Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4 B5 1.8T/1.9TDI

Litejk

Anbefalte innlegg

Er vel egentlig ute etter å vite om det er realistisk for en ungdom på 18 år å kjøpe og drive en slik bil uten å gå konkurs. Tenker da ca 60 tusen i innkjøp, og at jeg skal ha kasko på bilen helst. Viss ikke det er alt for dyrt og jeg går for del-kasko da.

Vet det er en Audi med litt kraftig motor ( nå tenker jeg hovesaklig på 1.8T'en) og de er dyre å forsikre. Men er det levbart? Har relativt god økonomi og klarer meg fint. Vet om flere med mindre penger som også klarer seg med bil så det skal man ikke tenke på. MEn er det rett og slett for mye penger i avgifter på denne bilen?

Er jo fan av Audi, og har dermed lyst på en slik. For det er trygge gode biler, og ikke for gamle heller. Og så er det slik at jeg bør egentlig ha stasjonvogn, og A4 er jo en fin stasjonsvogn med akkurat passe stor størrelse.

Så hva sier dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns at om du skal ha en a4 med 1.8T så bør du legge ut mer enn 60.000 for å få en i god stand som ikke er ræv-kjørt. I den prisklassen er bilene som oftest kjørt langt, men regner med du har undersøkt dette og har prioritert som du vil, så trenger ikke å gå langt inn på det.

Forsikring sjekker man enkelt på hjemmesidene til forsikringsselskapene. De fleste har en kalkulator.

Er enig i at A4 er en fin bil, og den motoren er herlig. Driver vår tunge 2003 A6 helt fint, så den har nok kraft iallefall. Hvis ikke er det jo bare å kline til med chip ;)

Lenke til kommentar
Morsom motor, ikke sååå dyr å forsikre heller
Jau! :)

Har en A4 1,8T stasjonsvogn(-99) og 75% bonus, bor på landet uten noe større risiko og betaler ca. 5500,- i året for kasko.

Kan tenke meg en ungdom under 24-25år og 20% bonus på sentralt strøk: ca. 25-30K i året.

1,9TDI er sikkert mye billigere, tipper jeg.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tok en sjekk på gjensidige.no: A4 1.8T 180 hk 1999 med 16' km pr år, 19 år, 20% startbonus: 29443 kr pr år med kasko. Vet ikke hva andre synes om dette, men jeg synes vaffal det er DYRT.

Lenke til kommentar
Tok en sjekk på gjensidige.no: A4 1.8T 180 hk 1999 med 16' km pr år, 19 år, 20% startbonus: 29443 kr pr år med kasko. Vet ikke hva andre synes om dette, men jeg synes vaffal det er DYRT.

Man får litt fratrekk for stasjonsvogn, air-cond. og bosted med garasje osv. Og flere forsikringer i samme selskap som vi(IF), totalt 5 stk.= volumrabatt ;)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Som rublings sa, vil du ha en god A4 med 1.8T må du nok ut med mere enn 60k. Er 2-3 uker siden jeg kjøpte min nå, ble en liten pang overgang med tanke på bilen jeg hadde før (80 1.8S). Måtte ut med 125k, fikk da en bil som er i veldig god stand, ser nesten helt ny ut inni og den har gått 165k.

Angående forsikring betaler jeg 13 tusen i året og er 19 år.

Uansett så er det verdt å leve på knekkebrød å vann hvis du har en Audi A4 B5 1.8TQ stående på gårdsplassen ^^

Ser jo på Autodb at de fleste A4ene med både 1.9TDI og 1.8T som har gått over 200k ligger på rundt 100 000 kr. Snakker da kun avant, sedan ligger vel litt lavere i pris.

Så hvis økonomien din tilsier at du kan ha en slik bil så sier jeg at du bare må slå til. ;)

Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg sett på disse bilene og forhørt meg såpass masse at jeg vet hva jeg vil ha og bør betale. Ja jeg vet at disse bilene har en tendens til å bli rævkjørd, men dette sjekker jeg alltid før jeg kjøper. Skal bruke 40-80 tusen på bil, men vil helst holde meg midt i mellom disse tallene. Ser primært på Audi og BMW, da de bilene har det jeg vil ha, altså en god motor og grei plass. Og de går litt, det som er synd er utgiftene med forsikring og lignende.

Men innkjøpspris er ikke spørsmålet, hehe!

Men hva sier dere til A6 2.5TDi uten Quattro, eller 2.6 Quattro? Dette er jo fine biler, men er litt skeptisk på V6 motoren. Har dere noen ytringer om den?

Lenke til kommentar
Hold deg langt unna 2,5-literen hvis du ikke vil ha trøbbel. :)

Nå tenker jo jeg på den gamle A6 C4 modellen da, den med Rekkefemmer TDI, den er det ikke så mye trøbbel med. OG det er vel heller ikke motoren det er mest trøbbel med på de audiene, men elektronikken andre plasser. Har ikke råd til så ny A6 alikevel! :)

Lenke til kommentar

Joda. Det er mye problemer med motoren. 2.5 TDI V6 fra før 2003 er en problemmotor av rang.

Se for eksempel her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=47293

Elektronikk og annet drit er også et problem på disse bilene, men dette gjelder nok alle motorene.

Edit: Legger inn et bilde av en av de flotte kammene fra en 2001 2.5 TDI. Dette skjedde i -06, og bilen var da altså 5 år gammel...

AKE03.JPG

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Klar over det, men jeg måtte bare svare på dette:

OG det er vel heller ikke motoren det er mest trøbbel med på de audiene, men elektronikken andre plasser.

tolket det som han mente at det ikke var motoren det var noe galt med på modellen etter. :)

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar
Slike kommentarer driter jeg i. Kjøper A4 jeg viss jeg finner en som passer meg, var bare ute etter informasjon om forsikring o.l, rekner da med 20tusen-25 ca.

Takk

Mener du at du har tenkt å betale 20-25k i året for forsikring?

Jeg har enda tilgode å høre noen anbefale Audi. Da jeg så på bil, sa til og med forhandlere jeg var innom som hadde A4 at de heller ville slippe å selge meg bil enn å selge meg en A4. Jeg hadde uansett ikke planer om å handle meg noen A4, siden jeg har elendig erfaring med A4 B5 fra før.

Lenke til kommentar
Slike kommentarer driter jeg i. Kjøper A4 jeg viss jeg finner en som passer meg, var bare ute etter informasjon om forsikring o.l, rekner da med 20tusen-25 ca.

Takk

Du må gjerne drite i slike kommentarer, men da skyter du deg selv i foten. Slitte VAG-biler er ikke bra for lommeboken. Ta en titt på bilforumet.no eller bilteknisk forum her på diskusjon.no, og se hva slags merke som er representert i innleggene som omfatter feil på biler.

Uansett helt høl i huet å kjøpe en bil til 60.000 og betalte 20-25 tusen i året i forsikring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...