Scoob911 Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) For én uke siden (søndag) bestilte jeg noen pc-deler fra amentio.no. Delene ble mottatt på onsdag. Skjermkortet jeg bestilte, et Sapphire Radeon HD4870 512mb, har en del problemer (noe med at jeg må flashe bios ellernoe). Problemet er at det er flere spill som henger seg opp og jeg er ikke eneste med dette problemet. Har sett mange diskusjoner med folk som har dette kortet og de samme problemene. Når jeg kjøper et skjermkort forventer jeg at det skal fungere ut av esken uten at jeg må drive å tukle med BIOS på egenhånd. Og jeg har derfor lurt litt på om jeg burde sende tilbake kortet. Jeg har aldri vært borti en situasjon som dette før så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Angrefristen gjelder vel bare for varer som ikke er åpnet og brukt, eller kan jeg bruke den? Vil jo selvfølgelig ha tilbake alle pengene, men jeg har åpnet pakken og innstallert kortet og brukt det i noen dager. Noen som kan fortelle meg hvordan jeg løser dette problemet på beste mulig måte? Nettbutikken er amentio.no. Takker for all hjelp, vil gjerne få fikset opp i dette så fort som mulig EDIT: Slik jeg har forstått det er dette en feil som er på alle disse kortene og ikke bare det jeg har fått. Er derfor litt usikker på om det hjelper å sende inn til reparasjon. Endret 9. november 2008 av Scoob911 Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Du kan benytte deg av angreretten selv om du har åpnet pakken og testet kortet. Det er nettopp dette angrerettloven gir deg krav på, og Amentio kan ikke nekte deg dette. Fristen for å benytte seg av angreretten er 14 dager fra du mottar varen. Alternativ så kan du sende kortet inn på reklamasjon, men da får du nok samme type kort igjen med mindre du starter en dialog med Amentio for å få byttet til et annet kort. Spørsmålet her er om det er en reklamasjonssak. Er kortet defekt, eller fungerer det bare dårlig sammen med det øvrige oppsettet. Send Amentio en mail der du spør hva dine muligheter er. Er de greie lar de deg bytte (eller kjøpe deg opp) til et annet kort. Lenke til kommentar
Scoob911 Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Ah, takk for svar:) Problemet er vel at alle disse kortene har denne feilen, uavhengig av det øvrige oppsettet. Kortet i seg selv er vel ikke defekt når alle er kortene er sånn? Men hvis jeg benytter meg av angrefristen får jeg da tilbake alle pengene? Eller hvordan funker det? Jeg vil jo selvfølgelig få tilbake så mye som mulig, og på enklest mulig måte. Er Amentio lette å ha med å gjøre på slike ting? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Nå kjenner jeg ikke godt til dette kortet, og du skriver ikke så mye om hva som er feil. Spørsmålet blir vel om det er spillene som er problemet, kortet ditt, maskinvaren eller en kombinasjon av én eller flere av disse. Ved angrerett skal du ha tilbake alt du betalte for varen. Det vil si for både varen og frakten du betalte når du bestilte. Frakten tilbake til selger må du selv betale. Lenke til kommentar
Scoob911 Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Her er en topic om dette kortet som forklarer problemet, og som du ser (hvis du orker å lese igjennom alt), så er det flere som har dette problemet med akkurat dette kortet, men i mange forskjellige spill. Mange forskjellige pc-oppsett også. Syar2003 sier: Problemet er nok slik at enkelte spill veksler for mye mellom L3DP og H3DP (low/high 3D) og at dette gjør at driveren eller spillet eller en kombinasjon av dette ikke takler den stadige vaklingen mellom gpu core frekvens på 500mhz og 750mhz. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Du trenger ikke å forklare noe ting til der du kjøpte kortet. Bruk angerkjøp og få pengene tilbake. Så enkelt er det. Så kjøper du et annet kort. Men må de vite sier du at den ikke fungerte som du forventet og du er ikke fornøyd. Endret 9. november 2008 av AvidGamer Lenke til kommentar
Panter Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Men vær klar over at Angrerettloven stiller også krav til deg som kjøper, det vil f.eks si at du må kunne levere tilbake varen i tilnærmet samme tilstand som du mottok den. Det vil bl.a. si all original emballasje ol. Lenke til kommentar
Scoob911 Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Men vær klar over at Angrerettloven stiller også krav til deg som kjøper, det vil f.eks si at du må kunne levere tilbake varen i tilnærmet samme tilstand som du mottok den. Det vil bl.a. si all original emballasje ol. Kan levere den tilbake i original embalasje, men den er jo selvfølgelig åpnet og har jo derfor noen hull. Håper ikke det er et problem? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Med mindre du har fullstendig ødelagt embalasjen er det ikke noen problem. Er embalasjen laget slik at du må ødelegge den for å få tilgang til produktet, så spiller heller ikke det noen rolle. Lenke til kommentar
