eUnaas Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Jeg sitter med en pc av den litt eldre dato. Jeg trenger å kjøpe mer minne (ram) Hvordan finner jeg ut hvordan type minne jeg bruker i dag? DDR-DIMM? DDR2 PC3? Passer de forskjellige typene om hverandre? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 det eneste du trenger å finne ut for at noen skal kunne hjelpe deg er enten nøyaktig hva pc'n heter. eller hva hovedkortet heter. du bør ikke pelle ut ddr(1) brikker, for de har en tildens til å dø lettere en ddr2 f.eks. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 hehe ikke dumt. Sånne spørsmål får du når jeg ikke klarer å tenke selv. Ser ut til at pcen bruker PC2 3200 memory (400MHz DDR2) http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss...ocid=MIGR-56401 Hvorfor står det DDR2 i parantesen? Det betyr ikke at jeg kan bruke DDR2 PC4200 minne, feks? Eller, denne burde da vel passe? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=309845 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 I teorien, ja. Men størrelsen spørs litt og om brikken har lagret SPD informasjon for lavere hastighet. Men du er sikker på at du har DDR2? Ser også at maskinen ble levert med PC 3200 DDR1, og disse kan du ikke blande rundt med DDR2 og 3. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Tanken er å fjerne de gamle 256 brikkene. Ser at maskinen støtter 4gb. Men er det ikke slik at 32bit windows XP ikke støtter mer en 3gb ram? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 med mindre du bruker noen ekstremt minnekrevende applikasjoner vil du ikke merke forskjeld på 2gb og 4gb i 32bit windows. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Saken er nok den at jeg faktsik burker svært krevende programmer. Og har nok behov for en langt langt kraftigere pc, men økonomien forteller meg at det må vente noen månder. Jeg leste at 32bit prosessor søtter maks 3.25gb ram. Jeg synes det er sært. Hvorfor er det slik? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 det er noen reserverte plasser i cpu'en for andre ting en å alokere minne. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Saken er nok den at jeg faktsik burker svært krevende programmer. Og har nok behov for en langt langt kraftigere pc, men økonomien forteller meg at det må vente noen månder. Jeg leste at 32bit prosessor søtter maks 3.25gb ram. Jeg synes det er sært. Hvorfor er det slik? For at ett operativ system skal kunne kommunisere med resten av systemet, så må det vite hvor de er, og til dette deles det ut addresser. Og kodene til addressene er 32 siffere i lengde, og grensa for 3.5Gb er akkurat så mange addresser du har til rådighet. Med andre ord, du går tom for addresser til alle sammen og da prioriteres det, og RAM står langt nede på lista, andre enheter får addresser før RAMen og bra er det, nettverkskort, lydkort og andre enheter skal også ha pluss skjermkortet. 64 Bit øker til 64 siffer noe som da betyr ENDA flere addresser og ergo, mer RAM. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Når vi er inne på dette. Hvordan finner jeg ut socketen til hovedkortet? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Hvordan socket til hvem hovedkort mener du? Prøv SIW. Er ikke sikker på hvem dette er eller hvilken den kan finne ut, men funker greit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå