Gå til innhold

OK å slippe en hund som blir dyttet i armene dine?


Anbefalte innlegg

Dette er vist klart et sårt tema hos mange, det som forundrer meg er at diskusjonen faller ned til dette nivået.

 

Å hive en hund i bakken bare for å være jævlig kan ingen forsvare. Men man vet ikke personen i eksempelets fulle hensikt med handlingen og det kan like gjerne være at personen har en traumatisk opplevelse med hund fra tidligere. Og det var faktisk ikke trådstarters mening å diskutere denne saken spesielt heller.

 

Det hadde vært interessant å ta den debatten trådstarter oppfordrer til.

 

Om noen kommer bort til meg å gir meg en hund i hendene, skulle jeg da bare slippe den rett på bakken fordi jeg har fobi? NEI

 

Har du i det hele tatt hatt fobi mot noe ? Jeg har sett voksne mennesker med fobi mot katter, noe mer krakilsk skal du lete lenge etter.

 

Til slutt: Jeg synes det er litt frekt av noen her å tolke det direkte til at trådstarter gjorde dette bare for å være jævlig. At personen i eksempelet til trådstarter sier at han hater hunder er kanskje bare et uheldig ordvalg, men det kan like gjerne være at det faktisk ligger ukomfortabelhet bak.

 

Helt til slutt til hundeeiere der ute: Synes dere hundeeiere som i dette tilfellet ikke forstår at hunder er uønsket inne i butikkene representerer andre hundeeiere på en god måte ?

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK å slippe en hund som blir dyttet i armene dine?

 

Ja, jeg bestemmer selv hva som skal befinne seg i mine armer. Finnes det plutselig noe der, uansett hva det er, så forbeholder jeg meg den fulle rett til å la den/det falle til bakken.

 

Andre menneskers etikk/moral er irrelevant for min vurdering av hva jeg ville ha valgt å gjøre i en slik situasjon. Å slippe den hunden ville, som for Nstin, også ha vært riktig for meg. Å ha sluppet en uønsket hund i bakken slik at den fikk vondt har jeg ingen problemer med å leve med. Vil jeg ikke ha hunden, så skal den ikke være i mine armer. Punktum.

 

All skyld tildeles den gamle damen i denne saken.

Lenke til kommentar

Det endel her glemmer er at dette er en MEGET spesiell situasjon. Det er absolutt litt irrasjonalt å bare slippe en hund i bakken (om man ikke har noen ekstrem fobi eller noe sånt), men om man havner i en såpass pussig situasjon er det ikke rart at akkurat den løsningen velges. Hunden blir selvfølgelig et uskyldig "offer", mens det erkefjolset av en gammel kjerring er vel den som har skylda et hundre prosent.

 

Jeg er glad i hunder, så hadde nok bevart den indre roen ganske greit, men litt annerledes med katter. Ikke redd dem eller noe sånt, men de har jo skarpe klør - så om denne katten ikke hadde ligget rolig før jeg hadde blitt "trygg" på situasjonen kunne den nok risikert et møte med gulvbelegget den også - uten at jeg føler at jeg burde klandres for det under NOEN omstendigheter.

 

Hvorfor i pokkern skal man BÆRE en hund egentlig? De har da 4 bein, og burde kunne gå/stå selv.

Lenke til kommentar

Jeg kan tenke meg at dama bar hunden sin av respekt for butikken. Det er ikke akkurat en delikatessebutikk det er snakk om. Ikke er det matbutikk heller. På binders selger de skoleutstyr og kontorrekvisita.

 

Jeg kjenner folk som har bært med seg chihuahuaer på kjøpesenter og klesbutikker. Det er ikke særlig mye verre enn å ta med seg lodotten sin på binders. Tviler på at mattilsynet hadde stengt binders om de oppdaget en hund der inne :roll:

 

Hilsen Linn Christin, som ikke tar med seg hundene sine hverken på kjøpesenteret eller på binders ;)

Lenke til kommentar
Hvis man selv vil bestemme hva man skal ha i armene sine, så kan man la være å ta imot in the first place.

 

Man strekker ut armene for å signalisere at eier ikke kan ta med dyret inn i butikken. Det har helt klart vært en misforståelse, og da ser jeg ikke forskjellen på å ta i mot eller ikke. Bikkja ville gått i bakken uansett, når eieren først har dyttet dyret mot butikkmedarbeideren og sluppet.

 

 

Jeg synes sammenligningen med en glovarm gjenstand var fin. Refleks å ta i mot, refleks å slippe.

Lenke til kommentar

Tydeligvis , som det har kommet fra her i denne tråden . er det visse mennesker som nettopp gjør det du beskriver linn

 

Som jeg nevnte tidligere skjønner jeg ikke helt tankegangen , å samtdilig framstilles det som "riktig" gjort

 

Det er vist ikke bare denne butikkarbeideren som ville ha reagert slik , men også flere som poster her ville sluppet hunden rett i bakken. Uavhening om de hadde hatt hundefobi eller ikke

Lenke til kommentar
Det er vist ikke bare denne butikkarbeideren som ville ha reagert slik , men også flere som poster her ville sluppet hunden rett i bakken. Uavhening om de hadde hatt hundefobi eller ikke

 

Å slippe hunden uavhengig av hundefobi er det vel ikke mange som har signalisert at de ville gjort?

De fleste som støtter butikkmedarbeideren i denne saken tar fobien med i betraktningen.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig reagerer du som ikke tåler hunder. Men hadde du hatt et lite glimt av en brukbar hjerne hadde du satt den fra deg like kjapt på bakken som du slapp den rett ned!

 

Hunden har en eier som er glad i dyret sitt. hunden er glad i sin eier. hvordan hadde du reagert om noen skadet dyret ditt fordi dem hadde fobi mot det?

Vi snakket om fobier, og at man ikke klarer å avverge at noe <ekkelt> blir lagt i hendene.

 

Noen synes hunder er ekkelt. Jeg synes bæsj er ekkelt.

Det virker som om enkelte her inne ikke vet hva det vil si å ha fobi. Har man en fobi handler man ikke rasjonelt, så enkelt er det. Fobi er langt i fra det samme som at man syns noe er "ekkelt" eller man "ikke liker noe". Når man har en fobi reagerer man instinktivt som om ens eget liv er i fare. Tenk deg at noen plutselig trekker kniv og står og vifter med kniven foran ansiktet ditt. Står du da og tenker at, nei om jeg sparker han mellom beina kan jeg komme til å skade vedkommende, kanskje jeg skal bare gjøre ....? Nei. Du sparker innstinktivt fra deg med alt det du har. Nøyaktig slik vil en person med fobi reagere.

 

Selv har jeg fobi mot maur og edderkopper, og uansett hvor lite jeg har til overs for å drepe dyr, så hadde en edderkopp som ble sluppet ned i hendene mine blitt om til en slimete flekk på veggen. Sånn er det bare.

 

Nå sier ikke jeg at trådstarter nødvendigvis hadde hundefobi, men det at denne damen faktisk ikke tenkte så langt at det faktisk finnes slike mennesker sier mest om hvor egnet hun er til å holde hund. Jeg blir stadig overrasket over hvor mange hundeeiere det finnes som aldri burde hatt hund. F. eks. da jeg jobbet i butikk var det helt vanlig å binde hunden sin like utenfor inngangen. Ba man folk om å ikke gjøre det ble man som oftes skjelt ut, selv om man forklarte at det faktisk finnes mennesker som handler i denne butikken som må snu og gå hjem dersom det står en hund i inngangen. De krever at man respekterer hunden deres, men de gidder ikke respektere andre.

Et annet eksempel så jeg på T-banen her forleden dag. Det kom inn en dame med en middels stor bikkje, som gikk rett bort og satte seg på en 6-seter hvor det satt 4 mennesker fra før av, og dyttet hunden inn mellom disse menneskene. Den ene av dem hadde tydeligvis hundeskrekk, og ble likbleik og var tydelig nær et panikkanfall, reiste seg opp og løp til andre enden av vognen. Tror du damen med hunden brydde seg i det hele tatt? Nei.

 

Så finnes det andre enden av skalaen også. Folk som ikke har noen form for respekt for andres hunder. Jeg ser stadig mennesker som går rett bort til en fremmed hund og hilser på. Hva er det for noe liksom? Jeg ville aldri funnet på å hilse på en hund (med mindre hunden hilste på meg først) uten å spørre eier om lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...