Gå til innhold

En erstatter for TV-høytalerne.

Anbefalte innlegg

Hei.

TV-høytalerne er ikke særlig å skryte om. Det høres litt som lydene er "inni" TV'en og ikke at lydene virkelig kommer ut (vanskelig å forklare :p). Det er litt som å høre folk snakke gjennom et annet rom enn om de var i samme rom som deg på en måte. Det blir ikke helt fint.

Leiligheten min er på 64 kvm. Hvis man trekker i fra 2 soverom, kjøkken og bad så er ikke stua noe særlig stor. Jeg har lest litt rundt og ser at rommet bestemmer mye av hva slags lydoppsett jeg skal ha. Da tenkte jeg at 2 hyllehøytalere og en god forsterker vil gjøre susen. Pga plassmangel er jeg veldig usikker på om jeg skal begynne å stresse med flere satelliter og subwoofer og alt det der. På en annen side er stua litt liten, slik at det blir litt dumt å skyte spurv med kanon.

Jeg så litt på gulvhøytalere også, men det er 1 dør til andre rom på hver side av TV benken, slik at det blir ikke plass. Da er det kanskje fornuftig med hyllehøytalere som kan stå på TV benken.

Budsjettet er satt til 10 000 +/-. Slik at jeg kan kjøpe noe som har litt kvalitet som varer en stund. Jeg ser ofte på film og spiller en del konsoll. Det hender jeg skrur på musikkspilleren, men det er sjeldent.

Hva ville dere anbefalt av forsterker og høytalere? Ville dere anbefalt en annen oppsett?

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Da ryker jo over halve budsjettet. Har byttet ut receiveren i forslaget mitt med en billigere en, men som kommer til å gjøre jobben bra.

Lenke til kommentar

Takk for forslag. Pga plassmangel må høytalerne stå oppå TV-benken sammen med TV'en, og subwoofer har jeg et problem å plassere pga plassen. Det er 1 dør på hver side av TV-benken så det må være plass til å ferdes der.

Da blir det kun receiver og høytalere. Jeg har lest litt rundt og tenkt litt. Er det lurt å sette av 5000 på receiver og 5000 på høytalere? Kabler og slikt får komme i tillegg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Takk for forslag. Pga plassmangel må høytalerne stå oppå TV-benken sammen med TV'en, og subwoofer har jeg et problem å plassere pga plassen. Det er 1 dør på hver side av TV-benken så det må være plass til å ferdes der.

Subwooferen trenger ikke stå rett ved siden av TV-benken. Det kan være vel så bra å la den stå i et hjørne bak i rommet.

Lenke til kommentar
Hvis ikke du har planer om å utvide til surround, hadde jeg gått for en stereoforsterker. Aktive høyttalere kan jo også være et alternativ.

Frode

Ville uansett gått for ett stereooppsett og eventuelt kjøpt surroundreceiver når utvidelsen skal skje.

Jeg ville begynt med XTZ 99.25/99.26 som trolig er noe av det beste man kan få til 6500 kr.

Til å drive høyttalerne hadde jeg gått for en Denon/NAD/HK eller lignende.

Lover at du aldri angrer på ett slikt oppsett....

Lenke til kommentar

Hei.

Pga. HDMI og Component som jeg også bruker, blir det skikkelig kabelstyr om jeg skal ha stereoforsterker. For da må lyden forgreines til forsterkeren og bilde til TV'en. Med en surroundreceiver kan jeg putte alt inn i en boks og la den sende signalene videre.

Jeg har idag vært innom HIFI Klubben Grensen, Stereofil Grensen, og Soundgarden Oslo Centrum. Kom gjerne med kommentarer på det de har foreslått til meg. Etter disse turene har jeg bestemt meg for at det kan lønne seg mer i lengden å kjøpe noe som tåler en utbygging til surround senere, selv om jeg bare skal ha stereo pr. i dag.

Soundgarden:

Pioneer Surround Receiver VSX918VK

og

System Audio SA505 Hyllehøytalere

Stereofil:

Tannoy Revolution DC4 hyllehøytalere

eller

Tannoy Mercury Custom F1

og

Yamaha RX-V863

HIFI Klubben:

B&W DM685

og

Denon AVR 1909

eller

Denon AVR 2309

Hva syns dere om forslagene fra butikkene?

Litt dumt spørsmål men: Er det mulig å koble på ekstra forsterker - i tillegg til en receiver fra før - for å avlaste noe av høytalerjobben? Si f.eks. receiveren blir andpusten av å presse alt til 5 kravstore høytalere og en sub i en stue på 30 kvm, at den trenger den drahjelp. (ikke at jeg har så stor stue nå, men jeg vil bare vite om koblingsmulighetene)

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar

Ikke meningen å hijacke tråden, men hvordan blir det med lyd hvis man kjører 2.1 oppsett på en 5.1/7.1 forsterker/receiver og man har blu-ray som kilde for lyd/video ?

Det jeg mener er, hvis man får lyd fra et 5.1 spor, og kun har 2 fronthøyttalere + sub, mister man en del lyd da?

...og ja, jeg har null peil :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg synes forslagene du fikk ser helt greie ut. Hvis du har planer om å bygge ut til surround senere, er det nok en fordel at du har en surruond receiver.

Lenke til kommentar

Hei.

Nå har jeg gått for HIFI Klubben sin løsning. Det ble en Denon AVR 2309 og B&W 685. Nå har jeg et problem. Jeg har koblet digital TV-boksen via S-Video og analog audio til HDP portene.

Denon.AVR2309CI.back.jpg

Jeg får ikke bilde, kun lyd. Alle andre portene med sine kilder gir bilde og lyd, kun denne HDP som gir hodepine. Jeg håper for all del ikke den bildeporten er ødelagt. Noen med Denon eller kjennskap som kan hjelpe?

Edit: Har bytta port, men samme problem. Da må feilen ligge i kabelen eller at den digital TV-boksen rett og slett ikke takler receiver? (Det er ikke en HD TV-boks)

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar

Du burde virkelig unne deg bedre signalkabler enn s-video og composite. Om du absolutt må bruke en av dem er s-video førstevalget. På enkelte dekodere må du inn i en spesiell meny for å endre output. Om du kontakter CD får du det be/avkreftet, evt vite hvordan.

Ser receiveren har komponent. Har CD-boksen mulighet for det? Hva med SCART-RGB --> komponent?

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...