Christian_ Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Hei Jeg skal installere Ubuntu 8.10 på den stasjonære PCen min, men har fått et lite problem. Når jeg har installert med alternate CDen får jeg kun opp dette når jeg starter opp PCen: Dette får jeg også opp om jeg bruker liveCD. Jeg får rett og slett ikke gjort noen ting annet enn å røre på musa som også er på skjermen. Er det noen som skjønner hva dette er? Mvh Christian Lenke til kommentar
Del Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Skjermkortdriveren din jukser seg til. Prøv ctrl+alt+f1 for å få terminal, så sjekker du hvilket skjermkort du har med: lspci|grep VGA Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) X.org som fucker sannsynligvis. Ctrl + Alt + Backspace dropper deg til en virtuell terminal hvor du kan logge inn og fikse slikt, men det krever i mange tilfeller god kunnskap om Linux og kommandolinje. Inkluder litt info her om hardware og kanskje noen kan gi deg en step-by-step (skjermkort er det viktigste). Men du kan jo forsøkte følgende etter du har logget inn: Xorg -configure Og så følge anvisningene for å teste oppsettet. Fungerer det kan du kopiere den konfigurasjonen til den riktige lokasjonen. sudo cp oppgitt-navn-på-konfigurasjonsfil /etc/X11/xorg.conf Endret 9. november 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Hm, har ikke mye peiling på linux... Ingenting skjedde når jeg trykket ctrl+alt+f1 eller backspace:/ Det er en litt eldre PC, og skjermkortet er et Gainward GeForce 8500GT 256MB. Hjelper det? Mvh Christian Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Akkurat når under oppstarten kommer dette? Hva skjer rett før? Vet du at hardwaren fungerer? Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Ok, tar hva som skjer steg for steg;) Maskinen starter opp og hovedkortet starter opp som vanlig. Så starter GRUB opp og starter opp ubuntu. Deretter kommer ubuntu oppstarten opp som den skal. Og så kommer det bildet som jeg postet over... Hardwaren skal fungere. Kjørte XP på denne før, og dette fungerte helt fint. Dette problemet oppstod også når jeg prøvde med liveCD, og XP kjørte fint etter dette også. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Jeg hadde et lignende problem, jeg løste det ved å trykke F4(eller F5; husker ikke) under menyen og så velge low graphics mode. Derfra gikk alt flott. Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Hm, tenker du når ubuntu starter opp? Skjer ingenting da iallefall:/ Finner ikke noen instillinger for skjermkortet i bios heller.. Utrolig kjipt problem:( Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Hos meg rakk menyen der man velger install; livecd, boot from HD og de andre alternativene å komme. Under den menyen trykker jeg F4/F5 Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Hos meg rakk menyen der man velger install; livecd, boot from HD og de andre alternativene å komme. Under den menyen trykker jeg F4/F5 Aha, jeg får prøve det;) Kommer tilbake med rapport! Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Yeah! Det fungerte vettu:D Takk! Får installere skjermkortdrivere og sette opp grafikken igjen;) Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Bare hyggelig Endret 10. november 2008 av khaffner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå