Gå til innhold

Bruk av TV-kort til capture av analog video

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer å kjøpe meg et TV kort til PC'n min (Pinnacle PCTV):

http://www.pinnaclesys.com/docloader.asp?t...d=6&Langue_ID=2

Kortet har analoge video innganger som jeg tenkte jeg kunne bruke til å ta opp VHS video til min harddisk. Er det noen som har erfaringer i å bruke TV kort til capturing? Blir kvaliteten bra, eller bør jeg se meg om etter andre løsninger (videoredigeringskort med analoge innganger er ofte dyre..)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har prøvd og tat noen vhs ripp og har ikkje blir så veldig fornøgd med det,det var med eit Pinnacle PCTV,grunnen til det ikkje blei noe bra var pga det var max 320*240! det her holder jo ikkje mål,prøvde så capture fra eit geforce 4 ti på min digitalte tuner det blei veldig bra men der tok eg capture i 640*320 divx,det krever ein del av pc men blei veldig bra,akurat som dvd-divx,så kjøpt eit capture kort som klarer høgare oppløsning enn 320*240....og ha mye disk space leidg vis du har sein cpu får da må du lagre den som ukomprimert har du rask cpu kan du ta rett til divx eller hva du måte ønske etter behov,det som ga meg best resultat på tuner var s-vhs ->capture kort,composite gir lit dårligare kvalitet,konklusjoen her må være ha ein video spiller som har scrart (det har ikkje min) og bruk svhs,skaff deg ein capture kort som klarer mist 640*480

dei siden her er rimelig bra

http://www.dvdrhelp.com

http://www.doom9.org

Lenke til kommentar

Takk for svar

Men det ser ut som Pinnacle PCTV kortet (ny modell?) som har MPEG-1 og MPEG-2 og som konverterer til VCD, SVCD og DVD har høyere oppløsning (720x480). Spørsmålet er om det går ann å justere oppløsningen "trinnløst" eller om det kun er 3 standardinnstillinger, nemlig for VCD, SVCD og DVD. Og om man bare kan ta opp i MPEG format?

Se nederst på denne siden:

http://www.pinnaclesys.com/docloader.asp?t...d=6&Langue_ID=2

Er det noen som har noen billige capture cards å anbefale? (DV inn/ut, analog inn)

Lenke til kommentar

Hvis man leser spesifikasjonene til kortet så ser man at det greier full DVD oppløsning, men man trenger en rask PC. Det er ikke trinnløs oppløsning. Man kan får god kvalitet med billige kort, men det krever ofte mye arbeid med drivere og testing av forskjellig programvare før man finner noe som fungerer bra. Man trenger også en veldig rask PC.

Lenke til kommentar

det som er vanlig er att du må velge hvilken oppløsning og bitraten du skal ta så kan du converte det igjen til andre format,det som du må gjør da er og ta max oppløsning osv får så og redigere det seinare til det formate du ønsker,men som du ser nederst så krever det xp 1800 får og ta capture på dvd oppløsning det river lisom godt i pc`en hvilken pc har du egetlig?

Lenke til kommentar

AMD Athlon XP1900+

1024 MB DDR RAM

Abit KR7A raid hovedkort

Creative Audigy Player m/firewire

Asus AGP GeForce 2 PRO 64MB

IBM Deskstar 80+120GB harddisk

Pioneer A03 DVD brenner

Asus 40x cd brenner

+IOMEGA 120GB ekstern HDD

Var et monster for et drøyt år tilbake... :)

Trenger kanskje en ny CPU snart

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har kjøpt meg et billig terratec cinergy 400 (tror jeg betalte 500 på komplett data).

Capturing foretar jeg med Win DVR2 fra inter video. Tar opp direkte i mpg2 kvalitet med en bitrate på 6000, og en oppløsning på 720*576. Dette fungerer veldig bra for meg, og jeg får ikke disse kjempestore avi-filene.

Lenke til kommentar

Jeg har et Pinnacle PCTV Pro kort, og det kan foreta capture i VCD, SVCD, DVD og Custom. I Custom Kan man velge mellom flere MPEG1 , flere MPEG2, DV, miroXL og MSVideo kompresjon. I MPEG2 og miroXL kan man velge flere oppløsninger mellom 352x288 og 720x576.

Jeg har Athlon XP2100 cpu og den klarer capture i VCD, SVCD og DV, men ikke DVD. De andre har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...