Gå til innhold

OK å slippe en hund som blir dyttet i armene dine?


Anbefalte innlegg

Fortsettelse fra https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1024029

 

jobbet på binders i 11 dager sist år. var riktig nok bare på jobb 6 dager av de 11. Hatet den jobben, så jeg ga faen.

 

Men en gang kom det en dame i 30-40åra, som prøvde å ta med seg bikkja si inn, en sånn liten dært som hun bærte. Jeg sa at hun ikke kunne ta med seg bikkja inn. Så hun prøvde å gi meg bikkja si rett i henda mine.

Jeg hater bikkjer.

Så jeg slapp bikkja, den landa på ryggen, peip og løp ut. Dama løp etter grinende.

 

Trur den kjerringa lærte seg at man ikke gir dyr til folk uten å spørre først ja.

 

Jeg tror de fleste ville anse det som en helt naturlig reaksjon å kaste fra seg f. eks. en tarantella eller en slange man plutselig fikk kastet i armene. Hvorfor skulle det være noe annerledes med en hund? Har man fobi så har man fobi, sånn er det bare.

Jeg har enda ikke hørt om noen som har babyfobi. Det er _stor_ forskjell på en fobi og å ikke like noe.

 

Uansett hvor teit denne gamle dama var, så går det faktisk an å være mer moden enn å slippe den i gulvet.

 

Man skal være bra ødelagt i hodet for å slippe et levende vesen rett i bakken. Og nei, vi kan ikke sammenligne en hund med en edderkopp. Det hadde holdt lenge å sette den ned på bakken, eventuellt å nekte å ta den imot . Man skal ha dårlig med reflekser hvis man ikke klarer å signalisere at man ikke vil ta imot, før det er for sent og bikkja faller i gulvet.

 

Det skal VELDIG lite til før en liten hund får skiveutglidning eller brekker ryggen når den faller slik. Dama burde anmeldt deg for dyremishandling.

 

Spørsmålet til cyclo var hvorfor det skulle være annerledes å slippe en hund enn en edderkopp. Jeg synes det er en helt kurant sammenligning. Imotsetning til å sammenligne en hund med en baby:

 

Man skal være ganske ødelagt for å slenge fra seg ei bikkje så den havner i gulvet på ryggen uansett. Jeg er ikke så begeistret for andre sine babyer, men hadde neppe slengt en i bakken om noen gav meg en ;)

 

Dyr er dyr. Mennesker er mennesker. Det er urovekkende at så mange sliter med å akseptere det skillet.

 

Her var det helt klart hundeeier som gjorde en feil, og den som burde vært anmeldt for dyremishandling, om så bikkja hadde dødd i fallet. Hvis det finnes en eneste domstol i Norge som hadde tiltalt Nstin for dyremishandling for denne episoden, er det noe alvorlig galt med dette landet.

 

Jeg er enig i at Nstin kunne ha satt bikkja på bakken, istedet for å sluppet den. Men det er så absolutt ikke et krav du kan stille folk juridisk ansvarlige for å ikke etterfølge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig med cyclo.

 

Man skal aldri prakke sine kjæledyr på andre, spesielt hvis de er reserverte. Det er ene og alene hundeeier sin feil.

 

Jeg vil gjerne også se grunnen til at en edderkopp skal være mindre verdt enn en hund, det ligger bare i hodet til folk. Det har ingen moralsk forklaring slik jeg kan se det.

 

Og for sammenligningen med babyer, det er da ingen som kaster babyen sin i henden på en vilt fremmed heller ?

Lenke til kommentar
Blir jævelig provosert av det du sier.

 

feks

"Dyr er dyr. Mennesker er mennesker. Det er urovekkende at så mange sliter med å akseptere det skillet."

 

 

Hvorfor ?

 

Jeg kan være med på å likestille alle dyr med mennesker, men da er mennesket like mye verdt som en maur, eller som en flue.

 

Dog jeg tror det vil skape store forargelser dersom vi sier at det å ta et menneskeliv ikke er verre enn å drepe en flue.

 

Sett i et stort moralsk overordnet perspektiv kan det dog forsvares og jeg ser den koblingen. Men vi må spørre oss ER det et slik samfunn vi ønsker å leve i ?

Lenke til kommentar

Slipper du fra deg en edderkopp, så dør den ikke. Mister du/slipper du en hund på ryggen kan den få store skader.

 

Sånn jeg ser det så har BEGGE TO gjort en feil. Man skal ikke ta med hunden inn i butikken og heller ikke bare gi den over til en ansatt. Og så skal man heller ikke bare slippe en liten hund rett ned i bakken.

Så siden den idioten av en hundedame ikke er her, er det naturlig for meg å heller si til Nstin at han kunne kosta på seg de to kaloriene det er å bøye knærne eller ryggen for å unngå at hunden får noen skader.

Lenke til kommentar
Blir jævelig provosert av det du sier.

 

feks

"Dyr er dyr. Mennesker er mennesker. Det er urovekkende at så mange sliter med å akseptere det skillet."

 

Så du mener det ikke er et skille mellom dyr og menneske? Eller er du bare provosert fordi jeg påpeker det skillet i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar

Hvis nstin ikke liker hunder, er det et naturlig instinkt å slippe den i bakken? Jeg ville antageligvis gjort det nøyaktig samme, selv om jeg ikke har noe spesielt i mot hunder.

