jfkleven Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Jeg har et problem som det har vært skrevet litt om i forumet fra før av, og det er at når jeg velger å slå av maskinen, blir den ikke automatisk slått av. Jeg får opp meldingen; nå kan du skru av maskinen. Da jeg ikke hadde dette problemet i Win2000, vet jeg ikke hva problemet er. Jeg leste om at man må skru av noen innstillinger i windows, men finner ikke dette, da jeg har norsk versjon, og siden var på engelsk. Takker for dere som kan hjelpe og gidder å svare :smile: Lenke til kommentar
Inger Skrevet 17. januar 2002 Del Skrevet 17. januar 2002 Har samla noen av svarene fra meg og andre. Uendelig mange muligheter for feil, men som oftest greit å rette opp. Bruk "step.1" for å finne feilen, så sparer du mye tid. "Step 1":Dette skyldes at noe er feil i Xp, et program, driver, installering - tusen muligheter. For å få bort dette må du må fjerne haken ved "automaticly restart/t" Denne finner du under "system" - "Advanced" - "Startup and recovery" - "automaticly restart". Når du har gjort dette starter du maskinen på nytt, bruk omstartknappen på maskina - IKKE "restart" i XP. Nå får du opp en blå skjerm med feilmeldinga. Restart maskina på samme måte, og fix feilen. Så lenge denne haka er borte vil maskina skru seg av, men du bør sjekke og rette opp feilen...... Lykke til Eller: Feilmelding: Windows XP could not start because the following file is missing or corrupt: WINDOWSSYSTEM32CONFIGSYSTEM / Windows XP could not start because the following file is missing or corrupt: WINDOWSSYSTEM32CONFIGSOFTWARE Sjekk denne siden: http://www.warp2search.net/article.php?sid...=thread&order=0 eller http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;en-us;Q303012 Her er også info: http://www.aumha.org/a/shtdwnxp.htm Lenke til kommentar
jfkleven Skrevet 17. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2002 Takker for tipsene, men når jeg haker bort automatisk omstart, og restarter maskinen men knappen på maskinen, får jeg ikke fram noen blå skjerm med noen feilmelding. Er det noen jeg har glemt på veien ? Lenke til kommentar
bertie Skrevet 17. januar 2002 Del Skrevet 17. januar 2002 du har ingen feil når du skrur av antakelig, slik inger forklarer. det er bare at noen ting er standard i xp og motsatt i 2000 i noen tilfeller. Høyreklikk på skrivebordet, velg skjermsparer -> power(strøm?) Der skal du se et sted det står noe om avanserte strøminnstillinger e.l. Det skal gå an å "hake av" et alternativ der. Er den markert, så gjør slik at den ikke er markert. Er den ikke markert, så marker den. Det hjalp hvertfall meg når jeg prøvde XP bertie Lenke til kommentar
Inger Skrevet 17. januar 2002 Del Skrevet 17. januar 2002 Pussig.... den automatiske restarten er jo en måte Xp "forteller at noe er galt" på. Skal dobbeltsjekke framgangsmåten..... Uansett: den vanligste feilen er at driver til grafikk-/ISDN-/lydkort ikke er oppdatert, så dersom forrige råd ikke hjapl - så er det bare å laste ned nye drivere. Mulighetene er mange når det gjelder feil i Xp, men det kryr av gode råd her og andre steder på nettet. Lenke til kommentar
jfkleven Skrevet 17. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2002 Jeg har funnet ut hva problemet er, men vet ikke hvordan jeg løser det!! Leste feilmeldinger på microsoft sine hjemmesider, og der sto det at jeg måtte aktivisere ACPI under installasjon. Hva nå enn det er ?? Under installasjonen skulle jeg trykke på F6. Jeg ønsker ikke installere XP på nytt, da jeg har lagt inn mange programmer, så jeg lurte på om noen vet hvordan jeg løser problemet uten å installere XP på nytt. Lenke til kommentar
JonV Skrevet 17. januar 2002 Del Skrevet 17. januar 2002 Maskina må støtte ACPI. hvis du går til enheter på maskina og ser på min data der står det nesten helt sikert Standar PC prøv og legg inn ny driver der. det var noe jeg måtte gjøre på min maskin husker ikke i farta hva det het ACPI :?: Lenke til kommentar
Pluto Skrevet 17. januar 2002 Del Skrevet 17. januar 2002 Du kan jo prøve å aktivisere APM (hvis den ikke er aktivert allerede), jeg har ikke prøvd denne framgangsmåten, men det er vel verdt et forsøk: HOW TO INSTALL ADVANCED POWER MANAGEMENT IN WINDOWS XP (if not installed by default) Ensure APM is enabled in BIOS In Control Panel, Click Add Hardware Click Next Is the hardware connected? – Click YES and click next Scroll to bottom and select ‘add new hardware device’ and click next Select ‘Install the hardware that I manually select’ and click next Select ‘Show All Devices’ and click next The next screen may take quite some time to appear Under manufacturer select ‘Microsoft’ (not Microsoft Corporation) Under Model select ‘NT APM/Legacy Interface Node’ and click next Click next again Should then install Should then say windows has finished installing the software for this device Click finish To check if this has been successful: Open Control Panel Click Power Options There should now be a tab titled APM Click APM and ensure ‘Advanced Power Management support’ is enabled The PC should now power down automatically Hentet fra: http://tweakxp.com/tweakxp/board/topic.asp...sp?TOPIC_ID=293 Lenke til kommentar
jfkleven Skrevet 18. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2002 Fikk endelig fram en feilmelding; Driver_irql_not_or_less_equal Vet noen hva eller hvordan man fixer dette problemet, hadde jeg satt stor pris på det!! Jeg prøvde Microsoft Update til ingen nytte! Lenke til kommentar
Inger Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Du må oppdatere en av driverne dine. Jeg ser ikke ut fra feilmeldinga hvilken, med det vanligste er ISDN-kort, lydkort, nettverkskort, grafikk-kort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå