Gå til innhold

OK å slippe en hund som blir dyttet i armene dine?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341
vanlige folk som ikke er like sadistiske ville vært styrt av instinkt og ikke sluppet babyen i bakken (om det ikke var straffbart) selv om de hadde sluppet hunden i gulvet nettop fordi de instinktivt setter sin egen rase høyest.

 

Dersom du hiver en edderkopp på en ape, er det apens rasediskriminering som gjør at den ikke tar den i mot?

 

Du blander instinkt med verdier og holdninger.

 

Heller du som gjør den blandingen, og misforstår hva jeg mente:

Mange raser har et innstinkt om å beskytte sine egne, selv om de ikke er deres egne avkom - se mange flokkdyr, for eksempel. Hadde du kastet en edderkopp på en ape som du sier så hadde kanskje ikke apen tatt imot, hadde du derimot kastet en apebaby på en ape ville den nok gjort det (så sant apen er et flokkdyr som passer nevnte beskrivelse). Dette strekker seg også videre utover med liknende dyrearter, eks hunder som adopterer katter etc. Dette er instinktivt. Selvøflgelig kan du argumentere for at man ikke slipper babyen pga verdier, men verdien vil da være "man slipper ikke vesener i bakken" og videreført via "babyer er mer viktig enn hunder" (forutsetningen var at han allikevel slapp hunden i bakken), og den forutsetningen er basert på instinkt om egen rases overlegenhet.

 

 

Selv om jeg er ganske sikker på at jeg ikke ville ha sluppet dyret i bakken, forstår jeg denne reaksjonen godt. Det er nesten frustrerende hvordan (uten og komme på noe bedre navn) dyrepersoner, som er vant med dyr, trives med dyr, ofte tror og stiller seg uforstående til at andre personer ikke gjør det.

 

Da jeg jobbet i Kiwi hadde vi en bla kunde som ikke kunne forstå at noen hadde noe imot at hun tok med stuegrisen som var i bånd, med inn i butikken

 

For meg er det hele denne saken handler om. Ikke om dyr vs mennesket, og mennesket er også dyr etc... I denne sammenhengen er det en BS krangel.

 

Det var trådstarter som tok opp denne diskusjonen med en kommentar som var provoserende. Når det gjelder det andre temaet, er jeg enig. Hadde en diskusjon med en venn som mente jeg skulle lære hunden å ikke hoppe. Jeg sa til han at hunden skal læres til ikke å hoppe på folk på gata etc, men jeg kommer ikke til å lære den til ikke å hoppe på folk som kommer hjem til oss. Når noen oppsøker noen med hund, så er det mange som mener hunden skal føye seg etter dem - ikke omvendt. En hund vil hoppe fordi vedkommende som kommer er ny, ukjent, og 3-4 ganger høyrere. Vedkommende setter seg ikke ned for å komme på samme nivå som hunden, ergo er det han som ikke føyer seg etter der han befinner seg.

Det er jo sef det stikk motsatte så litt off topic. Helt klart skulle ikke damen stappet hunden i armene på noen. men som de sier på engelsk "two wrongs doesnt make one right".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En hund er et dyr som ikke tar ansvar eller konsekvenser av sine egene handlinger. De handler etter instinkt. Et menneske er stikk motsatt, ergo kan ta ansvar for sine egene handlinger, handler bevisst og dermed også konsekvent.

 

Hadde den logikken vært vettug hadde man ikke hatt kriminalitet

 

Dette har jo egentlig ikke så mye med det jeg sa å gjøre. De fleste mennesker VET konsekvensene av sine egene handlinger, med mindre de er stokk dumme. Derimot er det ikke alle som tar dette alvorlig. Når man går og raner en butikk for eksempel, vet man at man kan bli tatt og havne i fengsel, og at man mest sannsynlig kommer til å ha polititet på nakken. Men det er en annen sak om man velger å ta det alvorlig eller ikke.

Endret av The_Unforgiven
Lenke til kommentar
Det var trådstarter som tok opp denne diskusjonen med en kommentar som var provoserende. Når det gjelder det andre temaet, er jeg enig. Hadde en diskusjon med en venn som mente jeg skulle lære hunden å ikke hoppe. Jeg sa til han at hunden skal læres til ikke å hoppe på folk på gata etc, men jeg kommer ikke til å lære den til ikke å hoppe på folk som kommer hjem til oss. Når noen oppsøker noen med hund, så er det mange som mener hunden skal føye seg etter dem - ikke omvendt. En hund vil hoppe fordi vedkommende som kommer er ny, ukjent, og 3-4 ganger høyrere. Vedkommende setter seg ikke ned for å komme på samme nivå som hunden, ergo er det han som ikke føyer seg etter der han befinner seg.

Det er jo sef det stikk motsatte så litt off topic. Helt klart skulle ikke damen stappet hunden i armene på noen. men som de sier på engelsk "two wrongs doesnt make one right".

 

Det er helt greit at hunden hopper hjemme, men da må nestån hunden vite forskjell på hjemme og ute, i en sånn grad at den ikke hopper opp på alt som er innefor en radius på 2m og som er 3-4 ganger større.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det er helt greit at hunden hopper hjemme, men da må nestån hunden vite forskjell på hjemme og ute, i en sånn grad at den ikke hopper opp på alt som er innefor en radius på 2m og som er 3-4 ganger større.

 

 

Å lære en hund det vil nok være vanskelig. Jeg mener at en hund burde ha det likt både hjemme og ute. Skal den ikke hoppe, så skal den ikke det :)

Lenke til kommentar
Det skal være noe jævlig feil med refleksene dine, dersom du ikke klarer å unnvære å ta imot noe du synes er ekkelt, som i tillegg blir gitt til deg av en GAMMEL DAME.

 

Må bare si, er en kvinne på 30-40 år virkelig så veldig gammel for deg ? Siden du har et behov for å påpeke det, og hva har egentlig det med saken å gjøre ?

 

 

Dyr er dyr. Mennesker er mennesker. Det er urovekkende at så mange sliter med å akseptere det skillet.

 

Hvilket skille? Mennesker ER dyr.

 

En hund er et dyr som ikke tar ansvar eller konsekvenser av sine egene handlinger. De handler etter instinkt. Et menneske er stikk motsatt, ergo kan ta ansvar for sine egene handlinger, handler bevisst og dermed også konsekvent.

 

Hadde den logikken vært vettug hadde man ikke hatt kriminalitet

 

Joda, mennesker er dyr, men vi er den dominerende rasen her på jorda så vi gjør stort sett som vi vil.

For mange mennesker har forbrytelser lav nok koneskvens at potensiale for vinning gjør at det blir verdt det. Mennesker har andre kriminele problemer også, men vil si at en del av det kommer av svake mennesker som føler at de må vise seg frem eller få innflytelse ved hjelp av vold og lignende. Det at de fleste mennesker setter seg selv over andre fører også til en del kriminalitet. Den sterkes rett og det tullet der.

 

For min del kunne mordere og voldtektsmenn blitt avlivet på samme måte som hunder. Når det er sagt bryr jeg meg relativt lite om hunder og andre dyr. Ser på mange dyr som maten vår og ikke så mye mer enn det.

Lenke til kommentar

jeg skal ikke uttale meg om fobier. Jeg tåler å få vannmanet, edderkopper, marsvin, hamstre .. u name it i handa mi uten å hensynsløst kaste det fra meg igjen.

 

Men så har jeg en sterk evne til å bry meg om at andre har det bra, enten det er en hund, katt eller ett annet menneske.

 

Og den som kommer her og forteller meg at det ikke er forskjell på en edderkopp (krypdyr) og en hund (pattedyr) den kan bare gå og legge seg og lese en bok :)

Lenke til kommentar
Det er helt greit at hunden hopper hjemme, men da må nestån hunden vite forskjell på hjemme og ute, i en sånn grad at den ikke hopper opp på alt som er innefor en radius på 2m og som er 3-4 ganger større.

 

 

Å lære en hund det vil nok være vanskelig. Jeg mener at en hund burde ha det likt både hjemme og ute. Skal den ikke hoppe, så skal den ikke det :)

 

Gamle-bikkja mi var alltid veldig lydig hos fattern, lagde ikke bråk eller lå i sofaen. Hjemme hos oss derimot så var det andre boller :p Utifra mine erfaringer går dedt fint an å få en hund til å forstå at noen regler gjelder en plass, men ikke nødvendigvis andre steder.

Lenke til kommentar
jeg skal ikke uttale meg om fobier. Jeg tåler å få vannmanet, edderkopper, marsvin, hamstre .. u name it i handa mi uten å hensynsløst kaste det fra meg igjen.

 

Men så har jeg en sterk evne til å bry meg om at andre har det bra, enten det er en hund, katt eller ett annet menneske.

 

Og den som kommer her og forteller meg at det ikke er forskjell på en edderkopp (krypdyr) og en hund (pattedyr) den kan bare gå og legge seg og lese en bok :)

Skal legge meg ned å lese en bok senere, men det har ingenting med temaet å gjøre. Poenget mitt er at hva slags forhold og følelser man har hos dyr varierer fra person til person. Jeg er selv vanvittig glad i hunder, og selv om jeg får vondt inne i meg når jeg hører at en hund har blitt skadet eller lignende er det fremdeles nødvendig å tenke over at dine følelser ikke nødvendigvis gjenspeiles i alle andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...