Bendorama Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Jeg skal til innkjøp av blue ray spiller, så langt sett på sony sine, er ute etter en på MAKS 2500 kr egentlig, men så har sony disse BDP-S300 og plutselig BPD-s350 og så BPD-550 osv, blir forvirra de ser like ut. Jeg vil at den skal kunne oppdatere til nye profiler og ha full HD oppløsning, noen som kan hjelpe meg? kan være annen spiller også, bare holder prisen og kan oppdaters Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Jeg skal til innkjøp av blue ray spiller, så langt sett på sony sine, er ute etter en på MAKS 2500 kr egentlig, men så har sony disse BDP-S300 og plutselig BPD-s350 og så BPD-550 osv, blir forvirra de ser like ut.Jeg vil at den skal kunne oppdatere til nye profiler og ha full HD oppløsning, noen som kan hjelpe meg? kan være annen spiller også, bare holder prisen og kan oppdaters Er du ute etter de nye profilene, må du styre unna Sony BDP-S300/500. De er eldre modeller. Alle Blu-ray (riktig stavemåte ) har Full HD oppløsning. For å sikre deg nyeste profil (2.0) bør du vurdere Sony BDP-550 eller Sony BDP-350 som er nyere modeller. 550 er så vidt jeg veit profil 2.0 ut av esken, men det er mulig du selv må oppdatere 350 med ny firmware etter du har kjøpt den (da enten via brent CD eller via nettverkstilkoblingen på den)for å få profil 2.0. (300 derimot kan ikke oppdateres). 350 og 550 koster henholdsvis 2599 og 2999 på avshop.no. Selv sitter jeg på en Samsung BDP-1500 som jeg kjøpte for 1499 på Lefdal tidligere i høst, men dette tilbudet er nå over. Men du bør kunne finne den for 1999 rundt på nettet. Den er profil 2.0 etter at jeg oppdaterte den selv, og relativt rask i menyene i motsetning til en del eldre spillere. Fungert perfekt i mitt anlegg, men veit enkelte har hatt noe trøbbel med den på noen få filmer. Dog det meste er fikset via firmwareoppgradering. Sonyene kjenner jeg ikke fra eget bruk, kun lest om den. Endret 10. november 2008 av Dr.Peedee Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 Thanks:). Fant ut litt etter jeg også litt mer, å jeg tro jeg går for Sony 350 til jul Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Thanks:).Fant ut litt etter jeg også litt mer, å jeg tro jeg går for Sony 350 til jul Høres ut som en bra julegave til seg selv! Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Hehe, ja:D Litt lei av å måtte "snuble over" HD filmer på nette og kjøre gjennom pc. Men du? Du har ikke noe problem med at det hakker? Husker jeg så på de første spillerene i butikkene, de hakket FFS, å det virket litt dårlig når du faktisk kjøper en spiller. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hehe, ja:DLitt lei av å måtte "snuble over" HD filmer på nette og kjøre gjennom pc. Men du? Du har ikke noe problem med at det hakker? Husker jeg så på de første spillerene i butikkene, de hakket FFS, å det virket litt dårlig når du faktisk kjøper en spiller. Nei, ingen problem med hakking overhodet hos meg. Ingen av dagens BD-spillere hakker heller. Og ingen BD-filmer hakker. Basta. Så hvorfor har du sett dette alikevel? Dette avhenger av TV'n eller projektoren din. Ikke av BD-spilleren. BD-spilleren kan settes på 24hz/24fps for å avspille filmene i samme hastighet som de opperinnelig er filmet og lagret i (24 bilder i sekundet = kinofilm hastighet). Når TV'n mottar dette 24hz signalet, så skal det helst doble eller evt tredobler (noen firedobler også) hastigheten, slik at hvert bilde vises hendholdsvis enten 2 ganger (24hz mottatt avspilles som 48hz, eller 3 ganger (24 hz mottatt avspilles i 72hz) eller 4 (24hz mottat, avspilt i 96hz)ganger. Effekten for alle disse er at avspillingen er myk på skjermen da hvert mottate bilde avspilles like mange ganger. Så problemet du har sett har dukket opp på eldre HD-TV'er som ikke ikke støtter mottak 24hz signal. Da må avspilleren istedet sende det ut som et standard 60hz signal. (Som alle HD-TV'er kan/må godta for å i hele tatt få merkingen "HD-Ready eller Full HD"). Så hva skjer når man må sette BD-spilleren på 60hz ut istedet for 24hz? Det å konvertere et opprinnelig 24hz signal/24 bilder/sek. til et 60hz signal/bilder i sek. medfører "litt kluss" (det var den korte, korte, korte forklaringen) som gjør bildet hakker/rykker litt, særlig da i lange sakte panoreringer f.eks. Litt lengre forklaring på dette med 24 bilder orginalmatriale vist på 60hz skjerm: For å få et 24 bilder/sek film til å vises innen for 60hz skjermoppdatering så må første bilde vises 2 ganger, deretter neste bilde 3 ganger, og så neste der igjen 2 ganger, så 3 ganger osv. for å få det til å gå opp i 60hz.. Det betyr at hvert opprinnelig filmet bilde du nå ser vises fram ulikt antall ganger i motsetning til over der alle var enten 2 ganger eller 3 ganger osv..) Så denne ujevne framvisningen av hvert orginalebilde gir rykkingen/hakkingen. Se denne illustrasjonen her på forskjellen (klikk for å gjøre større: Merk at det ikke er antall ganger som gir den smoothe avspillingen, men det faktum at hvert orginale filmbilde avspilles like mange ganger på skjermen. Så, bare de aller første BD-spillerne greier ikke 24fps/24hz. Men de er nok ikke i salg lenger, men godt mulig de befinner seg i hyller i elektrosjappa. Alle nyere modeller, inkl. den du ser på støtter denne funksjonen. Grunnen til at det hakker i butikkene kan være at de ikke har giddi å gå inn på menyene på BD-spilleren å velge det, eller at de har koblet til en eldre HDTV. 24fps/hz SKAL brukes hvis TV'n støtter det, men det må velges manuelt på BD-spillerens meny som regel fordi det (24hz) ikke er en standard som alle TV'er har. Men de nyeste har gjerne det da. Og det er det som er riktig signal da. Dessverre en del uvitenhet hos enkelte forhandlere også. Lenke til kommentar
UllForEver Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Blu ray-spillerene har gjort enorme fremskritt i høst! Kjøpte Sony S550 nå nettopp, og den er 10 ganger raskere enn den gamle 300! Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Jeg har ikke en HD-ready tv en gang, men jeg har sett lenge fra pc til tv full HD filmer og 720 og det er fantastisk bilde enda, så regner ikke med jeg får noe problem med blu-ray spiller? Er en flatskjerm, god også, men er ikke HD ready. EDIT: Oppløsningen på skjermen er vell 852 x 480 pixler EDIT 2: Dette var en jeg snakket med, når koblet pc til tv, og da får jeg ikke lest skrift godt, men det som var med den oppløsningen utenom var "Men andre synes faktisk bildet blir litt bedre på HDTV film/serier, det blir iallefall ikke dårligere når man snakker om levende film." EDIT 3: Elle hva er det jeg griner om, har hatt PS3 av en kamerat her og sitt blu-ray funker fett! Alt er flott, bare jeg som surrer:P Endret 12. november 2008 av NadaX7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå