mtine Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Hei. Jeg vurderer å kjøpe meg ett videokamera, men er helt grønn på hva som er ett bra kamera. Jeg vet ikke hva jeg skal se etter og lurte på om noen kunne hjelpe meg. jeg vil gjerne ha ett kamera som er lite, god batteri levetid og godt bilde når en viser film på en større skjerm og at det ikke blir gromsette når det blir vist over en prosjektør. Budsjettet jeg hadde tenkt å ha på dette var 5000 +/- 1000 kr. Eller ett som er nesten så bra som jeg forestiller meg. kanskje det blir dobbelt så dyrt med disse kravene? ikke vet jeg, derfor jeg spør. Jeg regner med at jeg ikke er så heldig og får ett som tilfredsstiller disse kravene til ett par tusen kroner. En annen ting, jeg vil ha bra batteri, men jeg vil ikke ha en stor klump til batteri. Her er noen jeg har sett på, men jeg er som sagt grønn på videokamera. Samsung VPHMX20C Panasonic HDCSD9D her er de jeg mente med at det kanskje ikke treffer alle krav: JVC GZMG330RED Sony DCRSR35 Hentet betegnelsene fra lefdal sin hjemmeside. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Jeg kan ihvertfall hjelpe deg med å utelukke to av kameraene du har listet opp, nemlig Samsung-kameraet og JVC kameraet. Disse to produsentene kommer så godt som aldri høyt i stortester og havner stort sett i nederste halvdel av listen, og tar gjerne en jumboplass i ny og ne også. Ettersom du lister opp Panasonic HDC-SD9, regner jeg med at du har bestemt deg for et HDV (High Definition) kamera (jeg vet ikke om Sony-kameraet du lister opp er et HDV kamera). Det du må forsikre deg om, er at du har utstyr til å vise HDV, ellers faller vitsen med HDV bort. En TV som ikke er HD-ready, eller en eldre evt. rimelig projektor klarer ikke å vise mer enn normal TV oppløsning, og dette er noe selv de dårligste kameraene har. Der er forskjellen derimot i optikken, sensoren som registrerer lyset og hvordan kameraet behandler signalene. Av HDV kamera vil jeg anbefale Panasonic HDC-SD9 (som du lister opp). Eventuelt kan du også se på Canon HF100. Begge disse bruker SD minnekort som lagringsmedium kort som sikrer liten størrelse, driftsikkerhet, og forlenger batterilevetid. Av kamera som ikke har HD, får du meget bra kamera til rundt 3000. Panasonic NV-GS330 skal det ikke være mange i samme prisklasse som slår på bildekvalitet. En av grunnene til det, er at det har tre sensorer som registrerer hver sin primærfarge. Ulempen med dette kameraet, er at det bruker mini-DV kassett og følgene av det er at det blir litt større og bruker noe mer strøm. Men kvaliteten fra tape slår fortsatt andre lagringsmedium som minnekort, harddisk og DVD. I denne "vanlige" klassen finner du ultrasmå kamera som Panasonic S9 (må ikke forveksles med SD9) som bruker minnekort. Dette er også et godt kamera, og veldig rimelig i forhold til hva man får, men vær klar over at de minste kameraene også har veldig lite objektiv (liten lysåpning) og vil derfor slite mer i dårlig lys (mer "grums"). Angående "grums" så vil du alltid få det med et kamera, enten det er HD eller ikke, om det koster 1000 eller 20.000 kroner. Forskjellen er hvor mye lys de trenger før man får grums. De jeg har listet opp her, skal være ganske gode på dette området, men vær klar over at det er det største problemet med et videokamera. Et tips om du merker mye grums, er å kjøpe en videolampe som du kan bruke sammen med kameraet. Les for øvrig Videokameraguiden for mer informasjon. Jeg vil anbefale deg det før du kjøper Endret 9. november 2008 av Super8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå