) i 'user variable' uten at det fungerer. Har også prøvd 'CLASSPATH=D:oraclejdbclib' uten resultat.

Prøvde også å skrive 'set classpath=' med d:oracle..... i kommandolinje og da fungerte det. Men det må visst gjøres for hver gang jeg starter opp maskinen/kommandolinje(correct me if I'm wrong), så å få satt den en gang for alle hadde vært greidt. Er vel mulig å lage en .bat fil som gjør det for meg.

Hvordan skal classpath settes opp korrekt? Er det mulig å sette den opp i 'enviroment variable'? Skal den da settes den opp i 'user variable' eller i 'system variable'? Må maskinen startes opp på nytt eller holder de å starte kommandolinje på nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sette CLASSPATH som user-variable eller system-variable, men du må være obs på at dersom du spesifiserar -classpath på kommandolinja til javac/java, ser den vekk frå miljøvariabelen CLASSPATH så lenge du ikkje eksplisitt tar den med.

f.eks.

javac -classpath %CLASSPATH%;my.jar ...

meir om classpath her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...