Gå til innhold

Komprimering av bilder


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg trenger litt tips til hvordan jeg skal få komprimert bilder jeg har tatt med speilreflekskameraet mitt. Er veldig fersk på bilderedigeringsprogrammer.

Når jeg har fått lagret bildene på maskinen min er hvert bilde rundt 4 MB. Dette blir veldig stort dersom de skal sendes videre på e-post.

 

Har fått disse programvarene sammen med kameraet: Digital Photo Professional, EOS Utility, Picture Stile Editor, ZoomBrowser EX.

 

Kan ikke mye om hvilke format de blir lagret i på kameraet så tar gjerne mot mer info om dette også!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk et program som heter PixResizer. Utrolig lett å bruke, enklere kan det ikke bli. Jeg er ikke flink med dette men fikk det til i løpet av 1 minutt.

Her bestemmer du selv størrelse, hvilken folder bildene skal havne i osv. I tillegg går det utrolig kjapt.

 

Legger ved en link slik at du kan laste programmet direkte ned:

 

http://pixresizer.en.softonic.com/

 

Håper dette var til hjelp.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Du har alt du trenger, men du får ikke komprimert bildene dine noe særlig fordi bilder er veldig komprimert fra før. Du bør heller forsøke å tilpasse bildene dine til å sende på e-post med å få ned størrelsen på dem ved å endre oppløsningen.

 

Installer Canon EOS Utilities (for å kople kameraet til PC-en, alternativt kan du bruke minnekortleser) og Digital Photo Professional (DPP) for å redigere bildene. Installer først fra cd og oppgrader ved å laste ned nyeste versjon av programvaren fra Canon.

 

Når bildene er inne på PC-en din, åpner du dem i DPP. Der kan du beskjære hvert enkelt bilde med Trimming Tool (Alt+C) og gjøre justeringer med Tool palette (Ctrl+T). Når du er ferdig, eksporterer du enkeltbilder med menyvalg "File > Convert and save...", eller du kan markere alle bildene du skal jobbe med og legge dem i en samling med menyvalg "File > Add to collection", gå inn på Collections og eksportere alle bildene i en batchprosess med menyvalg "File > batch process". Da får du opp omtrent samme vinduet som "Convert and save" med enkeltbildet. DPP lagrer endringer utenom selve bildefila for at du ikke skal ødelegge originalen din.

 

Her velger du filformat "EXIF-JPEG", kvaliteten er satt til "10" som standard, men her kan du justere ned for å få mindre filstørrelse. "Output resolution" kan du sette til 96 dpi hvis bildet bare skal vises på skjerm, så kan du ta "resize" til bredde 1024 pixler eller noe annet passende til formålet. Her må du nesten prøve deg fram. Normalt vil du antakelig foretrekke at bildet ditt skal se best mulig ut for mottaker. Skal bildene skrives ut på fotopapir, kan "output resolution" stå til standardvalget 350 dpi.

 

Ettersom du ikke vet hvilket format bildene dine lagres i, antar jeg de er i JPEG. Normalt er det best å ta bilder i Raw eller eventuelt Raw + JPEG. Raw er kamerainstruksjonene samlet i ei fil og må tolkes til et bilde av en Raw-behandler/konverter. DPP er en slik type programvare som også støtter redigering av bildeformatene JPEG og TIFF. Et annet kjent program (plug-in) er Adobe Camera Raw som benyttes av Adobe Photoshop-familien. Raw-formatet til Canon heter CR2 og det er denne du tar vare på som ditt digitale negativ (eventuelt den uredigerte JPEG-fila) og tar backup av.

Lenke til kommentar
Ettersom du ikke vet hvilket format bildene dine lagres i, antar jeg de er i JPEG. Normalt er det best å ta bilder i Raw eller eventuelt Raw + JPEG. Raw er kamerainstruksjonene samlet i ei fil og må tolkes til et bilde av en Raw-behandler/konverter. DPP er en slik type programvare som også støtter redigering av bildeformatene JPEG og TIFF. Et annet kjent program (plug-in) er Adobe Camera Raw som benyttes av Adobe Photoshop-familien. Raw-formatet til Canon heter CR2 og det er denne du tar vare på som ditt digitale negativ (eventuelt den uredigerte JPEG-fila) og tar backup av.

Gitt at trådstarter skriver at han/hun er "veldig fersk på bilderedigeringsprogramvare", så synes jeg en anbefaling om å bruke RAW er gal. Her bør det anbefales å holde seg til JPG i første omgang.

Lenke til kommentar
Gitt at trådstarter skriver at han/hun er "veldig fersk på bilderedigeringsprogramvare", så synes jeg en anbefaling om å bruke RAW er gal. Her bør det anbefales å holde seg til JPG i første omgang.

 

Mulig det, men mener du virkelig at jeg ikke skulle gitt denne informasjonen?

 

Jeg skrev da virkelig "Normalt er det best å ta bilder i Raw...". Poenget mitt er å gi korrekt informasjon slik at trådstarter selv kan vurdere hva som er best for seg. Det er tross alt snakk om et fotofaglig forum, og jeg synes trådstarter fortjener et godt svar.

 

I innlegget har jeg løslig skissert en arbeidsflyt som gjør at trådstarter kan komme i gang med å fremkalle/redigere Raw eller redigere JPEG med en gang, med programvaren som følger med kameraet. Programvaren er både god og enkel å bruke.

Lenke til kommentar

Hei! Takk så langt for alle svar! Skal prøve å få sett på dette så fort jeg får tid. Jeg klarte å poste innlegget feil først i videoredigering, og ga da beskjed til moderator om at den skulle flyttes. Derfor det står at tråden er feilpostet. Bildene mine er forresten i jpg, men har hørt om Raw så synest det er fint med anbefalinger om hvordan jeg eventuelt skal bruke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...