ilpostino Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 bygde et nytt system isommer med planer om å overklokke dette systemet og nå har jeg endelig bestemt meg for å ta det store steget: handling istedenfor tenking. er ganske grønn når det gjelder overklokking så det er noe jeg vil ha på det rene før jeg sette igang med å grille hovedkort og prosesor. i 'veiledningen' som ligger på overklokking.no står det at det er vanlig å sette opp multiplikatoren og stille på bushastigheten eller en kombinasjon av dette når en overklokker. men det var også nevnt (nærmest i en bisetning) at en også kunne stille på spenningen til prosessoren. hva er vitsen med å stille på den? har som sagt en p4 2.0 ghz northwood og et asus p4s533. har også en 512 MB-brikke DDR DIM ram. dette systemet skal etter sigende være ganske overklokkbart (hørt om folk som har overklokket dette kortet/prosessoren til 2.9 GHZ). er det realistisk å satse på 2.5 GHZ? hva bør jeg først stille på når jeg skal overklokke, multiplikatoren eller bus-hastigheten? det er noen menyer i biosen hvor jeg kan stille på multiplikator og bushastighet på dette hovedkortet så jeg satset på at dette ikke skal være så vannskelig som jeg 'tror' men da jeg er en fattig student er jeg ikke interisert i å grille utstyret mitt eventuelt før til sommeren når jeg jobber fulltid. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 eg har nøyaktig samme HK og cpu med 2ghz så sett deg eit mål...du skal nå 2.667ghz da må fsb være 133mhz start med default spenning(1.5v) og øk fra 101 så langt du greier å boote windows starter windows ikkje opp så gir du den 0.025v meir og prøver igjen greier du 133mhz fsb med maks 1.575v så prøver du deg til 145mhz...der ville eg ha stoppa med det hovudkortet over lengre tid så anbefaler eg ikkje meir enn 1.6v eg har skada 2 cpu'er nå med bare 1.65v Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Du må justere FSB. Multiplieren går ikke an å justere, den er låst. Spenningen rører du ikke før systemet blir ustabilt. Husk å låse AGP/PCI hvis du har muligheten. Lenke til kommentar
gecho Skrevet 6. april 2003 Del Skrevet 6. april 2003 Vel, - jeg gir en kommentar siden jeg leste tråden; Du går inn i *BIOS *Advanced Meny Der stiller du cpu fsb. Du kan starte med 115 (?) og se om maskinen funker, - og videre til 120. Ved fsb på 121 - 132 vil du med hovedkortet ditt utsette harddisker og sjermkort for mulige skader da HK'et ikke har ordinær PCI/AGP-lock. Til og med fsb 132 er PCI 1/3 av fsb og AGP 2/3 av fsb. Fra og med fsb 133 er PCI 1/4 av fsb og AGP 2/4 (1/2) av fsb, om jeg husker og skriver rett. I prinsippet kan du fortsette oppjusteringen av fsb så langt maskinen er stabil. Så, når maskinen er ustabil og du er i BIOS Advanced Meny igjen har du to valg, enten å stille fsb ned igjen til et stabilt nivå, - eller å justere CPU Vcore opp. Du kan stille Vcore til 1,575V og forsøke, - og deretter 0,025V ad gangen. Og for å avslutte kort, - det er et langt steg fra fsb 120 til fsb 133, - og du må gjerne forsøke å kjøre maskinen din mellom disse hastighetene, - men det er ikke lurt å la den forbli klokket med fsb 121 - 132. Så gir du vel tilbakemelding om resultatene dine i tråden, - hva Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2004 da det er veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeldig lenge siden jeg startet tråden vet jeg ikke om det er så veldig etterlyst det at jeg legger ut info her (men det var tross alt etterlyst) har overklokkket maskinen til 2.7 GHZ - dette uten å sette inn noe extra vifter. da jeg kom opp i disse hastigheten (en økning fra 2.0 GHZ til 2.7 GHZ) ble os'et noe ustabilt så jeg har klokket maskinen ned til 2.5 GHZ. når jeg her sier at os'et ble ustabilt mener jeg at maskinen lagger etter jeg har skrevet inn brukernavn/passord. hvis jeg innstalerer os'et på nytt... så gjør ikke det maskinen mer stabil, ikkesant? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå