Gå til innhold

Innkjøp av min første projektor, hjelp?!

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg skal nå gå till innkjøp av min første projektor og trenger derfor litt hjelp til å velge. Budsjettet mitt er maks 15.000 inkludert lerret. Det som gjør meg usikker er om jeg skal gå for en 720p vanlig hd klar projektor eller en 1080p full hd projektor. Projektoren kommer til å bli brukt til å vise bluray dvd filmer fra ps3 / hd filmer lastet ned fra nett. Lurer også litt på åssen kabler man trenger fra pc til projektor for å vise film fra pcen. Til opplysning så har jeg tenkt å sitte kanskje 3.5m eller 4m fra eventuelt lerret. Gjerne tips til hvor stort lerret jeg trenger også?

På forhånd takk!

Endret av ola3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med det budsjettet bør du definitivt gå for 1080P. Det finnes flere aktuelle modeller i prisklassen.

HDMI fra PC til projektor fungerer fint. Trenger et skjermkort med DVI eller HDMI utgang. Med DVI på skjermkort trenger man en DVI til HDMI kontakt mellom HDMI kabel og skjermkort.

OK da er det fastslått at jeg kjøper en full hd projektor. Men ser på forkjellige fra både benq, epson og Infocus at det skiller veldig mye mellom kontrasten på de ulike projektorene. Fra 2500:1 til 10000:1

Har dette mye å si? Noen tips til full hd projektor i pris klassen under 15k da?

takk ^^

Lenke til kommentar

Produsentene opererer med svært ulike målemetoder, ofte oppgis dynamisk kontrast, som forteller om forholdet mellom absolutt hvitt og absolutt sort.

Reell kontrast er mye lavere.

BenQ W5000 er veldig bra. DLP, Darkchip 2 og dynamisk IRIS sikrer både høy reell og dynamisk kontrast, og bra sortnivå. Projektoren er dessuten veldig bra på RGB-flimmer.

Endret av Onkel_D-cup
Lenke til kommentar

Ja vel, da er det bare tut og kjør. Det eneste du trenger å stille er zoom og fokus.

Men, i tilfelle du ikke vet det, hyllemontering medfører at den ikke skal stå for høyt. Snarere nær midten, ellers lyser du opp taket for det meste.

Se bildeeksempel her:

b32a677d4968906201601f891d314906.JPG

Lykke til, og spør om du lurer på noe.

Lenke til kommentar

Projektoren skal monteres i vater og vinkelrett mot lerretet, keystone skal ikke justeres med mindre det er nødvendig. Bildet kan flyttes opp og ned med lens shift, men projektoren må være midt på lerretet horisontalt.

...Og gratulerer! :)

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

takk takk. Men har et annet problem nå. Jeg tror rommet mitt er for stort altså, siden jeg må flytte projektorene nærmere lerretet for å få bilde til å passe in ramma. Men vet ikke helt hva jeg skal gjøre, kan noen hjelpe meg? har ikke noe såpass høyt å sette den på så jeg slipper å bruke bøker under..

Endret av ola3
Lenke til kommentar

Har ordna det nå så å si. Kjører 1080p filmer og koser meg med helt sykt bra bilde :) Kommer nok til å bygge en egen kasse som er høy og stor nok for projektoren. Fordi nå står den på et nattbord oppå et annet bord igjen :p Men fungerer veldig bra og anbefaler Benq w5000 på det sterkeste, støysvak er den også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...