 

En liten, knurrende hund er ikke noe man har lyst til å ha i hendene lengre enn høyst nødvendig, og tenk hvis den tar seg en god bit av halsen din i løpet av de sekundene det tar å bøye seg ned?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Deiser jeg i bakken så er det nok ingen som bryr seg, men med en gang det er en hund så er det full krise? Selv om en hund er like liten som en baby, (og er like søte) så tåler de ikke like lite. Den kunne fått noen skader ja, men har jo selv også fått skader opp gjennom livet og synes ikke det er noe spesielt med meg.

 

Er dette virkelig noe som trengs å tas opp til diskusjon?

 

Hvor står det nevnt at denne hunden viste tegn til å være redd/sint og prøve å skade personen som holdt den?

Nå er det helt opp til den som holdt den som må vurdere hvorvidt han synes den virket truende for seg.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nevnte han at hunden var aggressiv? Nei, det gjorde han ikke.

Han ville merket om hunden var sint. Hadde den vært det hadde saken vært en litt annen. Det er ikke noe tenk om her. Han hadde merket det med en gang.

 

Og som flere andre har sagt så hadde vært mulig for ham å blokkere damen idet hun skulle gi ham hunden. Man har da såppas med reflekser. Spesielt hvis man ikke liker noe. Hadde noe strakt bort en arm med en edderkopp til meg hadde jeg rygget iløpet at et brøkdel av et sekund.

 

Det jeg reagerer mest på er at han faktisk skrøt av det. Som om det var noe å le av.

Lenke til kommentar

Om hunden/dyret er sint eller ikke er lite relevant dersom man har en fobi, eller ikke er konfortabel med den typen dyr så nært og oppi hendene. Man reagerer og oppfatter situasjonen ofte anderledes enn man burde.

 

Bare tenk selv hvordan du kunne reagert dersom noen slapp en ilder, en mus, eller et hvilket som helst annet dyr rett opp i henden dine.

 

Edit: Om trådstarter faktisk hatet hunder av fobi eller fordi han ikke er konfortable med dem, eller om han bare gjorde det for å være jævlig er nå egentlig urelevant.

 

Alle forstår jo at det er feil å gjøre noe slikt bare for å være jævlig.

 

Sorry, trykte quote isteden for edit.. bare slett posten over

Endret av Thorsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt situasjonsbetinget, dette. En som er ukomfortabel med hunder gir ikke tegn til at man har tenkt å ta i hunder. Man rekker ikke ut armene.

 

Det samme gjelder hundeeiere, man gir ikke bort dyret sitt til noen man ikke er sikker på vil holde det.

 

Dette kan overføres til taranteller og babyer.

Lenke til kommentar

Sa han at han hadde fobi? Nei, det gjorde han ikke. Han fremstilte hele situasjonen som om han bare syntes at hunden var ei møkkabikkje. Ærlig talt.

Og som jeg sa, så hadde han greid å unngå det hvis man virkelig var redd.

 

Han tok jo faktisk imot hunden. For å så slippe den.

Endret av Lillium
Lenke til kommentar
Sa han at han hadde fobi? Nei, det gjorde han ikke. Han fremstilte hele situasjonen som om han bare syntes at hunden var ei møkkabikkje. Ærlig talt.

Og som jeg sa, så hadde han greid å unngå det hvis man virkelig var redd.

 

Han tok jo faktisk imot hunden. For å så slippe den.

 

Jeg tror du missforstår litt hva vi ønsker å diskutere, (eller er det jeg som missforstår).

 

Jeg forstår det slik at trådstarter ønsker å diskutere dette generelt, og gjerne sammenligningen hund, edderkopp, barn og hvorfor hvorfor ikke man kan gjøre slike sammenligner. Gjerne også forskjellen mellom verdi på mennesker/dyr. Jeg forstår det slik at dette bestemte tilfellet bare er med som et eksempel.

 

Jeg ønsker i alle fall ikke å diskutere denne bestemte saken, vi kan på ingen måte dømme den orginale hendelsen (uten mer informasjon om hvorfor han faktisk gjorde det), men dersom denne personen gjorde dette dirkete for å være jævlig vil det jo ikke finnes noen argumenter som kan forsvare det. Man vil da heller ikke kunne føre en diskusjon rundt det generelle temaet, da det blir overskygget av denne sakens spesielle natur.

Lenke til kommentar

skjønner egnetlig ikke problemet, når ei gammal dame (eller mann for den saks skyld) kaster en hund rett i armene dine, så må jo hu skjønne at å slippe den er en naturlig reaksjon om man er redd for hunder, hunden er EIEREN ansvar, ikke random folk som tilfeldigvis jobber på en butikk.

 

Greit at folk her inne er glad i hunder og elsker de overalt på jord, men det finnes mennesker som er stikk motsatt, som både kan være drittredd og allergisk mot hunder.

Lenke til kommentar
Sa han at han hadde fobi? Nei, det gjorde han ikke. Han fremstilte hele situasjonen som om han bare syntes at hunden var ei møkkabikkje. Ærlig talt.

Er det blitt ulovlig å mene også nå?

Har jeg sagt det? Du bare liker å rippe opp i ting, du? Hæ?

 

Han hater bikkjer, sa han. Det er ikke det samme som å ha fobi. Selv om jeg hater edderkopper ville jeg ikke slengt den i veggen fordi eieren ikke tenkte seg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...