Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Unormal dyp viftelyd

Anbefalte innlegg

hei,

her om dagen fikk en av viftene i PC-en en mye dypere lyd over natten. Etter at den kjørte sånn en stund skrudde jeg Pc-en av og åpnet den for å skjekke at ingen ting kom intill viftene. Alt så fint ut.

Kan utelukke PSU vifta den er som før. Mulig det er CPU vifta, jeg vet ikke..

PC-en er omtrent 3 år gammel, og har kjørt 3+ timer nesten hver dag.

Hvor lenge holder vifter før de slites ut? Noen som vet hva som kan ha skjedd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det kan være at det er et lager i en av viftene som er utslitt, da blir ofte viftene ubalansert og starter å vibrere som igjen lager bråk.

hvor lang tid det tar før en vifte slites ut er hipp som happ. akurat som med bilmotorer du vet ikke når den bryter sammen

Edit: post nr 500

Endret av weebl
Lenke til kommentar

vel den kan surre og gå lenge hvis det er et kulelageret som er ødelagt. det verste som kan hende er vel at vifta vingler seg sånn ute av balanse at den tar inni noe og setter seg fast. i det tilfellet kan motoren i vifta ryke.

ville ha funnet ut hvilken vifte det er som er gåen og bytta den ut med en gang jeg da.

Lenke til kommentar

hmm, du kan enten snurre på de, hvis de går sånn smooooth da er den fin, men hvis den er litt sånn "gråv" da er den gåen, men prøv å kjør fuul av smøring på den a? kan maby funke bra igjen, sånn tjukk smøremiddel, inni lageret asso

fan-parts-1.jpg

hehe håper du skjønner noe da ^^ hvis du har trøbbel med å opne opp, da er det sånn "ring" aktig som er bak klistermerket, den må du ta vekk, pass på om du ikke ødelegger den da!

Endret av tranzer
Lenke til kommentar

takk for svar igjen!

Åpnet opp kabinettet når Pcen kjørte og fant ut at det ikke er CPU vifta, men en mindre som er festet på hovedkortet!

ser ut som den kjører normalt, men når jeg stopper den forsvinner lyden.

har dette hovedkortet, hvis dere ser på bilde er det en liten gul vifte, det er denne som lager støyen!

tenker på å bytte den, men finner ikke noe vifte som vil passe inn, har også sett på en passiv kjøler, vil dette kjøle tilstrekkelig?

Endret av Soffer
Lenke til kommentar

for å bytte vifte må jeg ta ut hele hovedkortet har jeg funnet ut!

Tenkte jeg skulle prøve å koble ut vifta og sette inn en kabinettvifte. Temperaturen på hovedkortet ligger på 35 grader pluss minus.

Det jeg er usikker på er om en kabinettvifte vil være like effektiv som den gamle?

Lenke til kommentar

Tranzer: Les nettiketten om rettskriving.

Det du kan gjøre er å prøve å koble ut vifta, og om chipsettet holder seg til levelige temperaturer (under 60grader) kan du bare la den gå sånn.

Om den stiger over det kan du prøv å få festa en vifte sånn at den blåser mot den lille kjøleribba, litt teip burde funke, og det skal nok være mer enn nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...