Gå til innhold

Syntes Sigma 24-70f2,8 sliter med fokus..

Anbefalte innlegg

Heisann

Har hatt objektibet nå i ca 2måneder, men virker for meg som om at det sliter litt med fokus..

Kan jo hende at det er jeg som ikke er vant med f-2,8 men finner liksom ikke fokusen i bildet..

Se eksempel

post-28938-1226250260_thumb.jpg

Her har jeg valgt senter fokus og på ansiktet.

Exif: ISO400, 33mm, f2,8 1/125sec

Og blits i taket

Som dere ser der er ikke ansiktet akkurat krystallklart...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med en antagelse om at det er 2 meter mellom sensor og ansiktet så skal det være skarpt ca 20 cm foran og bak ansiktet. Kalkulator

Det ser for meg ut til å stemme greit. Kanten som er rett til høre for hodet ser på grensen til skarp ut og den er vel rundt 20 cm foran ansiktet. Den andre sorte kanten er uskarp og det er også kanten bak hodet. Dråpene på badekarkanten ser skarpe ut og det samme gjør dråpene i lufta og håret bak ørene. Jeg synes du har truffet fokus ganske bra.

Jeg tror heller skarpheten kommer av at objektivet ikke er veldig skarpt på største blenderåpning og av manglende oppskarping (som er generelt nødvendig på digitale bilder)

Lenke til kommentar
Er bare at sytes 10-20 f4 gir bedre bilder rett fra kamera..

På mitt kamera så gir 14-24mm objektivet mye skarpere bilder en 24-70mm som jeg har.

Jeg har i det siste brukt 14-24 objektivet mye for at det gir skarpere bilder og det er bedre å beardeide bildene senere. (Det er en Nikon14-24 f2.8 objektiv)

Removed..

Endret av Nmcu
Lenke til kommentar
Er bare at sytes 10-20 f4 gir bedre bilder rett fra kamera..

På mitt kamera så gir 14-24mm objektivet mye skarpere bilder en 24-70mm som jeg har.

Jeg har i det siste brukt 14-24 objektivet mye for at det gir skarpere bilder og det er bedre å beardeide bildene senere. (Det er en Nikon14-24 f2.8 objektiv)

Det bildet her er tatt på cirka 1 til 1,5 meters avstand og bearbeidet litt, det er lettere å få et godt resultat med dette objektivet

Så ikke spesielt skarpt ut det der da, lang lukker?

Lenke til kommentar
Shutter speed: 5.90689, som blir?
1/125 får jeg opp :)

Olsen spurte om lukkertida da han siterte Nmcu. Jeg sjekket dermed Nmcu sitt bilde.

Trådstarter har oppgitt lukkertida til sitt bilde i første innlegg, rett under bildet.

Hmm, da tror jeg ikke fokus ligge rrett, evt liiiten blender... syns det ser lite skarpt ut.

Det står også i EXIF. Blenderen i Nmcu sitt bilde er ikke liten.

Lenke til kommentar

Vanligvis så bruker jeg ikke blitz for det er plundrete å få de helt gode bildene da.

Bildene er forholdsvis ganske bra, men når jeg bruker crop tool's da skjer det et eller annet med bildet og det blir uskarpt. Har prøvd på flere bilder og alle blir gromsette.

Jeg liker best å ta bilder når sola skinner.

Lenke til kommentar
Shutter speed: 5.90689, som blir?
1/125 får jeg opp :)

Olsen spurte om lukkertida da han siterte Nmcu. Jeg sjekket dermed Nmcu sitt bilde.

Trådstarter har oppgitt lukkertida til sitt bilde i første innlegg, rett under bildet.

Hmm, da tror jeg ikke fokus ligge rrett, evt liiiten blender... syns det ser lite skarpt ut.

Det står også i EXIF. Blenderen i Nmcu sitt bilde er ikke liten.

Mente lav blender :)

Nmcu: Tar du bilder i RAW? Har du sjekket at ikke kamera eller objektiv er feilfokusert?

Lenke til kommentar

Jeg tar bilder både i RAW og Jpeg, men jeg har aldri sjekket om kamera eller objektiv er i fokus. Det har hent fler ganger før også at jeg har fått grumsete bilder, men hver gang tror jeg det er for at det er noe bevegelse når jeg tar bildene. Jeg får prøve meg fram med målebånd for å finne ut om det er fokus feil på kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...