Aqualong Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Jeg har et Nikon D70s, og har bl.a. et Tamron 28-300 objektiv. Jeg lurer litt på å kjøpe en tele-konverter til dette objektivet, har sett på en Tamron AF Converter 2x hos Japan Photo til 1299,-. Noen som kan anbefale, eller evt. fraråde å bruke penger på dette? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Du mister mye av skarpheten med en så stor forstørring,pluss at du ikke får autofokus hvis jeg ikke tar helt feil. Det anbefales og ikke bruke større en X1.4 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 På generelt grunnlag vil jeg fraråde dette da nevnte objektiv ikke særlig lyssterkt. En 2x konverter "stjeler" 2EV lys og autofukusen vil sansynligvis ikke fungere lenger. Og selv om du skulle kunne fokusere manuelt, er ikke kvaliteten på objektivet godt nok til å gi et godt resultat sammen med en 2x konverter. Telekonverter er best sammen med gode objektiver med fast brennvidde pga mindre kompleks konstruksjon. Kun noen få "proffzoomer" med god lysstyrke vil fungere til dels tilfredsstillende sammen med en telekonverter, man da sjelden sammen med en som forstørrer opp 2x. F.eks Nikkor 70-200 f/2,8 fungere glimrende sammen med 1,4 konverter og tilfredsstillende (med forbehold) sammen med en 1,7 konverter og en 2x konverter er ikke anbefalt. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 OK, takk for svar. Da får jeg heller tenke litt på det, og kanskje i stedet kjøpe et bedre objektiv (Nikkor) til å begynne med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå