Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4 B5 1.8T/1.9TDI


Litejk

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sagt jeg har tenkt å kjøpe noen slitt VAG bil. Men ser andre kjører Audi A4, med dårligere råd enn jeg har, da bør jeg også kunne klare å holde den i drift.

 

Kunne også tenkt meg 100 2.3 Quattro, men vil på prinsipp ikke ha en over 230.000 km, dette er helt greit på disse bilene, men det blir vanskeligere å selge etterpå.

 

Har mest lyst på Audi, ser ikke noen alternativ igrunn. En litt kjapp, god bil, med komfort, fint useende osv. Har dere noen eksempler på andre biler som passer meg? Ca 130-200hk (avhengig av størrelse på bil o.l seff) Altså en bil som er litt kjapp. Litt plass, helst stasjonsvogn ( skal kanskje ha et doggybur baki), gode seter osv!

 

Har dere noen biler som kan passe meg? SElv om det er førstebil så skal jeg på prinsipp ikke ha noe **** 1.3 liter bare fordi det er billigst. Livet er for kort til å kjøre kjedelig bil!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette vet jeg. Har sett denne i aksjon, en slik bil kunne jeg virkelig tenkt meg. Men hva er en BMW uten rekkesekser? ( joda, enten en V8 går jo greit) Ikke det samme. Har ikke så lyst på 318 eller noe i den dur, fordi det er 4 sylinder, når det ikke er så stor forskjell opp til rekkesekseren. Vet jo at A4 har 4 sylinder som oftest ( eller V6 da) Men det blir en annen sak.

Lenke til kommentar
Har dere noen biler som kan passe meg? SElv om det er førstebil så skal jeg på prinsipp ikke ha noe **** 1.3 liter bare fordi det er billigst. Livet er for kort til å kjøre kjedelig bil!

 

Unge gutter er overrepresentert i ulykkesstatistikene hvert eneste år. Det å lære seg å mestre kjøretøyet og få nødvendig erfaring kan faktisk spare deg for mye trøbbel.

 

Husk at 99% av alle sjåfører tror de er bedre enn gjennomsnitte (og unge menn tror ofte i tillegg de er verdensmestre).

Lenke til kommentar

Man trenger et par skumle hendelser før man faktisk skjønner hvordan bilen reagerer, ja..

 

Jegh ar hatt et par, og jeg respekterer bilen mye mer nå enn da jeg tok lappen for bare to år siden.

 

På en annen side, så tror jeg ikke at forskjellen på 90 og 150 hester gjør så stort utslag på ulykkesstatistikken (selv om de som kjøper motorsterke biler kanskje er i risikogruppen fra før). Vil man kjøre hardt, så klarer man det med en Nissan Sunny 1,4 også.

 

Snakker vi derimot om 200 hester pluss, så vil jeg absolutt ikke satt en superfersk attenåring i noe sånt. Jeg vet selv hvordan jeg oppførte meg når jeg lånte en bil med 250 hester én uke etter at jeg fikk lappen - og det var ikke en gang min egen bil, noe som gjorde at jeg tok det roligere.

Lenke til kommentar

Ja jeg vet jo dette. Men jeg vil ha en litt kraftigere bil for å slippe å kjøre i 2. gir hele tiden, sparer ikke akkurat drivstoff på å ha en slapp bil.

 

Menmen, vi får se. Enten blir det en skikkelig litt kraftigbil, elelrs blir det det billigste registerte drittbilen jeg får :p Noe ala FOrd Fiesta, bare for å ha noe jalla! :)

Lenke til kommentar
Vil man kjøre hardt, så klarer man det med en Nissan Sunny 1,4 også.

 

Ja, men erfaringsmessig vet jeg at når gasspedalen stort sett er i bånn hele tiden så spiller det faktisk storrolle for hvor høy fart disse kamikazesjåførene får på rustvrakene sine før de må bremse. Det ER forskjell å smelle i 60-70 km/t og 200 km/t og da snakker vi faktisk om å gå fra f.eks. 80-90 hk til 150+ hk. Bare se på ulykken på Bygdøy i sommer hvor en meget ung kamikazesjåfør (les verdensmester) klarte å akselere en motorsterk Audi til over 130 km/t på en meget kort strekning i en 60 sone. (men problemet var at han ikke rakk å bremse etterpå)

 

RIP 3 unge mennesker (hvorav 2 uskyldige passasjerer).

http://www.aftenposten.no/nyheter/article2405254.ece

 

Når farten passerer ca. 60 km/t i en topp moderne bil, så reduseres sjansen for å unngå skader, dødsfall eller lemlestelse voldsomt. Man har prisgitt flaks med andre ord.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Hva ulykkestatestikk og slikt er bryr meg lite. Det hindrer ikke meg i å ha lyst på en litt kraftig bil. Jeg skal ikke ha en kraftig bil fordi jeg skal råkjøre. Er mer at her jeg bor er det mye oppoverbakker og variert vei. Derfor kunne jeg tenke meg en bil med litt dreiemoment. Gidder ikke dra bilen på 2.giret i 7 tusen omdreninger bare for få litt fart på den. Da vil jeg heller betale litt ekstra for en bil med ca 150 hk som drar bedre.

 

Er generell fan av VAG biler, og vel, problemer og problemer.... Mange biler som har problemer, jeg velger ikke den mest kjedeligste bilen bare fordi den ikke har noe særlig problemet. Kunne tenkt meg A4 fordi det er en fin bil .Passlig størrelse, bra interiør, god kvalitet, sportslig følelse osv. Kommer også til kjøpe en som er under 200.000 og sjekk godt opp i hvilke eiere bilen har hatt. Det er forskjell på en 18årig råner og en 21åring med familie. Og jeg vil helst også kjøpe bilen etter den har vert gjennom en storservice, da bør jeg slippe disse problemene etter kjøpt bil.

Lenke til kommentar
Hva ulykkestatestikk og slikt er bryr meg lite. Det hindrer ikke meg i å ha lyst på en litt kraftig bil. Jeg skal ikke ha en kraftig bil fordi jeg skal råkjøre. Er mer at her jeg bor er det mye oppoverbakker og variert vei. Derfor kunne jeg tenke meg en bil med litt dreiemoment. Gidder ikke dra bilen på 2.giret i 7 tusen omdreninger bare for få litt fart på den. Da vil jeg heller betale litt ekstra for en bil med ca 150 hk som drar bedre.

 

Er generell fan av VAG biler, og vel, problemer og problemer.... Mange biler som har problemer, jeg velger ikke den mest kjedeligste bilen bare fordi den ikke har noe særlig problemet. Kunne tenkt meg A4 fordi det er en fin bil .Passlig størrelse, bra interiør, god kvalitet, sportslig følelse osv. Kommer også til kjøpe en som er under 200.000 og sjekk godt opp i hvilke eiere bilen har hatt. Det er forskjell på en 18årig råner og en 21åring med familie. Og jeg vil helst også kjøpe bilen etter den har vert gjennom en storservice, da bør jeg slippe disse problemene etter kjøpt bil.

Forsikringsselskapet bryr seg mye om ulykkesstatistikk, så du får uansett merke det. Den eneste bilen jeg har sittet på med som ikke klarte å ta igang i en bratt bakke var en Daewoo Matiz, med et motorvolum på 1 liter fordelt på tre sylindre, og ytelse på rundt 50 hk. Da satt vi riktignok 5 stykker i bilen og hadde med litt bagasje. Hvilken bil har du kjørt som du måtte ha 7k rpm på for å få litt fart på den?

 

Hva veit du om det er forskjell på en 18 årig råner og en 21-åring med familie når det gjelder hvor godt de tar vare på bilen sin? Det kan like gjerne være at 18-åringen bruker penga sine på bilen og tar vare på den, mens 21-åringen bruker pengene på familien og bryr seg mindre om bilen. Jeg veit om flere godt voksne jeg aldri ville kjøpt bilen til, fordi de blir relativt hardt kjørt.

 

Det inntrykket jeg har etter at noen i familien har hatt VAG (Audi - blant annet A4 B5, og Skoda Octavia og Felicia)-produkter gjennom de siste 15 årene er at kvaliteten er passe laber, og jeg er heller ikke spesielt imponert over interiøret.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Jaja, forskjellige meninger. Og det er litt vanskelig å få alt jeg mener ut på "papier" her. Men forstår hva dere mener ihvertfall

Og en bil fra 1996-1998 er ikke gammelt VAG dritt. Det er ikke nybil, men hva faen, du får ikke noe spesielt bedre alternativ heller. Og jeg har hatt masse VAG i familien, og da har bare den A6 2.5TDi vert problemet. 1.9TDi, 1.8T , 2.2T, 2.3Quattro osv har alle vert gode motorer i min familie. De ville helst ikke selge bilen sin, men får man familie kan man ikke ha S4, og blir bilen for gammel er det greit med ny.

 

Frister jo hefti med en Audi S4 2.2 TQ, men da tenker jeg = utgifter, hihi!

 

Det jeg har mest lyst på er Diesel, for det er helt fantastisk her jeg bor. Mer for pengene mener jeg. Billigere i drift, sick dreiemoment osv. Er bare dette med lyden og toppdrag som er negativt med det. Og det er ikke helt det samme med diesel med tanke på følelsen med bilen.

Lenke til kommentar
1996-98 er faktisk 10-12 år gammel bil. Det er en god stund. :)

Selv om det er langt i fra en "nybil", så har den fortsatt relativt moderne motor; gjerne duppedingser som cruise-control; kjørecomputer; airbag og annet snacks. Ting man finner i nye biler i dag. Finner man en som er godt tatt vare på, så har man bil i mange år!

 

Jeg ville heller hatt en gammel Audi med sjel, enn en ny riskoker. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Jeg ville heller hatt en gammel Audi med sjel, enn en ny riskoker. :p

Har du stor nok lommebok så er jo den saken grei!

 

Dersom man er uheldig med bilen sin, uansett hvor den kommer fra, er det en belastning for lommeboken. Det virker som om enkelte mener at alle japanske biler er feilfrie, og at alle tyske/europeiske (og VAG i særdeleshet) er dårlige. Jeg kjenner flere som har hatt Toyota med mye feil, en solgte sin pga at han ble lei av alle problemene. Alle bilmerker har sine "mandagsbiler", og dersom man ender opp med en slik bil, er det like plagsomt enten den kommer fra Europa, USA eller Østen. Et annet moment er at nå produseres VW i Mexico, Toyota i Tyrkia og Nissan i England,, så hva er egentlig en tysk eller japansk bil? Tror ikke de som kjører Golf V stasjonsvogn tenker på at de kjører en "amerikaner", eller at de som kjører Toyota Verso kjører en tyrkisk bil.

 

Det er ikke til å komme fra at bil velges med hjertet mer enn hjerne, i alle fall for oss som er noe mer en gjennomsnittlig bilinteressert. Hjernen vil sikkert si noe om at det er greit å kjøpe en bil det er lett å få tak i deler til, og til en grei pris, i tillegg er det fint om det er et verksted i nærheten som gir god og kostnadseffektiv service når det er behov for det (ikke alltid man har tid til (gidder) å skru selv). Dersom hjertet sier at man har lyst på en Audi, synes jeg faktisk man skal kjøpe en Audi, uten at det er noen grunn for de som har andre førstevalg til å kritisere valget.

Lenke til kommentar
Jeg ville heller hatt en gammel Audi med sjel, enn en ny riskoker. :p

Har du stor nok lommebok så er jo den saken grei!

 

Dersom man er uheldig med bilen sin, uansett hvor den kommer fra, er det en belastning for lommeboken. Det virker som om enkelte mener at alle japanske biler er feilfrie, og at alle tyske/europeiske (og VAG i særdeleshet) er dårlige. Jeg kjenner flere som har hatt Toyota med mye feil, en solgte sin pga at han ble lei av alle problemene. Alle bilmerker har sine "mandagsbiler", og dersom man ender opp med en slik bil, er det like plagsomt enten den kommer fra Europa, USA eller Østen. Et annet moment er at nå produseres VW i Mexico, Toyota i Tyrkia og Nissan i England,, så hva er egentlig en tysk eller japansk bil? Tror ikke de som kjører Golf V stasjonsvogn tenker på at de kjører en "amerikaner", eller at de som kjører Toyota Verso kjører en tyrkisk bil.

 

Det er ikke til å komme fra at bil velges med hjertet mer enn hjerne, i alle fall for oss som er noe mer en gjennomsnittlig bilinteressert. Hjernen vil sikkert si noe om at det er greit å kjøpe en bil det er lett å få tak i deler til, og til en grei pris, i tillegg er det fint om det er et verksted i nærheten som gir god og kostnadseffektiv service når det er behov for det (ikke alltid man har tid til (gidder) å skru selv). Dersom hjertet sier at man har lyst på en Audi, synes jeg faktisk man skal kjøpe en Audi, uten at det er noen grunn for de som har andre førstevalg til å kritisere valget.

 

Word!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...