Hans_Henrik Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) først av alt, er rett ut Noob på c++ (har holdt på med batch en god stund da) så sorry hvis jeg sier/spør noe helt idiotisk trenger en kode som sjekker om en fil eksisterer, og hvis den gjør det, gjøre en kode noe sånt som if(FileExist=C:\test.txt) { blablabla } og jeg lurer på hvordan man får en exe till og slå av seg selv, som fex if(FileExist=C:\test.txt) { ExitSelf } og en ting till... hvordan lage en TOM fil? som fex CreateFile C:\test.txt any help would be appreciated! Endret 10. november 2008 av Hans_Henrik Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Nå har jeg aldri vært borti akkurat dette selv, men dersom du åpner en fil med lesetilgang så må filen eksistere, så dersom fopen returnerer null så finnes ikke filen... eller du har ikke tilgang... bool FileExists(char* fname) { FILE *fp; bool ret = (fp = fopen(fname)) != NULL; if(fp) fclose(fp); return ret; } Du må forresten bare glemme alt du kan om batch, ingenting av det gjelder i C++ allikevel. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) først av alt, er rett ut Noob på c++ (har holdt på med batch en god stund da) så sorry hvis jeg sier/spør noe helt idiotisk btw: En noob er en som høres som spør idiotiske spørsmål siden han er en idiot. En newbe er en som høres som spør idiotiske spørsmål siden han er ny. Jeg antar at du er en newbe trenger en kode som sjekker om en fil eksisterer, og hvis den gjør det, gjøre en kodenoe sånt som if(FileExist=C:\test.txt) { blablabla } C++ har ingen er-filen-der funksjon så jeg laget en bool IsFileThere (const char* Path) { FILE* fFile = fopen(Path,"r"); //prøver å åpne en fil som ligger i path. "r" betyr for lesing if(fFile != NULL) //fikk vi åpnes filen? { //ja filen ble åpnet dvs. at den finnes. //Hvis det ble åpnet må vi lukke den. fclose(fFile); return true;//returnerer true fra funksjonen } else { //nai her var det ikke noen fil nei. return false;//returnerer false fra funksjonen } } og jeg lurer på hvordan man får en exe till og slå av seg selv, som fex if(FileExist=C:\test.txt) { ExitSelf } Dette er så enkelt at du får svar bare du bruker litt tid på lesing. og en ting till... hvordan lage en TOM fil? som fexCreateFile C:\test.txt any help would be appreciated! Når du åpner en file med de riktige parametere lages en fil. Les dokumentasjonen for å finne de riktige parameteren. For å lage en tom fil må du da åpne og lukke filen. Lykke til og kjøp/lei en god c++ bok for å lære edit: darn GG du var for rask Endret 9. november 2008 av Giddion Lenke til kommentar
Hans_Henrik Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Ja! jeg fik det till (litt fikling med true/false && at du må ha 2x \\ men fik det till! :!: ) takk begge to forresten... Krever dette "windows" eller vill dette virke på diverse linux (fex ubuntu?) også? [brukte giddion's kode (fordi den var mer "forklart"), men antar dette ikke har noe og si, ser ganske like ut ] Endret 10. november 2008 av Hans_Henrik Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Dette funker i linux også. bare skriv "gcc -o mittprogram mittprogram.c" i ubuntu for å kompilere det. Lenke til kommentar
Hans_Henrik Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 (endret) ok, takk! (skulle ønske jeg hadde 1 av dere på msn ) solved! :-) Endret 10. november 2008 av Hans_Henrik Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Kan forresten anbefalle deg boken Accelerated C++ hvis du vil ha en god bok for å lære deg C++. Les og gjør alle oppgavene i boken, spessielt de om pekere, så kan du en del C++ etter det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå