Gå til innhold

Nikon D40 eller Sony A200?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sony A200 er det beste kameraet utfra tekniske spesifikasjoner, det har høyere oppløsning, bedre batterilevetid, stabilisering i huset og autofokusmotor.

Det er et mer moderne kamera og ett du kan vokse med. Og objektivene du skaffer til det kan du bruke på alle andre Sonymodeller, det kan du ikke med Nikon

Eneste grunn til å velge Nikon D40 ovenfor A200, må være at du finner det så godt å holde i at du er villig til å forsake alle de tekniske fordelene A200 har.

Her kan du lese tester av begge 2:

A200:

http://www.retrevo.com/s/Sony-DSLR-A200-Di...237ag819/t/1-2/

D40:

http://www.retrevo.com/s/Nikon-D40-Digital...918ag406/t/1-2/

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Og objektivene du skaffer til det kan du bruke på alle andre Sonymodeller, det kan du ikke med Nikon

Attehvaforno? Når du skriver det på den måten, så gir du inntrykk av at de objektivene man eventuelt kjøper til D40 ikke kan brukes på alle andre Nikon.

Det er så feil som det kan få blitt.

D40 er såpass mye eldre enn A200, at det bør være noen kroner billigere, men det tar fortsatt helt utmerkede bilder - akkurat som det alltid har gjort.

Lenke til kommentar
Og objektivene du skaffer til det kan du bruke på alle andre Sonymodeller, det kan du ikke med Nikon

Attehvaforno? Når du skriver det på den måten, så gir du inntrykk av at de objektivene man eventuelt kjøper til D40 ikke kan brukes på alle andre Nikon.

Det er så feil som det kan få blitt.

D40 er såpass mye eldre enn A200, at det bør være noen kroner billigere, men det tar fortsatt helt utmerkede bilder - akkurat som det alltid har gjort.

Tar jeg jeg feil??

Du kan vel ikke bruke dem senere på fullformat, og du må vel kjøpe objektiver med både fokusmotor og stabilisering til D40, og du får ikke brukt eldre objektiver på autofokus, siden D40 ikke har fokusmotor....

På A200 kan du bruke Sony og Minolta(og tredjepart)objektiver helt fra 1984 og få stabilisering og autofokus takket være stabilisering i hus og autofokusmotor, samtidig som alle objektivene kan brukes på A100 til fullformaten A900....

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Tar jeg jeg feil??

Du kan vel ikke bruke dem senere på fullformat

Ærlig talt, det har har du fått forklart for deg tidligere. Et objektiv laget for 35mm format er et objektiv laget for 35mm format, og et objektiv laget for APS-C-format er et objektiv laget for APS-C-format. Det har ingenting å si om det står Sony, Nikon, Pentax eller Canon på det, et objektiv med bildesirkel tilpasset APS-C vil aldri fungere fullt ut på en 35mm sensor.

og du må vel kjøpe objektiver med både fokusmotor og stabilisering til D40, og du får ikke brukt eldre objektiver på autofokus, siden D40 ikke har fokusmotor....

Men hvordan i all verden kommer du derfra til å si noe sånt som "objektivene du skaffer til det kan du bruke på alle andre Sonymodeller, det kan du ikke med Nikon"? Kjøper du et objektiv som funker på D40 så fungerer det utmerket på D60, D80, D90, D200, D300 og D2-serien, og hvis det er laget for 35mm format så fungerer det utmerket på D3 og D700 også.

(Og DX-objektiver fungerer på FX-hus, de gir bare redusert bildesirkel. Så enten må du beskjære i etterbehandling, eller så kan du la kameraet ta bilder direkte i DX-format ved å bare bruke sentrum av sensoren hvis det er ønskelig.)

Og den enkle sannheten er at nei, du kan ikke fullt ut utnytte alle objektiver du kjøper til A200 på alle Sonymodeller. DT-objektiver har (akkurat som Nikon DX, Pentax DA og Canon EF-S) redusert bildesirkel som ikke fullt dekker en 35mm-sensor, og vil derfor ikke gi full ytelse på en A900.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

jeg vet forskjell på APS-C og fullformat......

Det jeg påpeker er at du slipper DX/FX problematikken med Sony, samtidig som du har bonusen med fokusmotor og innebygd stabilisering i kameraet, som gjør det lettere å bruke objektiver om hverandre på alle kamerane i systemet, samt gir deg autofokus og stabilisering på eldre objektiver.

En D40 vil aldri gi denne fleksibiliteten ved valg av objektiver som en A200 vil........

Lenke til kommentar
Det jeg påpeker er at du slipper DX/FX problematikken med Sony,
Tullprat. Et Sony DT-objektiv har akkurat samme problem på en A900 som et Nikon DX-objektiv har på en D3, D700 eller et filmhus.

En D40 vil aldri gi denne fleksibiliteten ved valg av objektiver som en A200 vil........
Men det er heller ikke det du argumenterte med i starten. Du hevdet at objektiver du kjøper til D40 ikke lar seg bruke på andre Nikon-hus, og det er bare tull. Alle objektiver du kan kjøpe som fungerer på D40 fungerer på alle andre kontemporære Nikon-hus. Det er med andre ord ingen problemer med å ta med seg objektiver kjøpt til D40 hvis man senere oppgraderer til et mer avansert hus.
Lenke til kommentar

Om ikke Karabin er ansatt hos Sony, så burde han det som pr-mann/kvinne i nær femtid, for hvis ikke vedkommende er en #fanboy# for Sony's produkter, så vet ikke jeg. Ingenting annet er bra...

kjører Nikon selv, og er vel ikke akkurat uhildet i mine anbefalinger i vennekretsen heller, men det munner som regel ut i at jeg anbefaler de å holde i de som ligger innenfor budsjettet de har, og bestemme selv derfra. Så kan jeg forklare forskjellene på A/S/P senere :thumbup::-)

Lenke til kommentar
Vi pleier å si: det som ligger best i handa.

OFF TOPIC:

Dette argumentet møter vi ofte her på Akam.

Jeg forstår ikke hvorfor!

Det finnes jo SÅ mange andre viktigere kriterier og vurderinger for å velge ett merke/modell/system/fatning fremfor et annet!

Mine hender er som de fleste andres: Et av naturens presisjonsinstrumenter som kan tilpasse seg og gripe seg fast i det aller meste. Mursteiner, sykkelhåndtak, bæreposer, knøttliten mobiltelefon osv. Jeg klarer å holde meg fast i en fjellvegg etter bare fingertuppene i et knøttlite fremspring i berget, og har således heller ingen problemer med å holde fast NOE kamera, som til alt overmål ALLE er spesialdesignet for å bli holdt i med en menneskehånd.

Hvis det er slik at de fleste her inne har giktbrudne hender eller andre handicap som gjør at den utrolig lille forskjellen i hvor lett det er å holde fast forskjellige kamera i hendene blir utslagsgivende, så beklager jeg utttalelsen ovenfor ;)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at betydningen av grepet har en tendens til å bli overvurdert her inne. Når jeg snakker om kamera-ergonomi går det vel så mye på selve brukergrensesnittet - hvilke funksjoner er tilgjengelige med egne knapper og hvor naturlig/logisk er det å operere dem uten for mye fikling (helst uten å ta øyet vekk fra søkeren).

For øvrig er det litt paradoksalt at det er i nybegynnersegmentet de mest utslagsgivende forskjellene ligger, samtidig som nybegynnere er de som er minst bevisst på dette med ergonomi (de vet ikke hva de skal se etter). For entusiastmodellene og oppover er mitt inntrykk at det generelt er veldig bra, og at jeg helt sikkert kunne levd med det meste.

Edit: leif

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, er nybegynnere av den sorten som spør om "Canon eller Nikon" ute av stand til å gjøre noen som helst meningsfull vurdering av et system - de vet for lite om sine reelle behov. Alle diskusjoner rundt det ene eller andre systemets fortreffelighet er derfor temmelig meningsløse, siden det vel er enighet om at alle systemene på markedet gir utmerket bildekvalitet, og er rimelig komplette, selv om de velger litt ulike løsninger - eksempelvis for bildestabilisering.

Om man har noe mer spesifikke behov, kan det være verdt å ta en diskusjon, men om ikke syns jeg "det som føles best, til en pris du er villig til å betale" er et vel så godt råd som noe annet, selv om det tidvis er noen modeller - for det meste utgående - som klart utmerker seg som "beste kjøp" i en periode.

Lenke til kommentar
Mine hender er som de fleste andres: Et av naturens presisjonsinstrumenter som kan tilpasse seg og gripe seg fast i det aller meste. Mursteiner, sykkelhåndtak, bæreposer, knøttliten mobiltelefon osv. Jeg klarer å holde meg fast i en fjellvegg etter bare fingertuppene i et knøttlite fremspring i berget, og har således heller ingen problemer med å holde fast NOE kamera, som til alt overmål ALLE er spesialdesignet for å bli holdt i med en menneskehånd.
Hvor lenge klarer du å holde fast etter bare fingertuppene før det blir ubehagelig og du må hvile hånden?

Jeg kan holde 350/400/450D. Men det er ikke komfortabelt. På grunn av det smale grepet får jeg ikke grep med hele håndflaten, det er stort sett tommelen og fingerspissene som får belastningen. Jeg må med andre ord knipe for å holde det. D80 kan jeg uproblematisk holde i en hånd omtrent så lenge jeg vil med et passelig løst grep som ikke gir unødig belastning på muskulaturen.

I innstegsklassen så er faktisk grep såpass forskjellig at det kan ha et signifikant utslag for brukervennligheten til kamerahuset.

Og nå er det jo heller ikke bare grep som blir trukket frem. Men som oftest så blir bildekvalitet, "features" og oppløsning nedprioritert i anbefalinger til fordel for grep, søker og brukergrensesnitt. Og jeg mener det er en helt riktig prioritering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...