Scoob911 Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Med mindre du har fullstendig ødelagt embalasjen er det ikke noen problem. Er embalasjen laget slik at du må ødelegge den for å få tilgang til produktet, så spiller heller ikke det noen rolle. Har åpnet et lite klistremerke for å komme inn i esken, også åpnet noen små poser med div kabler og en adapter. Gjør det noe om jeg mangeler en liten plastpose til adapteren? Lenke til kommentar
Panter Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Høres greit ut det der. Lenke til kommentar
Omez Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Hei, Har hatt akkurat samme problemet selv med Sapphire 4870. Last ned nyeste Vbios fra Sapphire sine websider og enten benytt DOS flash slik beskrevet på samme side eller bruk ATIWinflash. Fungerer som en drøm. Alternativt ta kontakt med Amentio så kanskje de hjelper deg med dette. Lenke til kommentar
Scoob911 Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Hei, Har hatt akkurat samme problemet selv med Sapphire 4870. Last ned nyeste Vbios fra Sapphire sine websider og enten benytt DOS flash slik beskrevet på samme side eller bruk ATIWinflash. Fungerer som en drøm. Alternativt ta kontakt med Amentio så kanskje de hjelper deg med dette. Er ikke så god på pc at jeg vil tukle meg inn i slike ting som å flashe bios og sånt. Benytter heller bare angreretten og finner meg et annet kort. (skrik ut hvis dere vet om et bra alternativ ca 2000kr) Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Det skal ikke være spesielt vanskelig å oppgradere/flashe BIOS. Last ned Vbios og ATIWinflash slik som scoob911 beskriver. Nesten som å oppgradere en hvilken som helst driver. Dersom det løser problemet er det *mye* enklere enn å måtte sende inn kortet enten det er snakk om rep eller angrerett.. Edit: Kunne ikke finne noen lenke til vbios hos Sapphire. Kanskje Scoob911 kan legge ut en lenke eller to til deg.. Endret 10. november 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Omez Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 http://us.sapphiretech.com/driver/478.zip Dette er Vbios til Sapphire 4870 512Mb versjon. Husk produktkoden må starte med SKU 11133-00 http://www.sapphiretech.com/us/support/drivers.php Det ligger ved program for å oppdatere via DOS (floppy) Alternativt bruk AtiWinFlash. Dette finner du på følgende side: http://www.techpowerup.com/downloads/1122/...sh_2.0.1.2.html Hvis du starter programmet på vanlig måte vil du få P/N error. Du må derfor kjøre programmet i "forced" mode. Lag en snarvei av exe filen, velg properties på snarveien og skriv følgende :\path\atiwinflash.exe -f -p 0 1E8501SA.002 :\path\ er hvor snarveien er lagret, dette trenger du ikke endre. -f er forced mode, -p 0 er slot 0 (evnt 1 hvis du har kortet i pci-e slot nr2., 1E8501SA.002 er filnavnet på bios oppdateringen. Programmet kjører i bakgrunnen til det er ferdig med å oppdatere. Dette kan ta et par minutter. Vent derfor med å gjør noe med maskinen, selv om det ikke ser ut som det skjer noe. (hvis du har nettsider oppe så går disse hakkete, som et lite tegn på at noe skjer) Lenke til kommentar
Scoob911 Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Tror kanskje jeg prøver å flashe. Men mister jeg muligheten til å bruke angreretten hvis jeg gjør det og det ikke funker? Har nå lastet ned filen 478.zip (fra den øverste linken) og lastet ned AtiWinFlash fra den 3. linken. Når jeg dobbelklikker på ATIWinflash-fila så kommer det opp et program, ikke noe feilmelding. Sånn som på bildet. Det er vel dette programmet jeg skal åpne? Slipper jeg det med snarvei, edit osv da? Hvis jeg ikke slipper det, hvor er det jeg skal skrive inn den koden? Prøvde å gå på properties på snarveien og på menyen "Shortcut" skrive inn koden i vinduet "Start in:", men det funka ikke. Det var ikke gyldig path. Hvis jeg bare kan bruke programmet slik det er, hva nå? Skal jeg trykke "Load Image" og åpne opp fila "atiflash" som jeg extracta fra filen 478.zip? Er ikke sikker på hva jeg gjør her, så trenger å få det inn med teskje EDIT: Med litt hjelp fikk jeg det til slutt til. Spilte GTA-SA i ca 30 min uten at det skjedde noe, så jeg fortsetter testinga i morgen, så får vi se. Hittil ser det bra ut ihvertfall. Takk for all hjelp Endret 11. november 2008 av Scoob911 Lenke til kommentar
Omez Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Fint å høre at det fungerte. Jeg gjor som sakt samme oppdatering selv og Fallout som tidligere frøs etter 5-50 min (frøs garantert innen 50 min) fungerte i over 8 timer i går. Bare for å nevne det hvis noen andre skulle lure. Du skal normalt kunne starte programmet slik vist over, og velge "load image" og "program" Problemet med akkurat denne flashingen er at P/N koden som er i selve VBIOS filen ikke stemmer overens med PN/ koden i grafikkortet og derfor gir feilmelding. Hvis du i fremtiden skal oppdatere samme bios med en litt nyere versjon så er det bare å bruke programmet på vanlig måte uten bruk av snarvei / cmd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå