Gå til innhold

Hvordan minne bruker jeg?

eUnaas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Saken er nok den at jeg faktsik burker svært krevende programmer. Og har nok behov for en langt langt kraftigere pc, men økonomien forteller meg at det må vente noen månder.

Jeg leste at 32bit prosessor søtter maks 3.25gb ram. Jeg synes det er sært. Hvorfor er det slik?

Lenke til kommentar
Saken er nok den at jeg faktsik burker svært krevende programmer. Og har nok behov for en langt langt kraftigere pc, men økonomien forteller meg at det må vente noen månder.

Jeg leste at 32bit prosessor søtter maks 3.25gb ram. Jeg synes det er sært. Hvorfor er det slik?

For at ett operativ system skal kunne kommunisere med resten av systemet, så må det vite hvor de er, og til dette deles det ut addresser.

Og kodene til addressene er 32 siffere i lengde, og grensa for 3.5Gb er akkurat så mange addresser du har til rådighet.

Med andre ord, du går tom for addresser til alle sammen og da prioriteres det, og RAM står langt nede på lista, andre enheter får addresser før RAMen og bra er det, nettverkskort, lydkort og andre enheter skal også ha pluss skjermkortet.

64 Bit øker til 64 siffer noe som da betyr ENDA flere addresser og ergo, mer RAM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...